AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.455

325ix service?

Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
Nu håller jag på o servar min ny importerade -ix. och undrar vilka oljor man ska ha vart o hur mycket? (drivlina) e för övrigt mycket nöjd med bilen, riktigt rolig vid halka : )
Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
glömde lägga till att de e E30 87:a som jag skriver om...
E3
1.828
E36
USA bilar
*Motor helsyntet 5W40
*Manuell vxl med :
orange dekal ATF typeD
Grön dekal BMW spec.oil "refer to technical"
Gul MTF-LT-1 (BMW?)
utan dekal hel/delsyntet GL4 (75/85, 75/90)
*Fördelningslåda ATF typeD
*Diffar "refer to technical" (kolla med BMW)
Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
dekal? va menas me de?
Se länk
Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Vid påfyllnings/nivåpluggen sitter det en dekal, med olika färg och text, den styr valet av olja, OBS risken att dekalen kan ha fallit av...
Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
jag tvätta tvätta bilen under till i dag och såg orange klister märke på växellådan med text ATF. tavk för hjälpen!
Se här:
Länk
Castrol tycker att du ska ha deras Transmax Z 70W/80.
Jag tror att denna ger en starkare smörjfilm än t.ex. Dexron III eftersom Transmax Z uppfyller GL4-normen.
Samtidigt är den mer lättflytande än vanliga transmissionoljor typ 75W90, så den funkar nog mkt bra i din låda.

Fördelningslådan var det jag tjatade om nu ifall du undrar, inte vanliga lådan....

Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
oki, kör på det : )
E3
1.828
E36
USA bilar
Man rekommenderar ATF typeD, och INTE Dexron II eller III till fördelningslådan, det är skillnad på TypeD och Dexron!

Jag skulle nog föredra att hälla i den rekommenderade ATF oljan istället för någon 70/80 historia.. eftersom det skiljer mycket i viskositet och övriga egenskaper...
Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
Ha ha! va snurrigt de blev... Jag åker till BMW och pratar me dom, kanske me tur kan de ha en erfaren mek som vet med erfarenhet vad man ska ha. Annars har min bil gått 26000mil och e endast servad på BMW (full service bok osv,). och de e inga som helst problem med drivlinan, tänkte bara avlasta BMW och börja serva själv : )
Då jag inte har tummen mitt i handen : )
i väsby saltar de inte vägarna = -ix vägar...
Type D betyder Dexron!
Finns bara två huvud-grupper: type F (gamla bilar) och type D.
Skiljer inte alls mycket i viskositet, Transmax 70W/80 rekommenderas även till flera automatlådor, bl.a. Volvo S70!
E3
1.828
E36
USA bilar

Dexron finns som IID, IIE samt III
Sen finns Fords Mercon (som kallades typeF förr eller ford olja)
Finns även FA som är en annan variant av "Fordolja"

ATF type D motsvarar Dexron IID eller typeA
Så jag rättar mig själv lite, Dexron IID går alltså bra..

MEN visst skiljer det i viskositet mellan en ATF och en 70/80 olja!! ATF är "nästan som vatten"

70W/80 är en mycket tunn olja, förväxla inte med motoroljors viskositetssytem, de skiljer sig åt för att undvika förväxling.
10W/40 motorolja t.ex. är tjockare än 70W/80 transmissionsolja.
Dexron III ersätter Dexron II och är fullständigt bakåtkompatibel enligt vad jag har fått lära mig.
Borde inte Castrol (för att nämna ett exempel) rekommendera sin TQ-D som är en Dexron IID olja om type D skulle betyda Dexron IID, och inte Dexron III som de ju rekommenderar som andrahandsval till denna bil?
E3
1.828
E36
USA bilar
Helt riktigt transmissionsoljor och motorlojor har olika system för att ange viskositet, men det spelar ingen roll, 70/80 är rätt segt iaf... jämför att suga upp motorolja, ATF eller 70/80 från en behållare...

Helt riktigt, ATFIII ska överträffa samtliga tidigare Dexronklasser, men det verkar ändå inte stämma...

Eftersom du jämför mot CAstrol.. så borde ju Valvoline rekommendera sin III olja istället för typeD om det vore bättre?
Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
Nu e bilen servad, samtliga oljor av märket castrol. ny kamrem & spännrulle, stift, rotor & lock, luft/bensin filter, tändkabblarna har inte kommit än. Bilen startar & går som ny : )
(vid köp av oljor, gick BMW solna efter castrol lista där 325ix fanns med specifikt. 4st oljor + 1st molyfett till splines).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.