|
|
|
|---|---|
|
Hej. På macken här är priset för diesel 9,09 och 9,22 för 95 oktan. Är det någon som vet varför dieseln gått upp när bensinen gått ner? Ev skattehöjningar borde väl komma vid årsskiftet eller har jag missat något? "BMW six appeal" Farkost:Länk | |
| Igår kostade då Dieseln 9,18 men höjningen kommer 1 jan än så länge är det bara skiftande världsmarknadspriser som de brukar säga | |
|
Tycker dom brukar mest säga höjda världsmarknadspriser. Sänkningar brukar vara mera sälssynta, trots att dollarn t.ex har sjunkt sakta men säkert, det var väl bra länge sen den var så låg som nu. Samtidigt är väl t.ex eldningsolja dyrare än någonsin eller ? Nåt med skatter osv skulle jag tro. Här nere i söder är det ofta priskrig på bensin, tror den låg på 8,25-8,40 härom veckan. En lokal mack lovar att alltid ligga under Jet här i stan, och de svarar omedelbart med att sänka ytterliggare ett par 10-öringar... FP |
|
|
Jamen, innan har det ju varit en skillnad på nästan 1 kr. Nu är den ju i det närmaste noll. Varför har det blivit så? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Dieselskatten höjs med 31,4 öre/liter PLUS moms fr.o.m 1/1 2005. Dessutom går en stor del av den europeiska dieselmarknaden över från diesel med 350 ppm svavel till diesel med 50 ppm svavel vilket kommer innebära en kraftig prisökning på diesel. Världsmarknadspriset har tidigare styrts av diesel med hög svavelhalt. Efter årskiftet kommer prissättningen att styras av den nya lågsvavliga kvaliteten Ultra Low Sulphur Diesel (ULSD 50 ppm). Den gamla noteringen EN590 kommer att försvinna. Tillgången på lågsvavlig diesel är betydligt mindre än efterfrågan vilket kommer att pressa upp priset. Trots att vi i Sverige redan använder MK1, en diesel med 10 ppm svavel eller mindre, påverkas vi av den ökade efterfrågan på lågsvavlig diesel. Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Så pga efterfrågan på "ren" diesel har ökat har det svenska dieselpriset kommit ikapp bensinpriset? Från årsskiftet kommer det att öka ännu mer då alltså? Än mindre anledning att köra diesel alltså! Hoppas det kommer vettiga alternativ till King Cab dieseln också. Den jag har, en -00, drar lika mycket som en bensinare så man tjänar inget på förbrukningen. Dessutom är den trött som 17. Nåväl, vad är väl en Bmw i garaget om inte...alldeles..alldeles underbar! God Jul på er alla "forumister" "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Man får tänka på att priset per fat olja fortfarande är väldigt högt. För ett par år sen låg det väl ganska ofta på under 30$ fat. Vad är det nu? Nånting på 45-50 $ per fat tror jag. Hade dollarkursen varit 1$ =10 kr så hade en liter bensin varit myyyycket dyr nu! |
|
|
Påverkas inte dieseln av dollarkursen? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
bood: Precis. Det blir en ordentlig höjning av dieselpriset efter nyår p.g.a. efterfrågan samt nämnda skattehöjning. Diesel- samt bensinpriset påverkas naturligtvis av dollarkursen då alla priser sätts i dollar. Dieselpriset kan stiga samtidigt som bensinpriset sänks och tvärtom. Enklast kan man förklara det med tillgång och efterfrågan. Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Jag tackar dig Hoppe för dina svar. Det måste, mig veterligen, vara första gången på väldigt länge som diesel är lika dyrt som bensin. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.