|
|
|
|---|---|
|
En vän till mig ärvde nyligen en 528 (E39) och vill nu byta ut den befintliga stereon mot en vanlig iso-bilstereo för att den gamla oturligt nog bara har kasettdäck och är lite tråkig i allmänhet. Den som sitter i är en business stereo som är integrerad i frontpanelen och vi har inte direkt hittat något sätt att få bort denna. Någon som vet hur man byter ut denna stereon eller kan hitta information om detta? Funderar annars på en lösning där man bara bytar ut kasettdäcket mot en stereo och kan använda detta med den befintliga på nått sätt eftersom kasettdäcket sitter lite avskilt bakom en lucka. | |
|
ta kontakt med mds, de vethur man gör och har ramar som passar. Lycka till! |
|
|
Det som sitter bakom luckan är i själva verket hela stereon, panelen och displayen under (inkl volymkontroll) byts inte. Utseende och funktion blir sådär vid byte till ISO-stereo, luckan kan t.ex inte stängas. FP |
|
| Har en liten följdfråga på det, vi tänkte sätta in en Clarion DXZ-748RMP, och undrar om man på nått sätt kan koppla om knapparna på bilens ratt som styrde den gamla stereon till denna nya? den nya har en remote-ingång på baksidan som ser ut som en 3,5mm stereoplug | |
|
Det krävs isf en adapter som gör att bilens I-buss kan "prata" med det system som i ditt fall Clarion använder för att det skall funka. Jag tror du får höra med Clarion eller nån kunnig bliljudsinstallatör om detta. Det finns några tillverkare av adaptrar, t.ex Blitzsafe, Länk kanske nån här har testat eller vet? FP |
|
|
Länk Den här monteringsramen använder jag, och det går aledes utmärkt att stänga luckan :-) Monteringsramar finns i de flesta välsorterade bilstereobutiker. Jag har adapter (Alpines) mellan ratt och min Alpine HU, och det funkar bra. Lättast är som Folke säger, tala med en installatör Länk |
|
|
Kan nog variera beroende på hur fronten ser ut på stereon. Du har ingen MID osv, hur funkar det med adapter osv om har en sån? Man vill ju inte vara utan display för telefon, klocka osv? FP |
|
|
Tack så mycket! Hittade en adapter för clarion till bmw på clarions hemsida o ska jaga nån som säljer den nu bara. Förresten så tänkte vi installera ett slutsteg där bak och jag har läst lite här och var om att det skulle finnas nån form av singalkablar som ska gå bak till en alternativ cd-växlare. Dock har jag varken hittat några sådana när jag plockat bort stereon fram eller kollat lite där bak. Någon som vet något om desas kablar eller hur man lättast kan dra egna om de inte finns? |
|
|
Glöm inte att koppla in remotekabeln i den nya stereon, den matar antennförstärkaren i bakrutan. Kablage till växlare finns bara om bilen beställdes med detta från början. Kablar från stereon dras på konventionellt sätt bakåt, antingen längs sidan eller i mitten av bilen bak till baksätet och vidare till vänster hjulhus. Baksätet tas ut genom att rycka upp framkanten först. Den yttre delen av ryggstödet över hjulhuset kan tas loss, en skruv i underkant. Sen ser du en del kablar som går bak över hjulhuset, du får peta igenom lämplig pianåtråd med ögla och dra igenom de nya. Här kan man även plocka ut remotesignal (vit kabel) från antennförstärkaren som sitter på vänster C-stolpe, om inte denna kabel dras ända framifrån. Bak i skuffen finns batteriet där du plockar ut matning via säkring osv, jag rekommenderar som vanligt jordning direkt batteriet, här är lägst störnivå i hela elsystemet om steget skulle vara känsligt för t.ex generatorstörningar. Alternativ till remotesignalen kan även tas på vit/lila kabel i skuffen, finns både vid batteriet och till vänster där ev. telefon osv monteras. Om du får generatorstörningar i anläggningen så prova med jordavbrottsenhet (jordisplator) på lågnivåkablarna. Alternativ till lågnivådrift är att ta ut högnivå på högtalarnas kablage och mata via omvandlare, då behöver du inte dra kablar framåt alls i bilen. FP |
|
|
Du kan också kolla om du hittar en beg cd och plugga i. Jag kollade till en bil jag skulle köpa, det var bara att byta cd enheten, i alla fall om det inte är DSP för då vet jag inte. Göran |
|
|
Tjena, Jag som är koko's vän med den "ärvda" bilen (jag köpte den från ett dödsbo, men vissa ser ju itne skillnaden :P ). På baksidan av stereon i bilen sitter en antennkabel, och brevid den sitter en annan lite coax kabel som jag undrar vad den har för funktion, om dne behövs och var fasiken jag ska göra av den nu närjag sätter in en ny stereo? Tack på förhand. |
|
|
Varför inte bara skaffa en BMW origilan cd spelare lr skaffa en cd växlare som bara är till att koppla in!!! Bara en ide ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) |
|
|
För då måste jag kasta en helt ny stereo som jag vill flytta från min gamla bil? btw, Vad kostar en orginal stereo då och var hittar jag den? |
|
|
Pris har jag ingen aning om men det finns en annan lösning oxå!!! Pappa skaffade en cdväxlare och någon ''grej'' som han kopplade cd-växlaren till som gjorde radiovågor!! sen kunde han ställa in radion på den frekvensen som den sände ut och få cd-växlaren på radio!! faktiskt smart o du har en disply inne i kupen och en liten fjärkontroll så att du kan byta o händra i cd-växlaren!! ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) |
|
|
Business CD kostar väl runt 5000 eller lite mera. Den lilla koaxkabeln går till bakrutans diversitysystem, en förbättrad antennvariant som är delad i två halvor och switchas in beroende på vilken som för ögonblicket har bäst signal. Du blir alltså utan denna funktion men det kan funka ändå. Jag skulle absolut testa den andra stereon via ett adapterkablage och se att allt funkar och att inte radion blir kass. Missa inte den vita kabeln (remote) som matar 12V till antennförstärkaren, annars blir mottagningen noll. Har du full koll på adapterplåt för monteringen osv, förmodligen får luckan lämnas öppen. FP |
|
|
Pirelli... att ha en fm-sändare i bilen är förbjudet enligt svensk lag, så berätta inte att din pappa har det :p Folke: Jag har beställt en monteringsram på MDS men dom e ju itne snabba direkt... va lovad att få den nu i början av vecka men den har inte kommit än. Luckan kommer gå att stänga ner fronen inte är på stereon, men den kommer så bara tcäka halva sterereon endå. Jag har inte testat nya stereons radio i bilen än eftersom jag nu upptäkt att man måste ha en adapter till antennen med :p men en sån går på 48kr på BRL så de ska jag köpa så fort jag får tid. Tycker de e lite synd att byta ut orginal för det är ju klart bäst för ögat iaf, men att leva utan cd kan jag inte och att slänga 5000på en orginal när man har en helt ny enhet som ändå gick på en 4000 är itne så lockande det heller. Men behåller ju orginalstereon så man kan smälla in om man skulle sälja ;) |
|
| Vill tacka framförallt Folke för alla tips. Nu klockan ett på natte är steroen färdigmonterad och det låter ljuvligt.. även om itne alla högtalare vill fungera :( Men nu borde man fan sova om man ska uppo jobba imorron. god natt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.