AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.503

serva m3:an före jag ska sälja?

hallå bmw fantiker!

hört av mina vänner att detta forum ska vara mycket bra, och jag har en liten fundering. så jag tänkte testa er :)

äger just nu en m3 - 93 men jag vill sälja den och köpa en m3 e30 i stället. tänkte försöka sälja den i vår. nu till min fundering. det är en "grön prick" kvar på remsan till service. tjänar jag på att serva den före jag säljer (insp) eller ska jag sätta ett litet lägre pris? bilen är avställd nu men jag ställer på den som fort allt grus är borta från vägarna i vår. bilen har full s-bok och full dok...

tacksam för svar...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
om det inte är dags för service så tjänar du inte igen kostnaden på servicen bara för att den är nyservad. Är det däremot dags för service så sjunker värdet om den inte är utförd.
kortfattat, serva inte innan intervallet, det får du inte igen.

/Christofer
MÅNGA stirrar blint på priset, så jag skulle absolut inte serva den före.
min tanke är alltså att sälja den i vår.
jag tycker att det är hugget som stucket....antingen servar du den och skriver i annonsen att den är nyservad, vilket troligen inte drar upp priset (förutsatt att du inte gått över intervallet!) eller så struntar du i det och upplyser säljaren om att det är dags för service..

om jag hade varit köpare så hade det ju varit roligare om bilen varit nyservad vid köpet, men absolut inget jag hade förväntat mig, bara man vet att det är dags för service så är det helt ok ändå!

MVH
Johan K
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag skulle ha servat den. Det handlar ju om bilens bästa.

//Schnitzer

bmwfreaken -> så du menar att att det vore katastrof om man kör 200 mil över intervallet?
Som spekulant så skulle jag vara mer intresserad av en nyservad M3a än en som man måste serva rätt omgående.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att överskrida serviceintervallet med 200 mil är iofs ingen katastrof om man har en bra olja, men det visar å andra sidan inte på någon pedantisk ägare precis...Varningsklockan som varnar för en misskött bil som inte fått nödvändig omvårdnad pga "snålhet" eller brist på pengar, skulle ringa i mitt huvud! Detta gäller alla bilar i allmänhet och M-bilar i synnerhet!

Jag skulle inte köpa en bil som jag skulle behöva serva direkt eftersom tidigare ägare överskridit serviceintervallet med 200mil!
Åtminstone skulle jag pruta så pass mycket att priset blev betydligt lägre än kostnaden för servicen, eftersom man inte vet vilka slitdetaljer som måste bytas vid servicen...lite som att köpa grisen i säcken!

Med andra ord tror jag att du får en betydligt mer lättsåld bil om du kan visa att den är nyservad.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Så om man byter olja på en M3:a efter 700 mil istället för 500mil så missköter man sin bil????????????????????

Dummaste jag hört. Beror väl en del på andra faktorer också....HUR man har kört och vilken olja man har...inte fan behöver man byta castrol tws 10/60 efter 500 mil hela tiden.....

MVH: Henrik

///M3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Och vart fick du 500/700 mil ifrån Henrik???

Mig veterligen har M3 aldrig haft 500 mils serviceintervall!!!!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och jag förknippar service med mer än bara oljebyte!

Mvh

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M3_LOVER: Jag tror att de pratade om det är så att man överskrider "serviceintervallet" med 200 mil så är det inte så bra. Serviceintervallet på en E36 M3 ligger väl knappast på 500 mil. Då ska man köra fruktansvärt hårt, men det låter inte troligt faktiskt. Givetvis kan man köra mer än 500 mil och man kör normalt också. Om man har bra olja så är det nog inga problem att köra 1000 mil heller, men skulle inte rekommedera att köra över 1000 mil. De gröna prickarna som finns nedanför mätarna borde ha börjat ta slut efter 1000+ mil.

//Schnitzer

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Den som kör 500mil på alla prickar skulle jag vilja se hur han kör! För jag vet hur jag kör å många andra..
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jaha, okej..ni menar serviceindikatorn...då kan jag förstå att man inte ska överskrida med 200mil....Hittils har jag inte kört efter den faktiskt....Har servat efter ca 700mil ändå...men jag har inte gjort nån stor service än....då ska dom få nollställa den så jag kan gå efter den sen.

Har bara fått för mig att många byter iaf olja efter 500mil....
Serviceindikatorn går efter många faktorer va?
Type antal kallstarter, och sånna grejer..??

MVH: Henrik

///M3
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag har för mig att serviceindikatorn går efter soppaförbrukningen, vilket isf är smart eftersom då blir det ju tätare mellan service om man kör hårt o gör många kallstarter då detta också drar mycket bensin.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Serviceindikatorn går efter hur mycket bränsle bilen förbrukat. Att byta olja var 500:e mil är något "overkill" idag. Om jag skulle titta på en M3a och bilen hade gått 200 mil över den röda "pluppen" så hade jag inte köpt bilen. Bilen blir mer lättsåld om servicen är gjord. Ingen vill väl inleda sin M mil med service på 2000->10.000 beroende på vad som ska göras.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Fast iofs kör man väldigt lite kan det ändå vara värt att byta olja 1 gång om året även om serviceindikatorn anser att det inte behövs

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.