AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.243

ge mig råd att köpa min bil..

tjena tjena!
tänkte satasa på en e46 99-00

jag vill köpa en mil med mer ekonomi i bagaget..allså jag är inte ute nåt power eler "hk" så jag siktar på 316 eller 318
nu jag tänkte fråga er , är det bra köp av 316 -318?

vad ska jag tänka på?? utrustning??
vilken är rimlig pris??

Tack för tipset.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Här ska du få lite tips....

Köp ej 316 drar lika mkt soppa eller lika lite rättare sagt som 318 ..nästan ingen skillnad!

köp inte dem som är yngre än 01..... köp minst 01:a du kan få en för runt 100 000 :- om du letar riktigt noga med schysst utrustning...men du får inte vara för kräsen heller .. det är inte många som köper utrustning för 50 000:- för en 316 eller 318 :-)

när det gäller färg....om du hittar så satsa på en silver metallic...
repor eller mindre skavanker syns knappt....jobbigare med mörkblå, svart, vinröd, stålgrå mm

BMW M-POWER
allså menar du ska jag satasa på en 318 -01?
vilka utrustning bilen har allså fabrikat??
och vilka UTR det bra att ha?

vad ska jag vara någa med?
tänkta köpa från tyskland...
tja!
kollade lite runt, nu kanske det blir lite dyrt för mig att satsa på en som är minst från 01...vad är skilnad mellan 98-99 och 01 och upåt?

är det skilnad på kaross..? utr?

Hjälp..tack
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle helt klart satsat på 318 med Valvetronic och 143 Hk, kom de -01/-02?

Mvh
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
ska du importera så skulle jag iaf inte köpa en 99 eller 00

dessa har vissa barnsjukdomar som dem har fixat till på senare modeller från 01 och uppåt....

sen e det inte så bra om du ska köpa en bil som e 4 -5 år gammal från tyskland! ju yngre desto bättre....med tanke på att då e man mer säker på bilen..

det minsta du kan begära är komfortpaket på bilen....annars kan du köpa en micra istället :-)
karossen är den samma från 316 - 330

glöm ej att pruta eller försök att få fälgar eller ngt liknande på köpet!

BMW M-POWER
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
karossen är väl inte den samma

Länk
Länk
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
satsa på en 320 e46 99-01
hej igen!
tack så jätte jätte mycket för svaren...
nu jag kollade ordentligt och på grund av min dålig ekonomi då det blir väl en 318 98-99 e46

så nu är ni snälla och brätta vilka barnsjukdommar har de 318 98-99-2000 jag vet att det är en dum beslut men jag har ingen en chans...tack god jul...
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Natasha, jag har precis köpt en 318 och jag fann MASSOR av detaljerade råd i GAMLA trådar. Så ägna en stund åt att noga söka igenom forumet.

Riktigt bra tips fick jag också i en del artiklar, bla från ett begagnatreportage i Teknikens Värld (nr 13, 2002).

Tillsammans betydde det för mig att jag ville ha en maskin från 2002 eller nyare, pga att "barnsjukdomarna" verkar vara åtgärdade och man fick face-lift + de nya, bättre motorerna.

Följande saker listar de som vanliga problem:
- Veka länkarmar (bättre från år 2000)
- Skeva skivor
- Olja i vxllåda + bakaxel – byte kan behövas på långmilare?
- Elfläktsmotorn
- Oljud i bakaxel (speciellt hårdkörda modeller, spec 330, M3)
- Fläktmotstånd
- Ryckig gas (elektronisk styrning gasspjäll)
- Immiga glas fram

2001 på hösten face lift. Kvickare styrning, kraftigare fjädring och stötdämpare och hårdare bussningar + nya starkare motorer.

Notera att tidig 316 är lite slö och att de nya motorerna är ett lyft – speciellt 318 blir då en riktigt trevlig bil trots två cylindrar för lite…
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Jag tänker också på ditt sista inlägg. Är det så att ekonomin är knaper så känns det skakigt att pressa ut de sista dropparna för köp av en viss bil. Köper du en billig, importerad bil från de tidiga årsmodellerna så kan det (gud förbjude) krävas en del reparationer om du har otur. Detta eftersom du kanske inte kommer över de finaste exemplaren om du främst tittar på prislappen.

Så se till att du sparar en buffert för oförutsedda utgifter. Annars kanske du skall se på en ännu billigare bil?

OK, tråkigt inlägg - men skrivet i all välmening så här i jultider!

MVH/PTR
YEYEYE oki DOKI...DÅ SKA FUNDERA LITE PÅ...KANSKE SKA SPARA LITE MER och köpa en från 01.... det det blir väl 1 nästa år typ om 6-8 månder när ekonomi tillåter...

tack så jätte mycket ni som läste och ni som svarade
jag önskar er en riktig god jul och gorr nytt år ses nästa år...ska åka bort....byeeeeeeeeeeeeee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.