AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
28.732

Stämmer det att en bmwn gå max 30000mil?

Sida 4 av 7
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
De flesta bilar som lämnas till service får olja och oljefilter bytt. Inget annat. Olja och filter klarar de flesta av att göra själv var 3000-de mil. Det kan vara bra att kolla att det finns olja i växellåda och slutväxel när bilen levereras. Ta sedan fram smörjsprayen ibland och gå över gångjärn, leder och länkage.
Du sparar enorma pengar om du har en BMW eller Volvo.
Julhälsningar från Harry med 36 år på verkstadsgolvet.
Tycker ta mig tusan att de börjar vara mb som är minst av som taxis i den här staden. Kan man iofs förstå, dom blir enormt ofta bergade till verkstad.
Kan däremot säga att det är rätt jämt med Volvos, bimmers, peugot, vw och toyota. Sedan finns de ju förstås udda bilar som pt-cruiser å sånt.
andha45
Det måste vara en stad jag inte har varit i...
Så länge jag minns har taxi pratat om att sluta köra Mercedes, men andrahandsvärdet, den (numera) låga förbrukningen, goda körkomforten och utrymmena är nog en bra kombination. Men om kvaliteten fortsätter att vara bristfällig kan det förstås ändras. Det tycks dock fortfarande vara så att långmilade Mercedes känns mycket fräschare än andra bilar (grundar detta på årsmod. 98-02)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
I sundsvall är det mycket Volvo, MB och VW som taxibilar, även någon Saab. I Härnösand däremot tycker jag det är mera C5.

bm
175
bmw 325i cab
Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04
Toyota Hilux-10
Audi A4 2.0tdi Quattro-09
Bmw 530xd -08
jag har en bmw 325i års 90 den har gåt 35000mil den funkar untan några problem.... säger bara bmw är kvalite..

BMW är best....
andha45: kanske kan bero på att det är i Finland =P
andha45
js_snicke: jo, jag såg det =) Har varit där en gång, fullt med inrökta taxijapsar... lite som i vissa asiatiska länder.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det stämmer att bilen är programmerad att gå max 30.000 mil. Därefter lägger allting av och bilen skär ihop. (om man läser det finstilta i garantin och läser mellan raderna så kan man se att detta stämmer)
/A
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Harry2:
Jo, dessvärre har du nog lite rätt i att det fuskas med servicejobben på verkstäderna. Icke desto mindre är det oerhört viktigt att en BMW-motor har frisk olja av god kvalitet. Fusk straffar sig förr eller senare! (Det försöker jag i alla fall övertyga en av mina arbetskamrater om - hans Mitsubishi Pajero har gått 6 år och 10.000 mil på samma olja vid det här laget..... det hade inte en BMW klarat!) Och självklart skadar det inte att byta olja i växellåda och slutväxel ibland, även om den enligt serviceprogrammet inte ska behöva bytas - särskilt automatlådor brukar piggna till av lite ny olja!

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Förresten, det ligger faktiskt en liten sanning i det där med 30.000 mil! På vissa årsmodeller av E32 och E34 stannar vägmätaren på 299.999 km, men bilen går ju vidare förstås.
Länk

/// Gunnar E.
andha45
Jag håller med om det ni skriver. Vi har haft välskötta BMW som har gått närmare 25 000 mil, som har varit i mkt bra skick. Samtidigt kan en dåligt skött BMW risa ihop relativt snabbt, både maskinellt och i övrigt. BMW är ju en raffinerad produkt, så motorknack, fransiga bälten, löst sittande bitar, trasiga lampor och visslande kupéfläkt stör liksom mer än det skulle göra på en japs, en Opel eller en Seat. Det kan nog bidra till att man upplever skillnaderna i skick mellan en risigare och en finare BMW som mycket stor.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Gunnare:
Man får hålla undan! Du ligger bara 35 inlägg efter mig!Vad tyckte du om Fröjel?
/Anders
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Min första bil var en Golf, den fick bara gå och gå och gå,... byte aldrig olja elelr nånting annat för den delen! Var så lat så jag lät farsan göra allt. Brydde mig inte ett skvatt om bilen... när ena framrute veven gick och rutan for ner så tröck jag ner i skurvmejsel och fortsatte köra! Med min BMW är det raka motsatsen! Så nog är det skillnad på hur man vårdar olika saker nog! I början bytte jag saker på BMW:n trots att de inte riktigt behövdes... dumt men men...

Sen så kan en högt presterande motor inte gå långt om den inte får den omvårdnaden den behöver! Sen så varvas säkerligen en BMW mer än andra bilar då motorns karaktär inbjuder till detta, likväl som att chassiet - motorn nästintill övertallar en till aktiv körning så fort en kurva skymtats :)

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Sigdarve,
jag jobbar hårt på att komma ikapp! ;-))
Jodå, Fröjel är en trevlig liten by, någon viskade att du härstammar därifrån... Särskilt gamla fiskehamnen med utsikt över Karlsöarna var fin!

/// Gunnar E.
Hej igen gåller med gunnare. Som jag srev lite tidigare i denna tråd BMW:s motorer är mkt mkt mkt känsliga av inte får rätt olja.
Det beror på antar jag att BMW tar ut mkt effekt av en liten motor och allt är beräknat att hålla om man sköter den. Men tänk om den inte får den vårdnaden den begär då kan en BMW motor rasa så snabbt att man knappt hunnit inse det.....

Alla pratar om sins BMWs har gått 250000 mil och är så fin.... el låt säga 32000 mil. Det känns mkt i mångas ögon men för min del så ser jag det som Normalt... Man har sett nissan micra som gått 25 tusen mil en mazda 626 som gått 42000 mil en camry som rullat 36000 mil en audi disel som rullat 72000 mil (en vän till mig) Han har bytt 5 st spridare på hela 72tmil, klart han har bytt slitage delar men inte mer än spridarna inom motor så att säga.
'

En BMW inbjuder till hådare körning, jo det är sant samtidigt är det en ortroligt fin bil och sportig orginal. Men ska vi verkligen se sanningen i det hela Jo det är nämligen så att BMW är inte så bra som vissa vill visa det....

Detta är min åskit.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Men vad spelar det för roll hur mkt bilen har gått om man, exempelvis byter ut respektive reservdelar efter att de blivit slitna?

Frågan är - hur länge kan man använda växellådan på en E36 316 ´93? (antal mil)?

- kopplingen?

- bakaxeln?

- bränslepumpen?

- termostaten?

- vattenpumpen?

- servopumpen?
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Jag förstår inte varför många är så oroliga för höga miltal. Ge motorn bra olja och bra glykolblandning så är det inga problem. Att saker slits är ju naturligt, däck, bromsar, koppling etc. Ingen tror väl att det går att köra hur långt som helst utan reparationer.

Min kompis ringde häromdagen och berättade att hans 525 TDi hade passerat 570.000 km. Jag hade en M535i-87 som, då jag sålde den 1997, hade gått 540.000 km, dessutom ett mycket hårt liv. Jag vet att bilen fortfarande lever gott.

Dom tiderna när det kunde kosta 1:-/mil i värdeminskning är förbi och kommer aldrig åter men jag anser, efter att ha kört BMW de senaste 22 åren, att BMW är ekonomiskt fördelaktigt att äga, bruka och underhålla. Mycket billigare än en viss Svensk bil. Men, visst kostar det pengar att hålla bilarna i bra skick.
Bosse J.

Bosse J.
BMW CS 185 H
andha45
Bosse J, tänker du på Saab eller Volvo (bara intressant att veta)
PH
Njuren
Farsan hade en E50AMG som passerade otroliga 157000 mil innan kopplingen rasade

BMW - i nöd och lust?
Min kusin har en 535 som rullat 60kmil. Motorn är bytt vid 45000. Bilen är i väldigt fint skick för miltalet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.