AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.156

Billig GPS lösning till bilen

Sida 3 av 4
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
I båten har jag en vattentät PC...
Förut brände vi en eller två std bärbara om året men nu klarar man sig bättre.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
wendtan vad är PDA för nåt... ja pekskärm är ett måste om man ska installera pc i bilen .

Länk
Länk
PDA= Personal Desktop Assistant. Dvs exakt samma sak som en handdator.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bole
PDA=handdator

---
Min:
Länk Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nu vill ja ha några förslag på nån PDA från panelen, va tycks om detta paket? Länk

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Eller detta.......javascript:openWindow('viewLargeImage.aspx?itemName=MIO168&fileName=Images/articles/6/SE79923.jpg','',450,450);

Länk

Länk Ny 02sida
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Länk

Länk

Länk Ny 02sida
bole
Är det någon som vet om mjuvaran i PDA har stöd för kartor över fd.Jugoslavien? ... Kan inte hitta något program som stödjer dem länder...åtminstone Slovenien o Kroatien

---
Min:
Länk Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Finns riktigt billiga GPS-PDA:er att köpa nu. Såg att dom säljer Palm Tungsten E med GPS-paket på PC-City för 1990:- nu.
Att hålla på och packa upp laptopen i bilen känns inte som ett bra alternativ.

///Jesper

BMWCS #5494
Jag har "dålig" erfarenhet av Dells PDA:er då jag tycker skärmen och kompabiliteten är lite halvdan i förhållande till Compaqs IPAQ modeller. Prisvärda är dom däremot dom där Axim.

Länk
trucker: Här finns ett prisvärt alternativ Länk

Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Såg ju bra ut, det är väl lika som sibas för 3795 vs 4195 på din länk.Men då är det bara kartor för norden:(

mvh/micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Försök gärna att komma över Mikrodatorn nr. 15-16 och läst tester på olika prg. och GPS plus bra förklaring av systemen.
Om ni kan ta 10-15 mb så kan jag maila testerna som pdf.
Nackdelen med PDA med inbyggs gps är att hela paketet måste sitte uppe under vindrutan för att antennen skall få signal, det blir mindre snyggt, det blir himla varmt på sommaren och det ger garanterat reflexer i vindrutan på natten.
Bättre med separat antenn och sen kan man placera PDA:n där den syns och betjänas bäst.
Alla varianter med större lösa skärmar, laptop:s osv faller från även av säkerhetsskäl och klarar inte en flygande eller bilprovningen. De har heller i regel ingen pekskärm och endast få av naviprogrammen är anpassade för vanlig PC jämfört med för PDA. Kan inte svara på om t.ex TomTom eller Destinator inkluderar f.d. Jugoslavien på sina "Europakartor", troligen inte tyvärr.

FP
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har själv köpt den här på Bilia. Det ingår en extern antenn plus 256mb kort för endast 5052:-

Kolla in Länk

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
är det nån som kan rekomendera en bra pda...om ej vad skall man tänka på...och betalar man nånting om man använder navigatorn..

Länk
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Min är bra (hittills), se länken ovan eller den här Länk

Funkar bra med navi i SE, DK, DE och SP (har inte hinnit testa övsiga EU ännu). Plus att den hittills har funkat klockrent med sjökort (Fugawi).
Plus att den har inbyggd Navi och att man får en extern GPS om man köper via bilia.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Beni: Jag rekommenderar varmt Compaq/HP Ipaqs modeller.

Jag har haft 2 olika modeller och de är en stabil handdator med god kvalite.

Länk
bole
beni man betalar inte för att använda det för att PDA använder i sin tur antingen en inbyggd GPS lösning eller en som man kan köpa som tillbehör och kopplar in den till PDA-n. PDA kan du använda som vanlig handdator för planering, lyssna på MP3(om den har stöd för det) lagra bilder osv osv... GPS'en i sin tur är bara en mottagare, som snappar upp informationen av GPS satelitsystemet och därmed räknar ut vilken lattitud och longitud man befinner sig på , där sedan själva PDA+GPS mjuvaran fixar så att man utnyttjar mottagna GPS datan för att hitta var man befinner sig på kartan..så om man betalar för tjänsten..svar NEJ

---
Min:
Länk Länk
bole
PS:

beni det är bara i vissa enstaka fall som man kanske ska betala, tex om man ska använda GPS lösningen med mobilen och måste ladda ner kartor...då kanske ska man pröjsa för själva kartor men som sagt gps enheten(vilken i det fallet man kopplar via bluetooth till mobilen) bara är en passiv mottagare av data

---
Min:
Länk Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Visst är det konstigt att det inte kostar något att använda GPS-systemet. Här har amerikanarna (och i vissa fall ävan ryssarna) lagt ut miljarder på ett system som vi kan använda helt gratis. Det ligger inte ens någon "licensavgift" i priset på mottagaren.

Det europeiska systemet Gallileo, som ska fungera från 2008, kommer däremot att kosta pengar. Det byggs upp av kommersiellt intresse, inte militärt som GPS (USA) eller Glonass (Ryssland). Men förmodligen blir det bara en engångs avgift på några hundralappar för varje mottagare. Då kommer vi att få se små mottagare i klockor/telefoner/bilar/cyklar...you name it.

Så skänk Ronald Reagan en tanke varje gång GPS hjälper er att hitta rätt. För det var han som fick fart på hela projektet (som visserligen hade startat tidigare i liten skala) i och med hans "Stjärnornas krig".

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.