|
|
|
|---|---|
Lars Jakobsson |
Köper tillbaka 325TDS nu på lördag och tänkte slutföra mina ideér med den. Turbon är en TurbotechMitzu, ska byta spridare och intercooler. Motorn är nyligen ordentligt genom gången och visade perfekt komp. mm. Det satt en KCR box i den men den pajade :( Så nu skulle jag gärna hitta ett chipp med ställbart laddtryck, någon som har någon anning om var man kan hitta det eller som har någon annan bra idé? //Lars Min älskling: Länk |
|
Mer laddtryck på dieslar ger inte så mycket, belastar däremot motorn utav bara h-e... Modernare dieslar har ändå ett rejält tilltaget laddtryck i förhållande till dieselmängden för att gå med luftöverskott och undvika svartrök. KCR-boxar t.ex påverkar inte laddtrycket alls. Eftersom de ändrar bränslemängd och insprutningstidpunkt brukar ändå avgaserna driva aggregatet hårdare så att man i vissa lägen får ett högre laddtryck och framför allt snabbare respons från turbon. Ofta på dieslar (ska erkänna att jag inte vet hur det är med 325TDS) så styrs wastegaten inte av laddtryck från insuget utan med vakuum från vakuumpumpen via en magnetventil, för fullt laddtryck ska man alltså koppla ihop slangarna förbi magnetventilen så att wastegaten håller stängt hela tiden. (Tvärtom mot bensinare där man kan ta loss slangen för samma effekt) Antagligen så kommer motorn att reagera på för högt laddtryck från laddtrycksgivaren och gå in i nödläget om du trampar på uppför backar och liknande, men du kan ju prova för att få en uppfattning om vad det ger. Vanligt på dieslar är också att luftmassemätare med mer än tiotusen mil på nacken ger för låga värden på luftflödet så att motorstyrningen blir lurad och inte ger tillräcklig dieselmängd, då blir de slöa. Märks inte på samma sätt på bensinare eftersom de kan korrigera för det med hjälp av lambdasonden. |
|
Lars Jakobsson |
Ok, tack så mkt, ska prova det här :) Luftmassemätaren är nyss bytt så den borde inte vara några problem. Har du något chip som du kan rekommendera? Eller är KCR-boxen det bästa valet? God Jul! Min älskling: Länk |
|
KCR ger ju minsta jobbet med att montera eller ta bort inför besiktning om det skulle behövas osv. Vissa KCR-boxar är justerbara också, kan ju vara bra om du har större spridare och så. Kolla motornord.se, de säljer både chip (engelska Superchips) och KCR-boxar, det står på deras hemsida (chiptrimning dieselbilar) att 325TDS kräver manuell laddtrycksjustering med mätare, så antagligen har den ingen magnetventil med laddtryckstyrning från styrboxen. På KCR.se kan du se att 325TDS -95 och framåt har en annan box än tidigare år, så kanske ändå att den har någon form av laddtrycksstyrning, boxen ska anslutas till laddtrycksgivaren står det, men det är antagligen för att anpassa bränslemängden till laddtrycket, boxen ändrar nog inte på trycket. Finns en pot. att justera med också står det... God Jul du också! |
|
|
laddtrycket ställer du separat med en t-koppling det chippet gör är mer bränsle markus fors:Mer laddtryck på dieslar ger inte så mycket? det ger ju som fan i effekt helgonet |
|
| kolla www.klracing.s e där finns nog vettiga boxar | |
|
helgonet: jo visst, mer laddtryck måste man ju ha om man ska ge riktigt mkt bränsle, menade bara att det är ju inte första steget, ger ju inget förrän du verkligen hittat ett sätt att ge den riktigt mkt diesel. Alltså ingen idé att höja laddtrycket om boxen dött som i fallet ovan. Inte de marginalerna idag som på de gamla dieslarna, generellt sett. Mer marginal på en 524td än till ex. en 120d för å nämna ett ex. |
|
Lars Jakobsson |
Ok :) Äntligen börjar man få lite rätsida på det här. Då blir det nog en KCR-box, hörde att jag skulle få 1500 för den andra i inbyte så...är väl kanske inte så mkt att fundera på. När det gäller spridare, pump, intercooler..mm. Vad ska man börja med och något speciellt fabrikat man ska tänka på? //Lars Min älskling: Länk |
|
Tycker att du ska satsa på oljetrycksmätare, oljetempmätare och en pyrometer, med pyrometern kan du se om avgastempen drar iväg när du gör en förändring, första varningarna att du riskerar förstöra något kommer med ökad avgastemp, har du alltför mycket diesel till intercoolerkapacitet och luftmängd så blir det varmt, du riskerar smälta kolvar, brända avgasventiler, sprickor i turbo eller grenrör osv. Detta var ju inget roligt tips så klart men om du skaffar dessa grejer FÖRE du gör några ändringar så vet du ju vad som händer innan du får reda på det med ett generalras. Exakt vilka spridare du kan ha vet jag inte, men kolla med KCR om de har något tips, de har nog varit inblandade i nåt liknande projekt förut om du har tur. Större spridare kan vara bra eftersom pumpen inte belastas hårdare när den måste leverera mer bränsle genom ökat tryck och insprutningssekvensen förlängs (= mer rök) inte heller. Egentligen kan du öka bränslemängden genom andra spridare enbart utan KCR-box eller något, styrboxen märker inte av det. Det är inte omöjligt att någon VAG-produkt av äldre modell typ 2,5TDI 140hk har spridare du kan använda, de har samma pumptyp i alla fall, Bosch VP37 (tror jag) Vet inte om spridarna är större på Audin, men kanske. Den har ju samma cylindervolym på färre antal cylindrar i vart fall. Fråga hos nån dieselservicefirma också, det kan ju hända att de tycker att det blir för besvärligt men har du tur får du hjälp. Och du, kör på helsyntet typ Mobil 1 5W/50 eller liknande, inte 15W/40 från traktorn i alla fall :-) |
|
Lars Jakobsson |
Perfekt, olje temp och tryck hade jag planerat. Men pyrometern, var hittar man en sådan och var ska den moteras för bästa resultat? Oljan ska bytas direkt, ska köra på den du sa :) Ska kolla med KCR direkt så snart dom öppnar igen efter jul, imorgon kanske? Det känns som om du har varit inblandat i såna här projekt tidigare, kan det stämma? Skulle vara väldigt intressant att få veta hur mkt effektivare det går att få en diesel motor att gå... Min älskling: Länk |
|
Jag fick en liten rolig idé häromdan. har inte alls forskat i om d överhuvudtaget är genomförbart, men iallafall. Ombyggnad till commonrail... Man tar en kraftig pump. en hydralpump eller liknande som kan leverera det höga tryck som krävs och driver för enkelhetens skull den med en elmotor (kraftigare generator eller en extra generator kan komma att behövas). I med spridare från en commonrailmotor som öppnas på elektrisk väg. Pararellkoppla alla spridare till pumpen. Låt orginalpumpen sitta kvar enbart för kamkedjans skull men låt den pumpa diesel/olja runt en kort slinga genom en oljekylare eller liknande för smörjningens skull. Sen har vi styrningen kvar. Kanske kan man få nått eftermarknadssystem till att styra alltihopa. Använda triggersignalen som är tänkt för tändning att istället öppna spridare. Nån givare på vevaxeln för att ange motorns läge. Skulle d kunna gå att programera typ smt6 eller liknande till att utföra en sån här uppgift? Finns säkert folk här som vet eller har någon annan lösning. En sak till som kanske är ett problem. Tds-motorn är en förkammardiesel. commonrail ska inte ha nån förkammare. Kan det funka ändå? Kan det finnas nån chans att få nåt sånt här att fungera överhuvud taget tro? Kom med åsikter. Sånt här är intressant. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Har ingen egen dieselbil som jag gjort nåt intressant med (har varit väldigt frestad, men la ner det blev för dyrt insåg jag, bättre köpa rätt bil från början), däremot har jag skruvat en del med egna och andras dieselbilar (mest Opel och Merca), men ingen seriös trimning. För att föreslå nåt radikalt: Hur vore det att satsa på en 330d-motor med commonrail från en E46?? Borde passa rent mekaniskt och blir kanske inte nödvändigtvis dyrare i slutändan? Blir ju lite immobilizerproblem att fungera kring, men det borde gå. Du får se till att få med kabelhärva, styrbox, immobilizer-enhet och antennring + nyckel från skroten du köper motorn av bara... Finns kanske nån väg att programmera bort startspärren, tror att dessa "chipas" seriellt via diagnosuttaget. 3 liter i stället för 2,5 kan inte va fel. Tror att den väger mindre dessutom, är den inte i aluminium??? (rätta mig om jag har fel) Tacksam att trimma styrboxvägen är den med. 330-motorn med styrboxar och allt är säkert skitdyr på skroten, men på plussidan är ju att du har originalmotorn kvar hel och fin. Jag kanske tappade spåret helt här nu, men det vore ju ett udda projekt i vart fall... |
|
|
Pyrometer har GIK turboteknik t.ex. Ska helst monteras i grenröret innan turbon, lättare sagt än gjort antagligen, främre röret direkt efter turbon är nog mest praktiskt. Men hör med GIK, se www.gikturbo.se |
|
|
här har du lite förslag Länk |
|
Lars Jakobsson |
Har kollat lite nu, hittade en 330 motor- 01:a med två års garanti för 29000:- men då var den ren :(. Sen kostar det nog ett par kr att få den insatt i bilen.. Men tanken är j*****t intressant :P Så länge det kostar under 50 000:-, annars kan jag ju lika gärna köpa en E 46:a direkt... Någon som har koll på hur väl den kan passa i en E36:a? Bilen skulle gå grymt fint med den motorn...:P Min älskling: Länk |
|
325:ans motor kan du ju trimma och få djävligt snabb för dom pengarna helgonet |
|
Lars Jakobsson |
Helgonet>Nån vild gissning på effekt? Men 330d motorn är ju inte helt fel...skönt drag i den, och borde kunna få en hel del effekt ur den med. Frågan är ju bara hur den passar i den här bilen, dvs vad det kan kosta. Hittade föresten en 330d-01 komplett för 25 000:-, så nu börjar det bli riktigt intressant. //Lars Min älskling: Länk |
| är det inte dieslarna som det är ett kolosalt högt bränsletryck i ?? För det är väl inte som en vanlig bensinare ?? | |
| 250hk är möjligt att plocka ur om du byter pump,turbo,intercooler,spridare | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.