|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta ut 330ci:n till sommaren mot en Z3 M coupe. Det är mest tjejen som kör 330in nu och min fråga så här i vinter tider - hur fungerar bilen i svensk vinterkyla med snö och is? Okej man borde kanske inte använda en sådan här bil på vintern men just nu har jag inte råd att köpa en bil till som komplement till 330in även om det vore kul.. God Jul på er..........! | |
|
Hej! Kan verkligen rekommendera dig att köpa en, inga problem att köra när det är halt. mvh olof |
|
|
Har man bara bra däck på bilen så är det nog inga större problem att köra på snö och is, däremot får man av naturliga skäl vara väääldigt lätt på gasen då M Roadster/Coupé saknar både antisladd (DSC) eller antispinn (ASC). Undantaget är bilar av årsmodell 2001 och 2002 med S54-motorn, de har DSC. /Masten "Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Sikta på en bil med DSC. 321/325 Hk och bakhjulsdrift är inget jag skulle våga skicka ut min flickvän i när det är halt iaf. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kan säga att skillnaden i drag mellan Z3M och en 330 är enorm!! Att bara kika på 0-100 siffrorna får en att tro att skillnaden inte är så stor (5.4 mot 6.6, fabriksuppgifter). Men tro mig: skillnaden är enorm! Men när det är som besvärligast på vintern: att då köpa en ruskprick och dåna runt i har du råd med för du sparar ju in försäkringspengarna för sportbilen under tiden den är avställd.... |
|
|
Som beppo skriver så är skillnaden i prestanda mkt stor. Jag skulle inte rek. att köra M coupen när det är snö och is. Som det nämnts tidigare, försök att satsa på en bil med DCS om du måste använda den året runt. Men det är en underbar bil! |
|
|
Beppo: 6.5 Sek :) Skillnaden är som Herrarna konstarerar påtaglig. Ungefär som M3E46 vs 330. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag har haft o kört en m coupé i snöväglag. Det e inget roligt allt. Precis hopplöst jobbig och opålitlig på snö.. Men jag köpte en vinterbil för några tusen o kuskade runt i o ställde av m coupen.. Det e mitt tips. Z-POWER! |
|
|
jag säger som Nike: Just do It! ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Det är inga problem att hantera en Z3M på vintern om man har lite vana vid att halkköra. Ställde av min Z3M i december och det kom som bekant MASSA snö innan dess i Stockholm. Roligare bil får man leta efter, väghållningen som normalt är lite klen i förhållande till effekten är helt outstanding på en vinterväg, då man inte kan vrida runt bilen med full effekt. Det kommer antagligen lite bilder på Monstret på snövägar i nästa månads picture-of-the-month på z3Roadster.net Länk Wendtan & Matrox: Kan vara riktigt svårt att få tag på en bil med DSC, mig veterligen är det bara Emm's läckra åk som har S54 motorn bland de M Coupéer som rullar i Sverige. Den är förvisso till salu, men priset snuddar halvmiljonen.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar: Jag är helt övertygad om att Z3 M är underhållande att hantera på vintern för den normala bmw entusiasten, men frågan är om du hade skickat ut din flickvän/sambo/fru i den? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Ajjj... Det där kan ge feta smällar tillbaka.. Du tror alltså inte att tjejerna kan hantera bilarna lika bra som den "normala BMW entusiasten"?!?! Givetvis skulle jag skickat ut både flickvännen och frun om de skulle vilja det.. Förtroende kallas det, de skulle inte köra den om de inte visste att de kunde klara av det. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| att köra en M roadster långa sträckor när det är halt är inte kul, sen är det en annan sak om kan ger sig ut enbart för att ha kul. Att säga att det är en "outstanding vinterbil" är enligt mig en klar överdrift;) | |
|
Matrox: Det var väghållningen som jag åsyftade med outstanding när vinterväglag råder till skillnad mot torra sommarvägar då den inte riktigt orkar med. Jag har kört 2,8'an långa sträckor vintertid och på vintern när man inte använder effekten till max på M'en så är dessa bilar ganska jämnbördiga. Helt klart en ok bil att köra på vintern bara man har bra däck på den. Sedan är det en helt annan diskussion om man skall köra den på vinter pga slitaget, men som enda bil skulle jag inte vilja ha bilen.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Kör min 2.8C i vinter då det är min enda bil. Tycker den fungerar bra (sjukt rolig :-)) ASC får dock jobba en del...Som Caspar säger bra däck är helt klart en fördel. | |
|
Jag vinterkörde min 2.8C, det gjorde mest ont med kalla mornar och iskokor. Väghållningsmässigt upplevde jag den inte som knepig att köra - fast ASC är ju väldigt skönt de dagar man inte vill sitta på helspänn i Stockholms underbart välplogade vinterlandskap. (Känt citat från katastrofvintern ett par år sedan, statsdelsråd på Ö-malm: "jag upplever inte vinterväghållningen som ett problem". Nej, tacka fan för det, det fanns ju knappt nån snöröjning... Hoppas den tanten får skotta snö nånstans där det är kallt nu) mvh Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.