AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
706

Någon som är bra på elektroniken i en 320i -88?

Wi
32
WildOne
320i 325 -88
Jag har alltså en BMW 320i -88

Tändningen bryter på alla cylindrar exakt samtidigt.

Det innebär att jag får en väldigt ryckig gång på mororn och det är inte roligt att köra med bilen.

Jag har kollat tändkablar, fördelarlock rotor men hittar inget som verkar vara onormalt.

Mina misstankar riktas mot tändsplen men jag är inte säker och vill därför att någon smart person kan ge mig tips på vad det annars kan vara.

Varvräknare och ekonomi mätarna visar klara tecken på att problemet ligger i tändningen.

Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men jag har visst generator ljud från slutsteget i skuffen och just innan tändningen är på väg att brytas så sprakar det lite extra i högtalarna.

Tackam för svar på denna frågan.

Problemet blir värre och värre men kan ibland helt försvinna för att sedan återkomma.

Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Prova att byta batterier samt löda om in/utgångar på kretskortet bakom instrumenten.

rodge dodge
Länk
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
rodge!
Många konstiga fel kan SI batterierna åstadkomma, men att bryta tändningen har jag aldrig hört talas om.
WildeOne!
Sporadiskta fel är mycket svåra att hitta. En kompis till mig hade liknande symtom, tändningen bröts ibland en sekund i bland en minut, iband var dag ibland med en veckas mellanrum. Han löste felet på följande sätt: Ett bra elschema, kolla vad som kan stoppa tändningen börja "högt upp", koppla in en voltmeter där, sätt den så du ser den när du kör, när bilen stoppar: kolla voltmetern OK eller ej, vid var OK flytta dig "längre ner" i schemat,
när du kommer till första ej OK vet du var felet är. För min kompis tog detta 2 månader. I hans fall var det en t-avgrening inne i en kabelstam som var glapp.
Lycka till!
mvh

BLJ
Wi
32
WildOne
320i 325 -88
Tack för tipset bengt.

Problemet är att den ännu inte har stannat helt och därför kan det bli ganska svårt att på det sättet hitta felet.
Hittils har tändningen bara varit borta i högst 1 sekund.

Hade mina funderingar på att åka in till BMW-verkstan och kolla med datorn men jag tror inte att den kan hitta felet.

Hade liknande fel på en annan bil jag hade (Opel Omega -91)
och då var felet att kabeln mellan tändspolen och fördelaren var glapp.

Men än en gång tack för tipset.
Har du kollat alla små jordpunkter riktigt noga?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.