AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.112

Problem med elöppningsbar baklucka på E39 -01

Sida 1 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

jag har sökt på detta problem, utan att hitta mer än ett inlägg. Bilen är en 530iAT 2001 som är utrustad med den automatiska öppningen av bakluckan, dvs helt el/hydral-öppnande lucka. Problemet är att den ibland inte orkar öppna/stänga som den ska. Motorn låter väldigt överbelastad samtidigt. Det skulle ju kunna vara ok trots detta, men bakluckan är ju så trög att öppna/stänga när automatiken inte funkar!

Så, vad är det som brukar paja? Är det värt att byta den? Om inte, går det att montera in vanliga dämpare till luckan? I så fall, är det mycket jobb?

Mycket tacksam för svar.

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett ganska "komplicerad" system med el, hydralik,brytare och justeringar som måste vara rätt för att allt ska funka, satt och kikade på detta för nått år sedan till en liknande vagn och konstaterande att det var nog nått som man skulle undvika om man kunde.
Oljenivån, läckage, justering brytare mm mm.

Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hej !

Jag delar problemet med Ingemar. Länk
Ska in med min bil efter nyår. 2 hydraulkolvar för 380 kr st behöver bytas. Arbetet tillkommer, ca: 1500:- enl. uppgift.

M.v.h. Kentx
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
aha, var det inte värre än så? vore kul att höra hur det gick med din bil efter nyår.

känner ni igen de symptom jag har haft, med en lucka som inte riktigt orkar varken öppna eller stänga? Motorn låter dessutom väldigt ansträngd. Eller jag vet ju inte om det är motorn, men det hörs ett ganska ansträngt surrande.

Har BMW sagt vad felet beror på?

mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan var slut på olja eller låg nivå, inget man direkt hålls med själv.
Det finns också en upprepningsspärr för att förhindra överhettning av aggregatet.
Motorns gångtid summeras i ett räkneverk, när motorn inte är aktiv reduceras räkneverket med 1/3 av pausens tid.
När räknare överskrider 2 minuter förhindras ytterligare manövrar.
Vilket gör att 2 minuter ger en tvångsmässig paus på 3 ggr den tiden 6 minuter innan ny aktivering kan göras efter 6 min avkylning kan man köra i 2 minuter igen.
Men en pågående manöver avbryts inte även om gångtiden överskider 2 minuter.
Ja gisses , borde enbart vara sånt på handikappbaserade bilar :))
Räcker väl med att kablarna nöts av i gångjärnen, bygga in finesser som ska användas dagligen som inte håller mer än några år ??? Känns inte som seriös kvalitet.

Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hej !

Jag känner inte igen Hassos beskrivning. Så fungerar i alla fall inte min.
Motorn hörs alltid ansträngd antingen den är ny eller gammal.
Prova att hjälpa upp luckan den första centimetern nästa gång du öppnar. Kommer den då är det stor sannolikhet att du har samma fel som jag har, och Ingemar hade.
Kolvarna ska avlasta luckan men mattas tydligen med tiden.
BMW vet inte ens om att det är två kolvar. I deras manualer står det endast en.

M.v.h. Kentx
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
har märkt att luckan ibland har svårt att öppna när bilen står i uppförsbacke och det är kallt ute. Man får hjälpa den lite. Jag älskar funktionen men bävar för den dagen den ger upp.

/M

Min bil:
Länk
storken25
Jag har bara problem med att öppna den. Den fungerar bara man hjälper den första centimetern. Men min är svårare i nedförsbacke.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kentx. Det är BMWs beskrivning av systemet inte min :))

Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Ke
25
Kejo
530 Touring-06
Hej på er alla,

Är det någon som har koll på hur mycket olja som skall finnas i detta system och vad det är för olja ?

Varför jag undrar är det att jag har bytt dämparna i taket för ca 6 månader sedan och inte haft några problem sedan dess men märker nu att den inte vill öppna hela vägen, man får hjälpa till med en liten knuff så går den upp, tilläggas skall att min bil har ny baklucka sedan en vecka och vid kontakt med verkstaden som bytt luckan så försäkrar dom att dom inte rört detta enligt dom "komplicerade" system.

Men jag tycker att nivån sjunkit i den lilla behållaren som finns i reservhjulsbaljan....

Vore tacksam om någon som vet kan svara på hur nivån i denna behållare skall vara samt vad för olja som skall finnas där i.

Tycker även att den stänger lite hårt, en justering förmodligen men var ?

Tacksam för alla tips.

Gott nytt år på er alla där ute.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det samma olje som till sedanerna så kostar 25cl/260 kr ca 1000kr litern,:)) har för mig Kenta shopkeeper fick fylla på en liten skvätt i sin 735-99 gick visst i 10cl i en sedan.
Finns nog bara hos BMW finns inget spec nånstans vad det är för olja.

Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
BMW säljer ett "påfyllnadskit" för 420 spänn med en skvätt olja, några packningar osv. tyckte det lät saftigt för så lite delar. Problemet är att det verkar som att allt går sönder i konstruktionen! Eftersom 4 av 5 bilar jag känner till med denna extrautrustning strular, kanske det borde vara läge för BMW att rabattera dessa reservdelar?

mvh Johan
Ke
25
Kejo
530 Touring-06
Konstaterat att luckan funkar bra när bilen står i varmgaraget och det inte lutar, kan ju tyda på lite olja eller något annat.

Hela detta system verkar ju rackligt och den lokala verkstaden har ju ingen aning om några tips osv...

Ska nog köpa en Volvo 745 från 80-talet med rostig baklucka, då går det lätt att öppna och inget som kan strula...men med min tur så går den väl i baklås..

Gott nytt år på er alla.

/Kejo
Sl
49
Slettenmark
535D Touring E61 -09
Hej! Min baklucka åker inåt 1 cm när jag försöker öppna. Motorn surrar ca 10 sek, men den försöker stänga ytterligare fastän den är stängd. Hur öppnar jag luckan när elektro-hydrauliska systemet strular?
Finns något mekaniskt sätt att öppna?
Mycket tacksam för svar.

Slettenmark
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Vill bara kommentera att jag själv hade denna funktion på en 530iM Touring -01 som jag hade i tre år innan jag sålde den, och det var aldrig några som helst problem trots regelbundet nyttjande året runt (barnfamilj...). Den helautomatiska bakluckan är nog det jag saknar mest från den bilen (särskilt med X5:ans tvådelade icke-automatiska baklucka i åtanke), och jag kommer definitivt att skaffa samma funktion på nästa 530 (E61).
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Det var ju roligt att höra att det fanns någon, som inte haft problem med denna (usla) funktion.

Kentx
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Det kan nog vara så att de som har eller har haft problem med detta är betydligt mer högljudda av sig i frågan än de som inte har några problem alls, så jag tror personligen att automatbakluckans dåliga rykte (i alla fall i denna tråd) faktiskt kan vara lite oförtjänt.
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Har hittills lagt ut ca: 10.000 för att få den att fungera. Behöver jag tillägga att det inte lyckats.

Kentx
Sl
49
Slettenmark
535D Touring E61 -09
Eureka!
Nu har jag monterat isär själva drivenheten.
Kan avslöja att det inte finns minsta hydraulik i konstruktionen!
Det är en elmotor som driver ett plastkugghjul med kuggstång på navet. Kuggstången drar i låshaspen då man touchar öppningsknappen. Dessutom sitter en microswitch som får motorn att polvända i ändlägena. I mitt fall hade kuggstången gått av! Detta pga hårdhänt fru!!!
Verkar enkelt att byta ut drivenheten, tror inte kuggstången går att köpa som reservdel...
Mvh
Jesper

Slettenmark
d9
80
d97jro
Toyota Auris Touring Sports -14
Men ... vad används i så fall BMW:s påfyllnadskit med olja och packningar till?
Tittar man på Länk så verkar det finnas en hydraulisk del i systemet. (Någon som vet om den där oljan är ekvivalent med någon annan hydraulolja? Rimligtvis borde det ju bara vara någon re-brandad produkt med nytt, piffat pris.)

/J
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan!

Jag anväder helt vanlig ATF olja i min bakluckemekanism och det funkar bra...

MVH

JIKen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.