AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
890

Min BMW flåsar. Whats the problem...

Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Tja!

Min bil BMW 318i från -88 har dålig tomgång.
Bilen flåsar.
Tomgången pendlar pulserande relativt snabbt mellan 1000-2000 varv. Vroom.....vroom....vroom....vroom....låter det :-)

Det inträffade igår när det regnade mycket, jag funderar på om det kan vara någon kortis någonstans för att det vart så blött igår.

Jag lyckades ta mig hem iallafall och när jag stängde av motorn och sen satte på den direkt igen och då var den som vanligt. Den hade stabil tomgång och hade slutat att flåsa.

Någon som har någon ide vad det kan vara som strular?
Den har haft lite flåstendeser tidigare sen många år tillbaka men aldrig som igårkväll. Det gick knappt att köra med bilen.

Det måste ju vara något med tändningen. Något automatiskt.
Jag har aldrig bytt fördelar eller rotor på den och den har gått 27 000 mil. Vet inte om det någonsin har bytts :-)
Men det borde inte vara fel där för då skulle den bara gå dåligt rakt igenom, den misständer inte utan den flåsar bara med pendlande tomgång.

Någon som har haft samma fel?
Något med luftmätaren? Hur lagar man det?

Tack för seriösa och kunniga svar!

Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det låter ju lite som tändnings problem med tanke på att den reagerade igår när det regnade så mycket...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
NU har jag fixat det :-D

Bilen har aldrig gått så jämnt som den går nu. Som en dröm. Helt perfekt tomgång och helt still i registret.
Så jävla sweet.

Det var luftmängd-mätaren.
Jag plockade av locket till den och la tunnt lager grafitlåsolja på kolen. Sen böjde jag försiktigt till koppar pinnen så den låg emot med ett större tryck.
Men det var nog inte problemet egentligen.

Utan i själva luftporten så sitter det någonslags givare från luftmängdmätaren. Den var helt kladdig med svart olja och skit.
Jag gjorde rent den med lite aceton och en tops och sen skruva jag ihop allt.

Fan va bra den går. Känns som ny :-)

Min teori är att smutsen som satt på givaren fick en massa fukt på sig som fastnade när det var så blött igår och gjorde att den fick fel värden

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.