AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
28.729

Stämmer det att en bmwn gå max 30000mil?

Sida 6 av 7
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
Min 325i coupe -92 har gått över 30 000 mil och har opöat många bilar på vägarna! går perfekt!!!
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
spöat ska det stå
Isåkare

Hade en Nissan Maxima också för några år sen.
En 90 som gått runt 18" mil när jag köpte den. Då var växellådan(manuell) redan bytt på den. Under det året jag hade den hände följande. Ac'n la av, en elhiss började strejka, kylaren slog läck, centrallåset krånglade , larmet pajade och slutligen gick fläktmotorn sönder. Allt detta under ca 2500 mil på en bil som i Teknikens Världs begtest för några år sen kallades "Mönstergossen". I testet stog bla att det "är lätt att strö stjärnor över Maxima" pga av att de ALDRIG krånglar.
Tillåt mig skratta........

De 6 Bmw av olika modell med både man & autlådor , bensinare och dieslar har jag aldrig haft liknande kvalitetsproblem som du upplevt. Det enda problem som jag haft på nån Bmw var en lamdasond på min 328 coupé som byttes på garantin.

Men det är väl olika vad man har för erfarenhet av olika märken.

Tror också som en del tidigare i tråden att väldigt många import Bmw säkert rullat en bit över 30" mil redan innan de hamnar i Sverige. Så att en Bmw skulle ha sämre kvalité än medelbilen och inte hålla mer än så skulle jag nog ta med en STOR nypa salt........= )

sw
Såg just att det här var en riktigt gammal tråd......ha ha

sw
Min 525 tds hade 38k på mätaren när jag sålde den och den går fortfarande ser den ibland borde ha passerat 40 nu
Visa användare
60
cbrkungen
320D Touring -11
X6 d30xdrive -15
Min 320 touring -89 såldes för ca 2 månader sedan.
Jag hade då kört ca 38800mil utan märvärdigt krångel.
Bytt ett par styrleder bromsskivor 2 ggr, bromsok fram 1ggr,
Kamrem 3ggr, tomgångsmotor 1ggr, silentblock 2ggr, vattenpump 1ggr, samt lagat hastighetsmätar kabeln vid klumpen 1ggr. Det satt orginal dämpare runt om, orginal koppling. Aldrig bytt lager eller nått sånt. Till och med avgassystemet var BMW orginal rostfritt aldrig bytt. Bara man sköter service och underhåll och självklart en smula tur att inte lyckas få ett måndags ex. så enligt min erfarenhet så håller BMW minst lika bra som något annat.

BMW FOREVER
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Självklart gör BMW det, de som påstår annat ska tänka på att en BMW går längre än medelbilen per (beror bla på att de är dyra i inköp och de som köper tycker om att köra bil, typ njutningsmedel) samt körs därefter dvs ofta hårt. Första ägarna är de som har råd med bilarna i inköp och har sålees råd med service osv vilket ofta inte de andra ägarna har utan väljer en gasglad och erkänt "sportig" bil för att de har ambitioner att ha roligt bakom ratten, men har bristande betalningsförmåga och därför blir bilarna lidande.

Många mil och hård körning kräver både utbytta reservdelar (i tid) samt frekvent service kom ihåg det och man måste följa upp bilar seriöst innan man kan uttala sig om kvaliteten och att tex BMW är skit för att min bil och han och hennes går sönder
helatiden är bara de okunnigas uttalanden!!!
Jag tror samtidigt att MB är mer komfort i än Bmw Taxi bolaget vill ju samtidigt att sina kunder ska ha det bekväm...jag tror att fjädrarna och stöddämparna är av mer comfort variant..320 har hårdare fjädrar och stöd...(de gamla modellen alltså...vet icke om de nya)....tackar hej då :)
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
HAHAH, dagens skämt BMW är just kända för sin kvalitet iallfall vad det gäller motor/låda, ni som har import gör så här tryck trippmätaren på mätarställningen så att miltalen kommer fram håll in och samtidigt ta in nycklarna i tändlåset och vrid 2 gånger ( då ser ni att det är bra kvale) OBS!! detta gäller bara import bilarna.

BMW its a ride not a car
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Farsans 525 E34 vad sägs som 47.000 mil och fortfarande i grymt skick, inget tickande eller dylikt, Ett tips kör alltid med samma olja varje gång du byter. "oljan är boven"

BMW its a ride not a car
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Bpower: då menar du att man få syn på det verkliga miltalet då eller?Blir nog en del tråkiga miner.....men se upp för dem svensksålda med det skruvas friskt på dem ochså!!

Mpower
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
det blir tråkiga miner,men va f-n så länge den är skött etc så kör..Ojjaaa dom svensksålda är inte helt oskyldiga..

BMW its a ride not a car
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Bpower:verkar vettigt så länge dem servas och bli ompysslade så håller dem,någon som vet vilka miltal 328/528 motorn brukar gå ner sig? jag har inte sett några siffror på det!Det här med oljan menar du att byta från helsyntet till halv osv?det stället som min bil ska servas på nu om 2 dagar använder inte samma olja som handlaren bilen servades hos sist blir det mer slit på motorn då?valvoline får den nu förra bytet var hos bmw hanlare(mobil 1) tror jag!

Mpower
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
vad kör du för nått 10 watt-60? Namnet spelar aldrig nån roll på oljor eller pris utan det är kod beteckningen bak på dunken man ska läsa börjar nåt med SAE o.s.v men det viktigaste är tjockleken på oljan, om du inte kör vintertid rekomenderar jag 10w/60 fråga gärna din service vilken olja de använder och att du vet vilka olja du har nu? "en motor trivs bäst när den har samma olja varje gång vid varje byte"

Så länge hon tickar fint ska du inte va orolig.

BMW its a ride not a car
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
ok, det är mycket snarlik olja men märket spelar inte så stor roll då,bra det!Sen om motorn börjar ticka så skulle jag bli lite orolig allt ;-)

Mpower
Bpower:
Det där "tricket" att kolla den korrekta mätarställningen är en gammal skön skröna som verkar vara svår att ta kål på.... Kan upplysa dig om att det inte är riktigt så lätt att kolla den korrekta mätarställningen. Ditt trick funkar alltså inte, det är snarare ett skämt.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
men någon som vet när toppen eller liknande pajat på 328 motorn miltal som det brukar behövas lagas?kul och veta dem gamla topparna på 525 E-34 har jag hört och sett att efter 20-25 tusen mil så brukar det bytas och renoveras men det verkar som senare motorer är hållbare!!

Mpower
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bpower: Om det där tricket verkligen hade fungerat tror du att det hade funnits så många skruvade bilar i Sverige då?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Ne de klart men varför kommer det fram 36.000km istället för 17.000 mil? När man gör det tricket..

BMW its a ride not a car
e3
274
e36328i
328i limo -96
bpower: så du tror att importbilar skulle ha ett annat sorts kombiinstrument än sv-sålda? verkar ju nästan som det när du skriver: gäller endast import!

sen så går det inte att kolla på det där sättet, men jag vet att det är många som tror det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.