|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
m-king |
Jag har ett instrumenthus från en 530i 93:a, och jag ska montera det på min 535i 90:a. Är det någon skillnad, alltså varvtal..eller nåt. eller kommer värdena bli olika..Tacksam för svar! |
|
sätt i din kodplugg från 535an så borde fungera om instrumenthusen är likadana. Lars |
|
|
Med risken att varvräknare visar lite felaktigt bl.a.......... ///Magnus |
|
|
om mätartavlan är lika så kommer den inte att visa fel om man byter kodpluggen. lars |
|
|
Mätarhusen i detta fallet ser inte likadana ut, men det GÅR faktiskt att montera ett nyare hus i en äldre bil. Dock måste kodkontakten bytas till en passande (finns att köpa på BMW), och då nollas mätarställningen. Vill man ha rätt mätarställning, måste man vända sig till någon mätarskruvare. Det lättaste är att försöka få tag i ett mätarhus av rätt modell (vit baksida), då flyttar du bara över befintlig kodkontakt. Det finns tre versioner av mätarhus med checkkontroll: -> 2/89 (som stannar på 299960 km), grått hus 2/89 - 9/90, vitt hus 9-90 -> ,blått hus Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
m-king |
lalawa: hur byter man kodpluggen, hur ser den ut? |
|
Den sitter på baksidan av instrumentet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik: Jag plockade ur mitt mätarhus (e34 520 årsmodell 02/88 - analog visning) för att byta några glödlampor. Kablaget som är inkopplat till mätarhuset består av en gul (nr 16 995 1 384 198) och en blå kontakt (nr 16 996 1 384 197). Utöver detta så finns det ett tredje kablage som inte är inkopplat. Det finns heller inget uttag på mäterhuset som sitter i nu. Kablaget har grön kontakt med nr 16 394 1 384 281. Vet du eller någon annan vad detta kablage med grön kontakt är tänkt till? Har lite problem med trippmätaren till och från - så funderar på att byta ut mätarhuset - kan det tänkas att det gröna kablaget är fördraget för ett digitalt mätarhus? I övrigt så har bilen det mesta fördraget till extra funktioner som elhissar f & b, färddator (26 kablar), makeup speglar, låsningsfria bromsar mm. |
|
|
Kan inte tänka mig att det är fördraget, eftersom de nya husen använder samma kontaktstycken: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Har kollat länken men förstod inte riktig; menar du att det är likadana kontaktstycken på 525 årsm 01/88 till 09/90 som det är på min 520 årsm 02/88? Och vad är det gröna kontaktstycket tänkt för funktion (det har identiskt utseende med övriga förutom färgen, nummer sättningen är ju i samma serienummeruppsättning...)? | |
|
525i och dyrare har ett helt annat instrumenthus med checkkontroll. 518i, 520i, 524td, 525td/tds saknar detta och kontaktsytyckena är helt annorlunda. Den gröna kontakten har jag ingen aning om. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tjena Erik! Menar du 525 årsmodell 01/88 till 90, eller efter 90 när du säger instrumenthus med checkkontroll? Var det inte bara enklare digitalt instrumenthus utan checkkontroll på 525 från 88 till 90? /Z |
|
|
Alla 525i har checkkontroll oavsett årsmodell. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Ok, då vet jag - tack. | |
|
ErikW: Nu ska du få höra ngt kul - jag fick idag låna ett instrumenthus av en kompis E34 518i årsmodell 94. Det som har digital visning av väg & tripp "inne" i själva hastighetsmätaren så att säga, ingen check kontroll i nederkant alltså. Han hade instrumenthuset liggandes löst i garaget och jag tyckte att anslutningarna var misstänkt lika som på min bil (gul och blå multikontakt). Tänkte att det kan vara värt att prova - och allt fungerade förutom att varvräknaren visade på tok för mycket rpm (p.g.a. att instrumenthuset som sagt kom från en 518). Nu undrar jag om du eller ngn annan, vet om det är kodkontakten som "talar om" för varvräknaren att det är en 6- eller 4-cylindrig bil? Om det är så, kan man tänka sig att det skulle funka med en kodkontakt från en 525tds årsmodell 1993 (likadant instrumenthus som på 518-94) och få även varvräknaren att fungera som den ska? Alternativet torde vara att jaga rätt på en kodkontakt från en e34 520 med M50 motor - borde också vara likadant instrumenthus som den 518 huset jag provade. Vad tror du? |
|
|
Spännande! Ja, i kodkontakten ligger bland annat "utväxlingen" för hastighetsmätare, varvräkare, bränsleförbrukning och mätarställning. Lalaw har kolla på detta, jag har säkert missat något. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
OK, tack Erik! Ja, då kanske det blir fel i alla fall - tänker på att det är ju en annan utväxling på 525tds. Jag har sett att instrumenthuset utan check-kontroll med digital väg & trippmätare är "inne i" själva hastighetsmätaren (du vet nog vad jag menar, 518 instrumenthuset som jag syftar på) är att själva kodkontakten är av hane-modell (stiften sitter på kodkontakten). På de flesta andra kodkontakter som jag sett att de är av hone-modell (stiften sitter i instrumenthuset). Förstår du vad jag menar? Tänkte om jag skulle prova att köpa en ny kodkontakt av han-modell och prova. Vet du vad de ungefär kostar? Finns det väldigt många variationer? |
|
|
Tyvärr har inte M20 funnits med digtal mätare, så det blir nog svårt att fixa en om du inte programmerar en egen. De är ganska dyra att köpa, kostar lite över 1000:-: Länk =05&hl=59 Du kan prova med en från 520i M50, det kanske bara blir att förbrukningsvisningen inte stämmer? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Tack för svaret, jag tror som du att ett komplett instrumenthus från en 520 M50 borde fungera. Men vänta nu, är det inte likandant instrumenthus på 518 M50 som på 520 M50? I så fall kan jag ju använda min kompis instrumenthus om jag bara får tag på kodpluggen från en 520 M50. Kan det stämma? | |
|
Jag menar 518 M40 :-) Frågan är från vilket årtal har E34 518 och E34 520 med M50 motor likadant instrumenthus (digital väg & trippmätare är "inne i" själva hastighetsmätaren)? Får jag tag på ett sådant instrumenthus så borde allt vara ok. |
|
|
518i och 520i har samma instrumenthus. Möjligen kan varvräknarens rödmarkeing skilja mellan dem, eventuellt även hastighetsmätaren. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.