AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.438

2 st M Coupe kör superstage i Bilsport 3

Sida 2 av 3
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Det är jag som har den gröna ;-)

Varför min inte gick fortare var på grund av att jag hade taskiga däck + att diffen troligtvis hade för hård förspänning.
antingen så understyrde bilen eller överstyrde det.
kraft saknades inte då det gick på tvären ut på rakan i
ca 150 km/h ;-)

Fast jag tycker inte min tid är så galen ändå om man tänker på att det var första gången jag körde "slalom" å att jag satte den tiden på 3 rundan jag körde. Sen testade jag olika inställningar å då gick det bara långsammare.

Är lite sugen på att få testa igen för det var riktigt djäkla skit kul ;-)

ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
addelunkan >

Janne hann ju svara själv här :)
Men jag har kört Superstage en gång innan, det gör väl rätt mycket.
Jannes bil har riktigt bra förutsättningar att gå riktigt fort i den banan! Får hoppas att han har möjlighet att köra där igen.

z3mpower >
M Coupén och M3 E30 är ju lite samma typ av bil. En leksak :)
Jag tycker väl det är lite mer vägkänsla och att man känner hela bilen i ryggmärgen på en M3 E30. Men effekten och sportbilskänslan som finns i M Coupén är ju väldigt speciell också.
Fast jag planerar ju att inom kort byta ut Coupén mot en M3 E30, det säjer ju endel...
Det är ett stycke motorsporthistoria som en Z3a aldrig kommer i närheten av.
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
undrar vad min skulle prestera där. måste ta mig tiden i sommar att låta bilen gå för fullt på nån bana. Var kan man köra superstage lagligt i Stockholm? det krävs väl ingen riktig bana för det?
Det blir inte jämförbart om man inte kör på Emmaboda med rätt setup på konerna.
Jag har kört på Emmaboda och Lunda med banor som ska vara jämlika. Tidskillnad på 2 sekunder.

Emmaboda är det som gäller om man ska jämför med de tider som plubliceras i Bilsport.

/Anton
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anton: Skall Lunda vara likvärdigt med Superstage?? Jag antar att Du pratar om Challenge på Lunda. Jag är ganska övertygad om att Lundabanan är snabbare annars vore mina 1.23.xx väldigt VÄLDIGT bra med sumpiga dämp och däck..

Black: Annars är Lunda ett trevligt och nära alternativ, fast Du får lite färre bilar att jämföra med. Tabellen är ju ganska liten om man jämför med Superstage. Hobbe, eFx, Masten och jag tog en tur dit i höstas.

Z3MPower: Som Kentsamuel skriver, lite erfarenhet ger väldigt mycket på tiden. Första varvet på Lunda var på 1.38.xx och sista på 1.23.xx för min del. Det fanns mer att ge dessutom med lite mer rutin

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,
Challenge på Lunda är inte samma som Superstage.
Om du har ett nummer av Bilsport så kan du se hur Superstage banan ser ut.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hobbe: Jo det vet jag. Frågande inte det heller utan om den tidsmässigt är jämförbar.. Jag tror inte det.

/Caspar
Lillen: Du får visa upp bilen till sommaren.
Min flickvän kommer från Värnamo så jag brukar tillbringa några dagar där nere.

// Doggeli

----
M Coupe is the weirdest thing you've ever seen.
Caspar: Challange på Lunda är något helt annat.
Tråden behandlar Superstage, så jag skrev aldrig att det handlade om just Superstage på Lunda. Det var alltså en kopia av Superstage uppsatt på flygfältet i Lunda.

Skissen finns på hitta på rejsa.nu Länk

Asfaltskvalitet är en av de stora skillnader tillsammans med att asfaltsytan på Lunda är lite smalare så det blir svårt att lägga banan exakt som på Emmaboda.

För att kunna jämföra tider helt korrekt bör man nog köra på samma dag med likvärdigt underlag samt temperatur i luft och bana..

/Anton
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anton: Oki... Jag visste inte att de hade satt upp en Superstage looka-a-like bana på Lunda, det känns som Du säger lite för smalt...

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Åter till ämnet: Gullabos tid med M Coupen är enligt rejsa 1.29.11, så 0.46 sek efter med orginalbil är ju riktigt bra Kentsamuel!!

/Caspar
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Vad kör ni på för däck?

Lillens taskiga och Kentsamuels, får man då förmoda inte lika taskiga.

/Johan
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Jag hade inte så mycket gummi kvar på bakdäcken, undrar hur det kan komma sig :-)

Körde på Yokohama 048 vilket inte är kattskit när dom är nya.
Lillen, den resan kosta rätt mycket då? ;)

// Pantzare
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Jag körde på Bridgestone RE540s. 18".
Det är ju ett erkänt bra r-däck.
Men det var inte mycket kvar av dem efter denna dagen. Asfalten på flygfält käkar däck nåt hejdlöst.
Lillen var det Yokohamas gat däck eller R däck?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Yokohama 048 är ett r-däck.
Gullabo körde på Yokohama A032R.
hur är det egentligen att köra R däck på gata? eller ni byter hjul varje gång ni ska ut på bana?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Det fungerar bra om man hela tiden kommer ihåg vad man kör på för däck.

Vattensamlingar ska behandlas med respekt. Fuktig vägbanan är inga problem.

Problemet är nog lite uppblåst tror jag. Det är inga problem att köra med r-däck på gatan. Frågan är om man anser det vara ekonomiskt och komfortabelt.

/Anton
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Anton har helt rätt. Jag upplever att R-däck är överlägset bäst
greppmässigt så länge det inte är "ståendevatten" mot vanliga
prestandadäck.

Köpte bilsport igår å det var inte mycket som stämde :-)
står ju i faktarutan att jag körde på 1,39xx :( + att när jag stängde av ABS så satte jag verkligen inte min bästa tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.