AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.119

Ombesiktning pga. dåliga avgasvärden!

Sida 1 av 2
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Ni som har fått dåliga avgasvärden och lagat det, vad var det för fel?

Avgasvärden:
CO 0,1 (0,5)
CO 2500 0,2 (0,3)
HC 265 (100) -Anmärkning
Lambda 1,15 (0,97-1,03)

Körde ca 8km till besiktningen, sen gick den på tomgång ca 15min.
Besiktningsmannen körde ett varv till runt stationen när jag påpekade att motorn kanske var lite kall än, men det hjälpte bara lite. Olje tempen var 80C då.

Vad ska man kolla själv?
Kan man mäta Lambdan och hur i såfall?
Hade en spricka i avgasflänsen efter katten (svetsat nu). Kan det påverka HC och lambda värdet (om det läcker lite-kan ej höra att den skulle läcka)?

GOD JUL!

M3-97
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Glömde att skriva att även lambda värdet fick en anmärkning!

M3-97
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
När jag var hos sbp så fick jag köra bilen så jag drog i väg å drog fult till 1;An 2;an å sen lite lätt på 3;An så 2 gånger sen gick den igenom. vet ej vad jag hade för värden före, men antagligen var katten inte rätt temp. visar sig snart ska besikta den!
hampe m3
vid besiktningen i sommras på min m3 så njöt gubben så det blev kladigt i byxan när avgasvärderna va på tok för dåliga efetr en låååååååååång sökning på bilen (4 gånger gick han igenom den, sen kom det en ny besiktningsman o sa att han fick ge sig),
förklaarade för honom att motorn va kal o sa att ja kommer tillbacks m varm motor om en stund, efter 15 min normal körning busskörde ja runt krokarna i kissta ända upp till rö mark på feman ett antal ggr :) lång näsa på honom när ja kom tillbacks, då började han gnälla över att den lät för mycket, men det är en annan historia..
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Det är den felaktiga lambdan som orsakar det höga HC värdet. Sannolikt har dina lambdasonder gjort sitt och behöver bytas

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Wiman
Hej MM!

Jag har haft samma problem som du.

Vad som är vanligt är kattar, lambda , oljan.mm

Jag hade börjat med att göra en diagnos på bilen, dem kollar vad där kan vara för fel på din bil.

Byta det som är kast , kör in och prova dina värde igen.

BW
Wiman
hEJ IGEN
Inte för att det tröstar dig kanske men innan jag fick rätt på mina värden bytade jag kattar , lambda , stift , olja+filter , slutade med ett Uni Chipp och där efter gick den igenom samt att den går jämnt och fint och som ett AS + 25hk.

När jag skall ta ut den till våren skall jag byta oljan ogen samt justera ventilerna.

Uni Chipp är ett bra alternativ dem ställer in alla värden på rullande landsväg vilket gör att du får en verklig effekt samt att dina avgasvärde är rätt.

En Gammal bil som har gått en del kan behöva en del justeringar för att gå bra igen ...............

BW
Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Hej!

Jag har råkat ut för liknande "avgas-problem". Men så här ligger det till i de flesta fall. Alla dessa "extrema" bilar , Alpina, M3:or, M5:or m.m. är injusterade så att rätt värden fås när bilen är ordentligt varmkörd, och då menar jag ORDENTLIGT!!!
Det räcker inte med lite landsväg och ett par minuter på tomgång.
Ge bilen en RIKTIG "urblåsare" 30-60 min innan besiktning.
Då ska du se att alla värden är tillfredsställande!
Lycka till!
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Har även märkt att den ryker mer nu när det är minusgrader, kommer inte ihåg säkert att det var så förra vintern.

M3-97
Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Kör den ordetligt varm bara, som sagt.
Wiman
Mr Sainio !

Jag hade samma problem med min och jag lovar dig att jag körde min riktigt varm och dem testade den direkt när jag kom.

Men det blev ändå inte godkänt, det finns faktist andra orsaker med men visst skall man prova detta först..
Wiman
Din bil ryker ?

Den får ryka när det är kallt ute framför allt när bilen är kall.

Men när bilen är varm skall det inte ryka något märkbart.

Ljus kondens rök är OK, Men mörk tung rök som sjunker neråt är ingen höjdare, vid gaspådrag slitna kolvar mm, vid gas släpp ventilerna släpper igenom mm.

Alltså ljus rök som stiger upp är ingen fara.............
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
I det här fallet så är det nog lambdavärdet som är det intressanta, eftersom lambdavärdet ligger fel innebär det att motorn får felaktig luft/bränsleblandning, därav kassa värden på övriga parametrar. Här hjälper det nog varken med K-sprit eller 60 minuters varmkörning.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Ett luftläckage ger ju felaktigt lambdavärde!

Pe
118
PeOR
IX xDrive50
Du kan ha en helt frisk M3 som inte går igenom bilbesiktningen. Katalysatorerna är dimensionerade för att rena avgaser vid hård belastning. En motor som är lite halvvarm och står på tomgång har inte rätt arbetsförhållanden.

Se till att du har ren olja och fräscht luftfilter. Kör sedan överaktivt några mil så kommer sannolikt din bil att gå igenom med HC på 20. Så har det varit för mig. Halvjonken HC 100+, genomvarm HC <20.

PeO.
Bilen går ju för magert!
Då förbränner den varmare och HC åker upp!
Om lambdavärdet är galet så kolla efter tjuvluft el ev efter en trasig L-sond.
M.V.H.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Lämnade in bilen till BMW för test: Fel på lambdasond 1 & 2!
Pris 1570kr/st.
Har beställt nya, fanns 1st i Sverige, den andra beställdes från Tyskland. Hoppas den kommer fort så jag hinner skruva dit dem innan den 24:e (körförbud annars!).

Avgasvärden: co 0,00
co2 13,2
hc 0136
o2 2,93

M3-97
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Nu är de bytta och gick igenom besiktningen precis!
Lambda värdet var 1.3 (0.97-1.3).
Besiktningsmannen sa att det kan bero på att avgassystemet läcker! Vi stod båda och lyssnade när han gasade, men kunde ej höra något läckage! Hur lite behövs det för att värdet ska bli fel?
Är läckan före eller efter lambdan? Går det att säga/veta om man ser på lambda värdet?

M3-97
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Lambda värdena ska vara 1.03!

M3-97
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det kan räcka med ett läckage stort som ett knappnålshuvud för att ändra lambdavärdet några hundradelar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

har haft samma fel som du,troligtvis e det kattarna som e helt utbrända eller fel på lambdasond,börja med att byta olja och filter och tändstift.och sen kör du bilen hårt innan du besiktar.obs!glöm ej att slå i k-sprit i tanken.co värderna går ner i botten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.