AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
962

l-jetronic -85 på 3.0s

Pe
4
Pe-ji
528i/m90 3,5 -82
524 -82
528i 3,0 -84
2002
3,0s -76
528i -83
Hej har en 528 -83 som isbil, helt rensad, diffad, båge
med en 3.0s motor i som har gått troget, snabbt och brett
nere på isen ett par år. Blev dock rätt så less på solexgasarna
så jag skruvade dit ett l-jet sprut från en -85 528, helt komplett
med tändning och allt.
Jag inbillade mej då att det bara var att koppla in sprutet
som det var kopplat i min 528 -82 dvs
+ på soppapumpsreläet + till tändning(grön) + till gröngul
och + till gröngul vid boxen.
efter detta startade bilen inte alls (ingen gnista) satte brytarfördelaren på plats och bilen startade och gick i 3 sek. Samma visa varje gång, har någon där ute gjort samma sak
med lyckligare resultat och vill dela med sig av elscheman eller
erfarenheter skulle jag vara glad.
Haynes principscheman ger ingen hjälp...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag får exakt samma fel på min 3.0S med L-jetronic alla gånger jag haft bort luftmängdmätaren och vid monteringen igen glömt bort att sätta dit kablarna till den.

Om bilen startar och går precis som vanligt i några få sekunder skulle jag alltså kolla om kablaget är helt till luftmängdmätaren. Kan också vara någon av kontaktstiften som halkat in i honkontakten så att den inte ger kontakt!

Per L
Pe
2.342
Per L
Här finns mer info som är nyttig att ha när ens L-jetronic krånglar. Det handlar visserligen om VW men funkar precis lika bra på våra BMW-bilar. Åtminstone för L-jetronicsystemet från en 528i -77 som jag har på min 3.0S -72. Under "Troubleshooting" hittar du mitt tips och fler därtill som du kan kolla!

Länk

Per L
Pe
2.342
Per L
Mer felsökning på samma tema som ovan:
Länk

Per L

Pe
2.342
Per L
Hittade en till felsökningssida!
Länk

Per L
Finns lite jordansluningar som är lätta att glömma, under termostahuset sitter nån ringkabelsko t.ex
Glömmer man den på en gammal E30 med L-jetronic kan den starta lite men stannar igen och varvräknaren funkar inte.
Kanske finns liknande anslutningar på din motor.

Finns en grön/vit ledning också på insprutningshärvan, den ska också ha tändningsplus, har för mig att skillnaden är att denna inte är avsäkrad, i vart fall inte lika lågt som den grön/gula.
Tror att t.ex. spridarna går på den grön/vita.
Den avsäkrade (grön/gul) heter 15s på schemorna och den "ej avsäkrade" heter 15.
Kommer inte ihåg var det finns scheman på nätet men har för mig att det gör det.

Pe
4
Pe-ji
528i/m90 3,5 -82
524 -82
528i 3,0 -84
2002
3,0s -76
528i -83
Har kollat alla länkar men ingen leder till nått som
jag har nytta av tyvärr, färgerna på mina kablar är
nog inte vad dom borde vara kanske.
Har även testat att tvångsmata soppareläet för att inle
lmm ska jvlas och bilen reagerar på samma vis ändå.
Jag har klippt kablarna till oljenivån, tempgivarn (instrument),
de lilla reläet till vacumslangarna och oljetrycket kan detta av någon outgrundlig anledning sabba nått???
Pe
2.342
Per L
Har du kollat allt enligt mina länkar ovan så är det mycket stor sannolikhet att det är elektronikboxen som är sönder!

Men det är nog rätt osannolikt att det är den som är trasig så om jag vore du skulle jag börja om att kolla allt "runtomkring" en gång till!

Det är möjligen en sak som inte står i dessa manualer och det är att kolla upp kabelstammen. I gamla kabelstammar kan alla möjliga konstigheter uppstå tex:
- oxid i övergångarna till kabelskor
- oxid i skarvar inne i kabelstamen
- kabelbrott
- dålig spänst i kabelskor
- kabelskor vars "backspärr" är sönder så att skon aldrig halkar på hankontakten

Har du mer än 3-4 ohms motstånd i en kabel bör du göra något åt det!
I mitt fall lödde jag alla skarvar som hade för stort motstånd! inte helt lätt då gamla kablar/kabelskor har mycket oxid och skit på sig och det måste vara rent för att tennet skall ta.

Per L

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.