|
|
|
|---|---|
|
Hej! För några dagar sen körde jag en kompis till flygplatsen, han skulle hinna med ett plan som skulle lyfta inom kort. Jag gasade på ordentligt och bilen var kall. Efter detta har bilen låtit konstigt! eller inte så konstigt igentligen. Det är det vanliga tickande ljudet som alltid låter när jag kallstartar bilen och som försvinner när motorn ha blivit varm. Men nu är tickandet bestående och försvinner inte utan tickar fortfarande, även om motorn är varm. Vad har hänt med min fina och aldrig kronglande bil :-(, snyft? | |
|
Den motorn har väl hydrauliska lyftar väl? Smuts i dem kanske? Kan vara bra att vänta innan man kör iväg tills det har slutat låta. Det låter inte bra att det låter hela tiden nu förstås. //Schnitzer |
|
750iAL |
gör ett oljebyte i den med en gång..filter o ny fin olja..har du tur slutar den låta annars har nog ngn lyftare fått dåligt med olja vid kallstarten o behöver bytas.. |
|
But till en helsyntetn 5W40 alt. 5W50 olja så lär den garanterat tystna en hel del.... Tips: Biltemas 50W40 olja är mycket bra, dock suger 5W50 oljan fett..... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Jag ska nog byta olja och filter till att börja med! Annanars är det väl de hydrauliska lyftarna som är dåliga. Det låter som en sak som man inte kan göra själv, låter dyrt också! Hoppas att BMW Göteborg ha öppet imorgon (annandag), såg senast att man fick gratis oljefilter om man köpte 5 liter olja. Annars få de duga med Biltema. Tack för hjälpen BMW kompisar! |
|
|
Jag har nu bytt filter och olja (5W40), det tickande ljudet försvinner nu när motorn blir varm. Tack ska ni ha för tipsen. Jag var så orolig att jag förstört nåt! Men det var bara ett oljebyte som behövdes, trotts att jag gjorde ett oljebyte i september. Men jag kör bilen som en BMW ska köras! Tack iaf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.