|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej! Tänkte tillverka pinnbultar till min 325 87. Tänkte höra om någon som har gjort de borde veta måtten. vore trevligt om någon visste. | |
| Problemet är att hitta muttrar som håller 8,8 håller inte för 80nm Jag har tillverkat själv återkommer med mått på dem. | |
| ok. vore tacksamt, | |
|
Kolla med PPF killarna, dom har ju använt pinnbultar. //Ticco www.ticco.com |
|
| Finns snart ARP kompletta satser hemma. | |
| Jo men de e mycke dyrare att köpa arp. Men de e kanske inte så simpelt att tillverka de själv om de inte finns några muttrar som håller som en sa | |
| Jag ska köpa arp till nästa maskin. Gör du egna pinnbultar så lär du fixa 12,9 insex och gänga andra änden i svarven för att det ska bli exakt rakt dessutom är väl arp lite hårdare inte för att det behövs men kvaliten förblir den samma längre. Du får väl passa på om ppf har lite mellandagsrea!!! | |
|
ARP är väl 14,9 om jag minns rätt. |
|
|
Jag tror ARP har pressad gänga istället för skuren, den blir lite hållbarare. Eller har jag fel? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| finns att köpa lösa muttrar i 12:9 hos Kilander | |
|
Hmm....jag trodde det ingick i kvalitetsklassen 12.9 att gängorna var rullade?! Finns det skurna gängor på retail-12.9? ARP är en egen klass, 190.000 psi ;) //Pacman |
|
|
Hållfasthet 190.000 psi = 1310 MPa, sträckgräns = ? Skulle i så fall ha något högre brottgräns än 12.9 som har 1200 Mpa brott och 0,9*1200 = 1080 Mpa sträckgräns. Detta är statisk hållfasthet. Dynamisk kan vara betydligt lägre, ända ner till 30% av den statiska. Största fördelen med pinnbultar måste väl vara att det skapar bättre förutsättningar för att få jämn förspänning i topplocksbultarna? Hållfastheten kan väl knappast vara problemet. Friktion endast på "ovansidan" av toppen vid åtdragning istället för inte både där och i gängan i blocket. |
|
|
Jag tror det är skurna gängor på de 12.9 bult jag köpt innan iaf. (inte till bilen) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| pinnbultens längd ska vara 165mm | |
| m10 | |
|
Fast idag kollade jag på en m12 bult i 12.9 kvalitet, och det verkar faktiskt vara rullad gänga... Så det ingår nog i klassningen som någon skrev. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jens Ek, det har jag också hört... Mvh Micke |
|
| Sikko: 165mm är det till m20? | |
|
På mitt jobb som tillverkar skruv till fordonsindustrin rullas (pressas) samtliga gängor på alla detaljer, bortsett från mutter givetvis. Vi har en produktion på drygt 13 miljoner detaljer i veckan.. Att skära gängan är väldigt mycket dyrare på flera sätt jämfört med att rulla gängan. /Anton |
|
| Jo till m20 | |
|
Anton!! Kan man beställa 12.9 pinnbult av dig? =) Vill ha ett par uppsättningar M12 x 160 och M12 x 100 med ca 40mm gängning i alla ändar....Volvoprojekt ;) Sen behöver jag en uppsättning M10 till en M50B25...har inte tagit måtten än.... ....eller nån annan kanske kan ge tips på var man kan få tag i dessa utan att behöva betala sjuka pengar för legotillverkning i små serier......jag vill inte betala 1500-2000:- för en uppsättning när standardbultar i 12.9 kostar 400-500:- för ett 50pack! //Pacman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.