|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
bole |
Skulle dela lite info med mina bmw-forum-jämlikar... eftersom det är nuförtiden ganska många som har en laptop, och de som inte har en kan billigt skaffa en för en tredjedel av vad en GPS navigationssystem kostar för bilen. Detta är min lösning Jobbets Dell LC400 laptop, väger ca 1,3 kg och en GPS USB mottagare från elfa som kostar 760 KR Länk och den Microsoft Autoroute 2004/2005(helst senaste). Hela sverige och västeuropa är reprensenterade med alla gator o dyl. För mig som är inflyttad till sthlm hjälper det ENORMT. Den senaste versionen av Microsoft Autoroute roterar även kartan och visar annat roligt info som inte fanns i den förra versionen. På äldre datorer kan man även installera Linux men det krävs lite mer IT-kompentens för det. Det var iafall mycket billig lösning för mig. Hoppas det hjälper MvH |
|
Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Jag kan varmt rekommendera www.wayfinder.se, navigeringsprogram till telefoner. Funkar otroligt bra. | |
bole |
Jag har för mig att man betalar för den tid man varit uppkopplad om man kör me telefonen. Själv är detta me laptop och ELFA modulen den billigaste produkten för mig |
bole |
Okej jag ser nu att man har en bluetooth GPS module men jag tror man betalar nån sorts abonnemang för att få kartor i mobilen. Det roliga med den senaste version av AutoRoute är mycket kompletta kartor som roterar automatiskt efter bilens riktning osv. |
|
Bole: Du betalar inte en krona för att använda din handdator för navigation annat än för mjukvaran vid inköp. Och ja, den snurrar kartorna efter bilens riktning. Det finns seriella/usb antenner för handdatorer med. Men hur smidig är en laptop att ha i bilen egentligen? Såhär ser min lösning ut: Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
markus00 |
Köpte min GPS-modul på ebay för 400 kr med frakt. Kostar inte mycket alls "over there" |
|
Ingen tvekan om att handdator/GPS-puck med kabel är det billigaste och mest prisvärda systemet, kan dessutom användas till annat nyttigt. GPS-mottagare med Blåtand gör samma jobb men måste laddas upp med kabel...!!!))), egentligen inget alternativ just i bilen, och kostar mera både för själva GPS-enheten och i handdatorn. Det finns även några kompletta skärmar med inbyggd GPS och program på minneskort, Navman, Garmin eller TomTom t.ex. Som programvara för PDA kan jag rekommendera TomTom 3 efter att ha provat de vanligaste. Nästan alla bygger på Navtech eller Teleatlas kartdatabaser, de är tämligen jämnbördiga. Alternativet med att abonnera på tillfälliga kartor i GSM-telefonen (Wayfinder) tilltalar inte mig så värst, kostsamt och liten display osv men kan kanske passa en del. En stor PC i bilen kan knappast rekommenderas, säkerhetsrisk, bökigt att ta fram/plocka bort när man går in på ICA osv, förutom priset på utrustningen. Kolla i Mikrodatorn nummer 15 och 16, finns säkert på bilioteket eller kanske på nätet. De hade en stor test av just det vi pratar om här för några veckor sen, mycket läsvärt. FP |
|
|
Har man t ex en P800 tycker jag absolut wayfinder har den bästa lösningen. Då har du samma skärmstorlek som en PDA. GPS och kartor för ett år kostar 1700SEK. Kartorna uppgraderas automatiskt. Man kan planera sin resa på en PC och sen skicka till telefonen. Tillgång till ett call-center som gör sökningen åt en om man vill. Kan SMS:a positioner till andra med wayfinder. Tar hänsyn till aktuell trafikinformation. Slipper släpa på både telefon och PDA. |
|
|
tax: Samma skärm som vilken PDA? Själv har jag både Ipaq och P900 och det skiljer en hel del. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Tycker de är i samma liga. IPaq 320*240 P900 320*208 Gamla plamar är väl 160*160. |
|
bole |
wendtan ser bra ut ... jag faller dock inte för PDA's inte i min smak skulle hellre ta en laptop lr minilaptop(en hybrid kan man säga)....roligast vore det om man nu skulle bygga in en dator i bilen --- Min: Länk Länk |
|
Så här ser det ut i min bil Länk Jag har svårt att se smidigare lösning än så här vad det gäller billiga eftermarknadslösningar. Att ha en stor laptop lös i bilen verkar mest bökigt, var ställer man den om familjen ska iväg?? I knäet på frugan? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Micke, din lösning ser ju nästan trafikfarlig ut - om du ursäktar. Det verkar konstigt att snegla neråt hela tiden samtidigt som man kör. | |
|
Bole: Vilka funktioner på datorn är du ute efter? Handdator operativet Pocket PC 2003 Har windows mediaplayer + internet explorer och det fungerar klockrent att köra som både mp3 spelare och surfdator i bilen via GPRS. Att köra film på den har jag faktiskt inte provat mer än kortare videosnuttar. Jag kör en annan mediaspelare som är anpassad för bilen med stora knappar osv. Jag kommer dock skaffa Dension+ Och en IPOD när gränssnittet för ID3Tag är klart från Dension. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Skärmarna på de flesta PDA är väl ändå större än på t.ex Nokia 6600 och även P800/900? Man kan nog inte bara titta på antal pixlar osv. I många fall pratar man ju rätt mycket i telefonen i bilen, hur funkar då navigationen, och hur låter t.ex röstvägledningen jämfört med PDA? När jag kollade var det rätt kostsamt att beställa kartor, man kan ju knappast spontant köra på "nya" adresser i en storstad jämfört med PDA-lösningen. Men GSM-lösningen har kanske fördelar för vissa användare, helt OK. FP |
|
|
Skärmen på Ipaq 1940 är drygt 4000 mm3 stor jämfört med knappt 2500 mm3 på P900, dvs 60% större. Att räkna pixlar säger ju inte så mycket om storleken. Däremot kanske det får plats lika mycket info på skärmen dock i mindre skala och därmed svårare att se. Men egentligen kvittar det ju bara man är nöjd med det man använder :D Alla system har sina fördelar och nackdelar. Man kanske skulle ta och utveckla ett system som ser ut som Bmw 16:9, är smidigt som TomTom, t ex vad det gäller egna uppdateringar och Wayfinders funktion för ständiga uppdatering av kartor och trafik. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Mixtus: Det är rätt sällan man behöver kolla på skärmen, röstvägledningen funkar klockrent så det blir bara ett getöga då och då på skärmen. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Angående Skärmar och dess bildyta: S-E P910: 40mm x 61 mm. Ipaq H5500: 57,6 mm x 76,8 mm. 3.8 tum (96mm) diagonalt. För mig är dessa skillnader ganska påtagliga. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Eller som Bood beskriver det: SE-910: 2440 kvadrat mm Ipaq H5500: 4423.8 kvadrat mm. dvs 55% större. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: du menar kanske 81% ;) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.