|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har lite huvudbry dessa dagar. Har fått nys på en E30 320i Touring -89:a som gått 30500 mil. Den är hiskeligt välservad på samma ställe (aukt. BMW-verkstad) hela tiden och har bara en ägare. Inlands/Gubb-körd=Ingen rost. Det som ska fixas är ny termostat och ny kamrem, samt en rejäl polering. Jag kommer förmodligen att få loss den för 15 pix, och jag undrar om det är nåt att diskutera egentligen? Iofs är 30 tusen mil mycket, men den är ju också verkligt fräsch... Undrar förresten en till grej, enligt Teknikens Värld har 320 trummor bak, men "min" har skivor. Stämmer inte detta? Dessutom har den nya växelspaken, alltså inte kantarellen, men kom inte detta först -90? Många frågor :) /Krille | |
|
15 pix låter som ett vettigt bra pris om den är servad ordentligt och någorlunda fri från rost. Min har också gått 30 000 men går som om hon är i sin bästa ålder. Har inget att klaga på. Köp! |
|
|
Jag hade inte betalt 15k för en 320i med över 30k mil, men så föredrar jag ju också lågmilare. Försök få ned priset lite, tänk på hur svårsåld bilen kommer vara när du ska sälja den. Vad jag vet så har alla touringmodeller av E30 skivbromsar bak. Växelspaksknoppen ska vara av den "nyare" mer rundade modellen. På min -88 var det åtminstonde så, och jag har bestämt för mig att den gamla "kantarell"-modellen försvann i och med faceliften -88. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Håller med Stavaros. Kryllar ju inte av E30s med en ägare och som blivit servad på auktoriserad BMW-versktad! Klart värd att kolla på! | |
|
Rostfri, skapligt fräsch Touring skulle jag definitivt ge 15000 för, trots milen. Kalle har rätt om bromsarna och knoppen. |
|
|
är skicket såsom du beskriver så är den värd pengarna! MVH Johan K |
|
|
Aha, tack för kommentarerna. Jag kan tillägga att jag är imponerad av känslan i växelspaken efter 30 000 mil, fortfarande en njutning att hantera...! Vi får väl se hur det går med köpet till veckan. /Krille |
|
-BeeMWe- |
Ska du ha kvar den länge kan den vara värd 15, för just dig. |
|
jag går nog på kalles linje.. skulle inte få för mig att betala 15 000 kr för en E30 som gått 30 000 mil. Du kommer inte att få ngt för bilen sen ändå.... Jag har haft den "nya" spaken på alla E30 bilar jag har haft... kantarellen har jag bara sett på E21... En V8 drar mer än man tror! |
|
| Okej, olika bud, inte oväntat. Kan tillägga att bilfirman som säljer bilen från början begärt 26000 kr för den... | |
|
30000mil kanske betyder att det mesta är bytt :) ------- |
|
|
15 tusen är ju inte så fruktansvärt mkt pengar ändå, rostfritt är väl värt mer än allt annat, en motor eller går ju att byta och kostar inte så mkt. 10 tusen mil i stan med en idiot bakom ratten är klart sämre än 30 på landsväg. E30 är ju en klassiker dessutom, en fullträff ända sedan den kom på 80-talet, den är ju hur snygg som helst fortfarande och en trevlig konstruktion på alla sätt. Måste ju få kosta mer än en Svensson-bil tycker jag... |
|
|
Hej igen! 2 små frågor har uppkommit under morgonen. 1. Har jag tolkat utrustningslistorna rätt att nackstöd i baksätet på "min" bil var tillval? 2. Någon som har koll på vart kontakten till P-bromsen sitter på en E30-touring från -89? Lampan fungerar (med tändning på) men lyser ej när man drar åt p-bromsen. Sitter den just under spaken nånstans? |
|
| Räds icke milen! Hellre en fin-körd 30 000 milare än en ungdomskörd 18 000 milare med 17 ägare. | |
|
Kontakten till p-bromsen sitter under damasken, nästan längst bak på handbromsarmen, brukar glappa och är lätt att byta. Helt rätt, nackstöd var tillval. Får en M20 rätt service och inte körs av en idiot (kallstart och fullgas direkt alternativt ingen service och körs på billigast möjliga mineralolja) så är det en stryktålig motor. Kamremsbyte var 6000 mi.. Köper du bilen så ge den en rejäl service med byte av olja i både bakaxel och låda (BMW verkstäderna brukar slarva med detta), kör den på syntetolja och var noga med ventiljustering (0,25mm med kall motor). Se till skicket och inte till milen, 30500 mil är mycket men 15000 mil på en "buskörd"/oservad bil kan kännas mycket mer. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
tryggve: Tack för tipsen! Jo, köper jag den ska jag ge den en omgång med oljor. Vad kan ni rekommendera till motorn? 5w40 kanske? Tilläggas ska ju att jag bor i Skellefteå, rejält kallt på vintern alltså... |
|
|
Billighetsalternativ är Biltemas helsyntetiska 5w40 med API-SJ spec. Mina kör jag på antingen Shell Helix Ultra 5w40 eller Castrol RS 0w40. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Växellådan kan köras på vanlig ATF som ger lite mer lättväxlad låda när det är kallt. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Helt klart värd de pengarna om den är i fint skick. Hade en 325 iA som gått ca 25000 mil, med skinn, AC, renoverad topp och ganska skick som jag sålde för 29000:- i våras. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
| Javisst är den fin, inte en skråma på förarstolen tex, och växelspaken ser ut som ny. Baksätet knappt använt, dock behöver den ett nytt insynsskydd. Kanske man kan ha tur och få i tag på nån bilskrot (?) All el och värme fungerar, förutom p-bromskontakten då, och som sagt nästintill rostfri, bara några små bubblor på bakluckan , längst ner så att säga. | |
|
För inte så länge sen var dubbel rollon från min gamla bil till salu här på börsen. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.