AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.157

Billig GPS lösning till bilen

Sida 2 av 4
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jo, jag förstår vad du menar Micke. Men jag tycker ändå att det verkar lite avigt att ha den "liggandes" där nere. Wendtans lösning (se tidigare bildlänk) måste väl vara det bästa alternativet. Men, huvudsaken att du är nöjd!
Både och faktiskt..
Wendtans placering är tydligare men min är bättre då man inte "gungar" omkring med handen/armen när man ska knappa på skärmen.
Jag får automatiskt handledsstöd mot konsolen.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
ta
76
tax
M5 Touring -94
Har min monterad ganska högt. Funkar super utom vid mörkerkörning. Då lyser den lite väl starkt.
Bood: Sorry, matematikern har redan gått på julledighet :)

Tax: Det problemet har även jag, dvs vid mörkerkörning.
Det man får göra då är att dra ner brightness på IPAQ:en. Vet inte om den funktionen finns på mobiler dock.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jamen, på TomTom (och även Garmin) kan man ju köra med ett mörkerläge. Det tycker jag funkar bra även om man har Ipaq:en högt monterad.

Ännu mer OT: jag har, till min glädje, hittat ett litet program som konverterar POI från Garmin till TomTom och tvärt om. Nu i helgerna ska jag se vad jag kan göra med det. Eftersom jag har Garmin MapSource 6 kan jag editera rutter och POI i PC:n och sedan exportera dem till både Garmin och TomTom navigatorn :D

wendtan: vi behöver nog alla lite julledigt nu! Då ska jag också ge mig på min ice>Link Plus som vi talade om innan.

God Jul på er alla!

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
80X60 tycker jag räcker förträffligt :))
inte mycket mindre än en originalmonterad i bildformat.
dessutom med två naviprogram i samtidigt som komplement då de har olika egenskaper i olika områden.
Dessutom perfect placerad.
Länk
Länk

Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
6,5" Skärm med 16:9 format slår det mesta.
Satt monterad framför utblåsen i min E36.
VDO 5000 är modellen.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
är det inte bättre o montera en dator under stolen och sen skaffa en touch screen 7tum gps mottagare..det kan väl inte vara så dyrt..sen har man dvd, navigator och allt annat i bilen går detta eller är det bara jag som fantiserar????
touch skärmarna är dock inte så billiga som jag trodde..

Länk
Länk
bole
Det är mycket smidigare med diverse PDA lösningar eventuellt mobil men smidigast vore om man såklart kunde integrera det med ett litet datorsystem på nått sätt..under stolen vore bra eller varför inte i första-hjälps lådan...frågan är bara var man skulle montera GPS-biten...sen gäller det att hitta/tillverka lådan liten nog + ha passande moderkort till den...finns väl IBUS men jag läser i "Gör det själv" delen att ...

Vad som behövs för installation "hårdvara och mjukvara" IBUS

Först och främst behövs en bil med Navigation från fabrik med TV-Modul, installation utan TV-Modul är inte möjlig

och det har inte jag...så en fristående datorsystem enbart för navigationsskull skulle duga. Datorsystemet med kablage, GPS mottagaren och en ihopfällbarskärm skulle kanske gå på 6-8 tusen...om jag har rätt...vore kul att göra/planera det tillsammans med någon/några dock...är ingen renodland el-ingenjör precis

---
Min:
Länk Länk
Mitt kompletta kit med iPAQ 2210, Bluei bluetouth GPS, aktiv hållare och programvara gick lös på hela 5216:-.

Förstår fortfarande inte varför man ens tänker tanken på annan lösning i denna prisklassen.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har haft lite planer själv på navi främst till husbilen när man far runt i europa,var inne på laptop eftersom den finns redan,men hur smidigt är det nä tror jag skippar det o satsar på ett liknande som micke har.
Micke 5216:-. är det komplett pris?det tillkommer inget på detta typ års avgifter el dyl,hur är det att flytta attiraljerna mellan fordon.

GOD JUL O GOTT NYTT ÅR ALLA FORUMVÄNNER. //MICKE

Länk

Länk Ny 02sida
bole
trucker ... om du kan köpa en billig laptop för ca 7-8 tusen så lönar det sig mer än att köpa en liten pda
trucker:
Jepp, det är med allt, jag köpte en begagnad pda och hade turen att få tag i Tomtom genom en vän. Kostar annars runt 1900:-.

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Min kostade begagnad 7500:- och monterades under en lördag.
Ganska lätt att montera Navi i BMW då de flesta kablar finns i kontakten vid bilstereon.
En fördel är att min har inbyggt gyro och speedpuls vilket gör att den inte tappar greppet även i tunnlar.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
bole> laptop finns redan (hur skulle man annars kunna vara online i garaget;)+att jag har elverk i husbilen,men tycker det är så klumpigt att ha laptopen liggandes lite överallt.Sen är ju skärmen lite dålig i dagljus fast det är en ganska ny HP.

Micke> har kollat lite på beg å visst finns det,funkar det att lägga in ms autorute då skulle man ju slippa jaga prog för det har jag?
Sen har ja en fundering hur mycket min stora sovalkov skulle störa gps (den täcker hytten).

Länk

Länk Ny 02sida
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
jag tycker iallafal att min ide är bästa lösningen om man nu vill ha allt i bilen,,,,sen vill man bara ha navigator så är mickes lösning utmärkt.
Bole hur stor är gps biten kan väl inta va stör.

Länk
Länk
bole
beni gps-modulen är inte alls så stor man kan ha den i mitten längst fram under framrutan...datorn kan man ha under vänster/höger framsätet osv...det vore åxå helt ok..hade inte jag haft MP3 växlare så hade jag åxå velat koppla datorn till ljudanläggningen för att kunna spela Mp3 låtar och även dvd filmer...det finns en lösning baserad på IBUS i gör det själv men det funkar bara om det e fördragen kabel i bilen för NAVI...så är inte fallet me min bil o därför vore en enkellösning me datorn under sätet med kablarna dragna under mattor bästa lösningen
Men hallå, skärp er!
En pda med navi slår det mesta. Den är flyttbar även till fickan om du bara är ute och går. Resten finns på nätet.
En pda kan och kommer du att användas till en massa annat oxå.Skaffa ett stort minneskort och du har musiken redo för en LÅNG reesa.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag håller med Micke. Ska man ha pc i bilen ska det vara något som verkar växa fram här: Länk

Eller som Alf von Sil: Länk

De systemen går säkert också att använda till GPS. Men då kan vi stryka "billig" ur tråden och lägga till "mycket jobb" istället ;)

Men visst är det lockande med pc i bilen!

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Jag vågar påstå att miljön i en bil inte är den gynsammaste för en PC. Temperaturskillnaderna och i vissa fall även kondensen kommer ta kol på bland annat hddn efter några vintermånader skulle jag tro. Den kans säkert hålla ett år med, men den blir inte långlivad. Att sen ha en "standard" hdd i en bil och köra tjälskadad grusväg kommer även det ta kol på den till slut.
Hdd:s i bärbara har en helt annan upphängning och klarar detta något bättre.
Det finns en handfull amerikaner som gjort denna konversion och ha tangentbord/mus i handsfacket alternativt pekskärm.
De bor iregel i ett gynsammare klimat än vårt nordiska.
Kostnaden för en fungernande bra pekskärm i den storleken är minst 7 kkr. För att jag skulle kunna acceptera lösningen i min bil är pekskärm ett måste. Detta finns tex på alla PDA:er.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.