AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
990

Trött på onödig saltning

Nu har det varit snöoväder i stora delar av landet men inte här i halland men det verkar vägverket tro.Har absolut inget emot att glashala vägar saltas men här såg jag saltbilarna körde runt hela kvällen och temperaturen låg på 5-6 grader hela tiden och idag har här varit 8 plus.Blir så arg när jag ser det känns hemskt varje gång man tar ut e34an när det är så här och dessutom så är det ju inte så nyttigt för miljön.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Därför är det bättre att låta den vara inne!

//Schnitzer

markus00
Håller med dig fullt ut bor också i halland. Blir att tvätta bilen flera gånger i veckan.
De flesta äldre bmw har ju ett rostskydd under all kritik så jag förstår ju att ni tycker det är hemskt.
Om ni nu tycker så synd om eran bil köp en vinterbil och kör med den på vintern.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag gillar inte heller saltet,men några andra bilar än mina BMW's blir det hur som helst inte trots "saltbadet" :)

Man får helt enkelt tvätta och rostskydda efter bästa förmåga och hoppas att vagnarna håller ihop utan allt för mycket rostlagning ;)

Mvh Janne.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag gillar inte när de använder saltning som snöröjning. Det blir bara en geggig sörja av alltihop och sen tycker de att det är trafiksäkert. Man ser inte ett dyft genom vindrutan och efter ett par mil är spolarvätskan slut, så jag undviker de stora vägarna så mycket det går under vintern. Här sprutar de ut salt så fort det kommer lite snö, vansinne.
Vart har plogbilarna tagit vägen?

///BMW - Was sonst!
Håller helt klart med 518 jimmy då samma förfarande sker dagligen i Karlskrona.

MB:
Vi som åker bilar utan fullgott rostskydd (gamla) har förmodligen inte råd med en bil till. Då hade vi haft en nyare från början! Iaf jag.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
MB: Nyare BMW har ju inte heller ett perfekt rostskydd, se bara på alla E39:or med rostiga bakluckor, eller som i mitt fall: Rostig motorhuv efter 2,5 år.

/Masten
"Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk
www.z3roadster.net/home_sweden
E39 är ju en gammal modell.
Antagligen tycker väl bmw att det är inte lönt att utveckla nåt som finns utan satsar krutet på det som kommer.
Hoppas verkligen dom lyckas med nåt rostskydd.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det där med rostskydd har numera MÅNGA biltillverkare snålat in på ännu mera....Man trodde ju i sin enfald att biltillverkarna numera hade fullgott skydd,men icket så,kortsiktiga ekonomer styr ALLT idag verkar det som.

Vi konsumenter har inte heller förmågan att ändra på det ,verkar det som iaf :(
Vi köper ju bilarna ändå...

Sen så är det lite trist att nybilsköparna inte insisterar på en extra rejäl rostskyddsbehandling innan leverans,gjorde alla det så kanske det skulle bli lite mer fokus på detta med rostskydd.

He,he...vilken "tomte" man är som sitter framför dator på självaste Julafton.
Jaja...God Jul och Gott nytt år :)

Mvh Janne.
Varför skulle det inte fungera att dörrar, huvar, bakluckor etc. tillverkades i glasfiber istället?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det där med glasfiber är väl en idé så god som någon,men det kostar(återigen) säkert alldeles för mycket mht till alla krav som måste tillgodoses..

Mvh Janne.
Visst hade bilen mått bra av att stå inne och låtit en skrot volvo 240 göra jobbet men tycker att det hade inte behövts denna vinter.Sett saltbilen både igår och idag då temperaturen låg på 5+. Det som stör mig är att saltet inte bara är skadligt för bilarna utan också miljön när det går ut i grundvattnet.Många växter har försvunnit från vägkanterna tack vare detta.Så istället för att skylla all miljöförstöring på oss privat bilister kan väl staten göra något åt sin egen miljöförstöring
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.