AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.673

angående pinnbultar

Sida 2 av 2
PacmanRacing: Standarddimension 12.9 för 4-500 kronor /50st!!?
Är det ett pris att godtaga i dagens läge? Låter trist isf..

Med tanke på den produktionstakt jag nämde här ovan så inser ni kanske att det inte är någon legotillverkning vi håller på med.. ;-)

Ni kan i teorin lägga en order hos oss. Men minsta batch blir ungefär 15000 detaljer per år, plus utveckling av metod samt verktyg.
Lite beroende på dimension och utformning så kan vi säga att ett riktvärde (totalt för skruv i handen) blir cirka 150-200 000 kronor.. Men då är det är det inget annat än standarddetaljer.

Om ni har tillgång till någon som kan rulla gängor så är det inte så svårt att fixa pinnskurv i egen dimension. Det går utan problem att rulla gängor i härdat material.

/Anton
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Anton: vad är "grundmaterialet" i en 14,9 bult?
powerpak: Vi köper ju en ansenlig mängd tråd, men benämningen på den är lite special vad det blir översatt till vanlig standard vet jag ej. Lite beroende på detalj så används olika material för olika egenskaper.

Jag ska kolla upp det. Jag antar att det är en benämning som du kan hitta hos en normal grossist eller liknande du söker?

/Anton
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
ja,det vore kalas Anton! typ "En" eller "SS-nummer"på materialet.,men även benämningen på tråden kan hjälpa.
Jag har kollat lite nu.

Men alltså 14.9, det är inget vi har kört någonsin. Jag får gå i tabller då.
Till saken hör att vi inte har några standardbennämningar på materialet som köps in så jag måste gå i tabeller för det också. Då får jag en lista på ALLT som är iblandat i materialet. Jag kan säkert klura ut vad som hamnar närmast i SS.
Jag återkommer angående det.

Men jag funderar vidare.. 14.9 är inte något som är vanligt öht. Inte ens på jobbet, då har vi ändå bara specialtillverkning åt Ford, Nissan, Jaguar, Volvo PB LV, plus en några stora tillverkare utöver det samt en del mindre.. När jag gick till metodavdelningen bara tittade dom på mig.. Vad ska du ha det till? Var allt jag fick höra.
Jag förklarade och dom skakade bara huvudet...
12.9 kunde dom godta men inte högre.

/Anton
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
En pinnbult ska inte vara superhård. Den ska vara i rätt material. För både block och topp vidgar på sig när det blir varmt,och då ska pinnbulten följa efter.

ARP pinnbultar är utprovade saker, inga hemmagjorda saker som man inte vet om det är rätt.

ARP har 190.000 psi hållfasthet.

Mvh Andreas

st
251
strypt
525 -92
318is -90

"Hårdheten" har inget med längdutvidgningen pga värme att göra. De flesta stålsorter har ganska snarlik längdutvidgningskoefficient vill jag minnas.

190000 psi (antar att det är brottgränsen som dom angett) motsvarar ca 1300 MPa. (Mitt emellan 12.9 och 14.9 skruv)

------------------------
/Micke Länk
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Oups, såg viss att det redan hade skrivits. My bad...

------------------------
/Micke Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Anton: Kan inte du som är proffs på skruv berätta skillnaden mellan skruv och bult.

Oss vanlig ammatörer är det ingen som lyrnar på ;)
Isåkare: Det har slutat med för länge sen...
Precis som du ser jag inget slut på kortståget.. ;-)

/Anton
ARP Faaan oxå

I torsdags var jag på trollspeed och startade upp min motor
(gems sprut) detta är dock en volvomotor utan turbo
efter 5-10 min på tomgång varvade vi upp motorn lite snabbt 2ggr
(ca 2000-3000 rpm )
2:a ggn gjorde det bara ett Jävla brak
när jag igår tog isär motorn ser jag att Vevstaksbulten har gått av
vevaxeln ser inte fin ut staken är helt skrot kolven har slagit i toppen (stålvev 92,8mm , verdistakar , omegakolvar =45000kr för dessa delar) Arpbultarna är ändå den grövre modellen till dessa vevstakar som KK säljer , märkta autoverdi+ARP
Toppen (där vi svetsat igen insugningskanalerna och fräst nya kanaler från ventilkåpan och ner till styrningen)
Har fått en rejäl tryckare av kolven
Till saken hör att när jag i sept köpte dessa delar och kom hem fick jag se att ena skruvskallen låg i förpackningen och gängerna satt kvar i staken , så jag åkte ner och bytte staken och eftersom detta aldrig inträffat innan skulle jag ej byta övriga bultar
Hur går man tillväga i detta fallet tro
be
26
beemerkalle
325ik TURBO -87
Låt säga att man köper insexbult med 12,9 kvalitet och gängar nytt i andra änden. Om man då sätter den skurna gängan i blocket lär det ju inte vara några problem? Finns bult med högre hållfasthet att få tag på för gemene man?

Mycket intressant ämne detta då Jag anser att ARP bultarna är grisigt dyra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.