AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.318

Vart tar bensinen vägen

Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Här kommer en julnöt att knäcka!
Bensin har ett stort energiinnehåll. Vart tar det vägen när man är ute o åker. Kör jag upp till en fjälltopp ökar bilens lägesenergi, enligt fysikens lagar, men om jag åker till Säffle på samma höjd som Stockholm har jag bara förbrukat en massa liter.
Kan någon av detta Forums eminenta medlemmar förklara detta.
Viktigt eftersom litrarna bara blir dyrare o dyrare :=(

/Ola
Skön, skönare, BMW
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kemiska energin i bensinen blir värme.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du värmer upp omvärlden en aning.

/Micke
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Du har väl ändå förflyttat dig en bit, fast det ligger på samma höjd, så krävs väl ändå energi att flytta på fordonet. Resten av energin som inte går åt att förflytta sig på (rulla på hjulen alltså), utvecklas väl till värme, samt andra grejer.......tror jag... :)
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
jag fattar nada..

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Både lägesenergi och kinetisk energi går åt, men det är oviktigt i sammanhanget. Om någon känner sig intresserad utav att räkna på det så är det bara att slänga fram siffror så ska vi nog lösa det.

Vart bensinen tar vägen?
Om jag påstår att en förbränningsmotor har en verkningsgrad på 35% så ljuger jag väl inte när jag säger att 65% av bensinens energiinnehåll omvandlas till värme och inte till en drivande kraft?
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
kan man påstå att inte ens 65% blir till värme...utan en del blir inte nånting helt enkelt, oförbrända partiklar...sot...
Om man börjar och slutar på samma höjd kommer typiskt ALL frigjord energi från bensinen i slutändan att ha omvandlats till värme.

/Micke
Jaha, men det har ju hursomhelst gått åt energi till att förbränna skiten till sot. Sen kan man ju börja diskutera friktionen i däck/väg och lager.
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
....hmm...vart tar pengarna vägen då....??????
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Man tillför bensin & luft och det man får ut ur motorn är avgaser & energi i form av värmeenergi och mekanisk energi.

Kör man på samma höjd över havet används all rörelseenergi till att övervinna motståndet (luftmotstånd, rullmotstånd, friktion i lager osv), och omvandlas då till värme. Kör man uppåt, omvandlas en del av rörelseenergin till lägesenergi.

Det åtgår ingen energi för att ”förbränna skiten till sot” – tvärtom, det är ju då man erhåller värmeenergin ur den kemiska energin.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Erikw

Oj, my bad.

Men hursomhelst så tillför inte själva sotbildningen någon nämnvärd energi i sig.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Energi förbrukas inte, den omvandlas bara i olika former.

Bilen: Länk
Ug-Lee
Summan av lasterna är konstant
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Har lägesenergi med att det är uppförsbacke att göra eller lufttryck/luftfuktighet/tunn luft? (haha fattar inget)

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
300+:

Lägesenergi, potensiell energi, är detsamma som energinivåer. En viss lägesenergi är står i relation till en nollnivå. Man kan förklara det som en energi som beror på en kropps läge i ett kraftfält. T ex om du åker hiss upp en våning så ökar din lägesenergi i förhållande till nollnivån. Sen kan potensiell energi också vara lagrad i en ihoptryckt fjäder eller i andra former. Då har den en högre energinivå än när den är utsläppt. Sen kan olika energiformer omvandlas som nämnt ovan, lägesenergi till värmenergi, rörelseenergi osv som nämnt ovan :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Tack för alla svar o synpunkter.
Sammanfattningsvis kan man kanske säga att 100% av den kemiska energin i bensinen omvandlas (icke förbrukas) till värme under körningen om målet ligger på samma höjd när jag stannar bilen.
Då undrar den vetgirige om detta eminenta forum kan svara på hur mycket värme i % som går bort via:
- motor o kyl- värmesystem x%
- avgassystem x%
- luftmotstånd x%
- lagerfriktion x%
- rullfriktion (däck) x%
- bromsar x%
- elsystem o lyse x%
- övrigt x%

/Ola
Skön, skönare, BMW
Den största delen av energin går väl åt till att just värma upp omvärlden, som någon tidigare nämnde.

Bromsar:
Inget, så länge de inte ligger på?

Elsyste och lyse:
Du slår ihop effekten på alla förbrukare och så har du energin de tar PER SEKUND. (P=W/t)
När du ändå håller på så kan du inse att alla förbrukare tar en bråkdel av motoreffekten, också. =) (kom dock ihåg att du räknar elen i W, inte kW som motorn)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.