|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
andha45 |
Jag tror faktiskt inte det är så stor skillnad i hållbarhet mellan bra bilar som BMW, Audi, Volvo och Mercedes. Mercedes känns säkert lite fräschare efter många mil men i övrigt - om man försöker göra en någorlunda objektiv bedömning av bilar man känner väl - är det svårt att se mönster. Vi kan ta familjens bilar som exempel: 528-98 20 000 mil 520-99 12 000 mil V70-00 17 000 mil S60-02 6 000 mil 523-99 8 000 mil Audi 100-91 41 000 mil 525-04 1 000 mil Kan faktiskt inte se att något märke är så mycket bättre än något annat, så längre vi håller oss till bra märken. Min brors V70 är nog finast i förhållande till milen, sämst är nog 523:an, men Volvon har levt ett lugnare liv... |
|
Milen visar bara hut mkt kärlek som bilen har fått =D hehe |
|
andha45 |
Mycket sant! 523:an har inte fått så mkt kärlek... 520 o V70 har inte heller fått det men såna saker som hur mycket långkörning, hur ofta i NK:s P-garage, hur många barn, hur mkt ensamkörning... spelar viss roll. |
|
Njuren; MB E50 AMG har automat, var det den som rasade? 157000mil är extremt lång för en bil med V8 tillverkad 95-97 får jag lov att skriva. Mvh Stephan |
|
|
Det är när det utlovas dyra oljebyten, som sedan uteblir, motorerna blir deprimerade och tar självmord.. =) rätt omvårdnad kan få vilka barn som helst att bli astronauter! =) |
|
|
Min MB 200E W124 har gått knappt 40000 mil och går hur fint som helst. Inga tendenser till sliten motor. Otroligt nog känns hela bilen solid. Inga märkbara slitage någonstans. Att taxinäringen använder Volvo och Mercedes beror mycket på rabatter och garantipaket. Både Volvo och MB säljer färdiga taxilösningar. Garantin på en taximerca tror jag sträcker sig till 40-50000 mil på drivlinan. |
|
andha45 |
Dessutom var ju BMW åtminstone tidigare direkt olämpliga som taxi. e34 t ex med bred mittkonsoll, dörrar som ej öppnar brett, trångt baksäte, trångt insteg och trångt bagage (jfr med Volvo 850 o W124). BMW var en livsnjutarbil men knappast en bra taxi. Dessutom var nog inte stolarna lika hållbara och bekväma. |
|
andha45: tycekt det stämemr ganska bra än.. fast stolarna i nya E60 är en hästlängd i astronimiska mått =D |
|
andha45 |
ja, komfortstolarna är fantastiska! De vanliga är ok också tror jag. e60 är säkert en utmärkt taxi, e39 tveksam och e34 ännu mer tveksam. Som privatbil åker man ju hellre e34 än 850 eller W124... |
|
Klart man helrle åker E34:a i alla lägen ; ) hehe *kan väl erkänna att jag är lite partisk då.. hehe..* Fast jag vill inte se E60 som taxi.. man ska få åka de bästa bilarna själv inte i form av taxi =D hehe |
|
andha45 |
Mkt sant! Om det finns V70 som taxi tror jag inte det stör så mkt, men helt klart är ju en tydlig nackdel med t ex en E500 - annars mkt schysst bil - taxikänslan. |
|
V70:n är ju så överrepresentaerad på vägarna så ett par taxi bilar märks inte av på samma sätt.. mercedes däremot finns det ju inte så många av så, så då märks det mer.! |
|
| Min E34 har gått 35k mil utan problem, när den införskaffades för 2½ år sedan hade den gått 29k mil. Den går fortfarande problenfritt utan några som helst problem eller reparationer. Det ända är att bakaxlen var tvungen att bytas efter 35k mil och diverse stillastående börnar, det tycker jag inte är så illa med tanke på mil och hård körning. Den tickar inte äns och är komptestad vid ca 34k mil | |
| en av våra lånebilar (525tds) har nu rullat 44500 mil. servad punkt till pricka enda som har blivit bytt förutom service är en styck vattenpump och en termostat! BMW håller om det sköts! | |
|
Allt e bull, bmw har inte lika schysta garantier som volvo och mercedez har en volvo som taxi brukar va slut vid 30-35 tusen mil medans mersan utan större ansträngning fixar 60 tusen!! Inget snack, har felra kompisar som har taxi åkerier och sammanlag ett 60 tal bilar!! mersan håller så in i helsike!! och de har en bmw 530D som han kör själv men som sagt de har ju itne så bra garantier men den har gått 37 på snart två år och han e skitnöjd! BURN RUBBER!!! |
|
| Vill bara vittna om att jag har kört en 320i -89 som hade gått 42600 mil. Den gick hur bra som helst. Fanns dock lite extra skrammel och underredet kändes lite löst. Men alla hästar var hemma och strejkade aldrig! =) | |
| Måste bara hoppa in här lite... Det här med att ungdommar lagar bilar på billigaste sättet.. Det må va hänt, Men jag som 18åring lagar min BMW 320i 1995 riktigt OCH servar den riktigt. Det finns nog fler också ska ni se.. | |
|
Min E90 är bredare invändigt än senaste E-klass. Och Volvo V70 är direkt trång som taxi. En Merca är inte fräschare än en BMW efter 40.000 mil. Däremot så har Mercedes mycket hållbarare dieselmotorer. Först dom sista åren så har BMW dieselmotorer som dom slipper skämmas för. I Sala går 2 st E46 touring som taxi, dom har jätteproblem med dieselmotorn... No More Limits! |
|
|
Hrm. Här i stan rullade en BMW 525 tdsA -93 som taxi fram tills för 3 år sedan. Den hade rullat 115.000 mil när den försvann (såldes eller skrotades vet jag inte, men de kändes som en 20.000 milad när jag åkte med den strax innan). De hade då bytt motor en gång. Växellådan var original och ägaren var så nöjd så han köpte 3 530 D Touring som rullar här i stan fortfarande. Det tror jag borgar hyfsat för att döda myten jag aldrig hört talats om innan, att BMW bara håller 30.000 mil. |
|
|
skulle man köra en mb eller toyota ex som man kör en bmw skulle den inte hålla länge. majoriteten av bmw ägarna gasar lite extra när det finns en chans medan andra märkesägarna pyser omkring statistiskt bevisat av sbp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.