|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
| Bmw lämnar inte lika generösa garantier på drivlinan som t.ex Merca,Volvo,vet att Saab är med och fajtas med schyssta garantier sa en vän till mig som kör taxi. | |
|
Bumer: I början fanns det inte lösa Si-batterier att köpa till BMW och man fick byta hela kretskortet, har för mig att det kostade ca 2200:- i början av 90 talet. Själv åker jag Japanskt till vardags ( Just nu, Nissan Maxima) just för att dom bara går och går, man behöver inte oroa sig för att saker och ting ska gå sönder, glappa, läcka olja mm. Jo, innan ni skriker !! Jag vet att dom rostar värre än värst, själv har jag haft flera långmilade, Japsar Accord 2,3SRI, Sigma 3,0 V6 24, 929 3,0 V6, Tjejen har haft Space Wagon 2,4 GXi 323F DOHC, som firmabil har jag haft Toyota Hilux, Gemensamt för alla bilarna är att dom blev rostskydds behandlade av första ägaren och fått normal service. Fel ?? nä, ingenting, ca 10000 mil har jag åkt i varje bil som hade gått mellan 16-23000 mil när jag köpte dom förutom Hiluxen som köptes ny och såldes efter 9 år och 27000 mil med orginalbatteri och bromsskivor tunna som asplöv !! Mazda 929an är den ända bil jag haft nått problem med, men felet kunde häledas till en aktoriserad verkstad som slarvat vid kamrems bytena och inte bytt rullar, orginalrullen gav upp vid 29000 mil. Min lekbil före BMWn var en Toyota Celica GT4 -88, bilen var mycket rostig och nästan hela nedre delen av bilen fick bytas, men mekaniskt funkade allt som när den var ny, och då pratar vi om en bil med 4WD, turbo, 185 hk, 11 ägare, helt ostämplad service bok, 21600 mil. Turbon rasade för nuvarande ägare vid ca 22500 mil. Men det här är en BMW sida och vi borde inte prata om andra bilar utan hjälpa andra likasinnade hur dom undviker fällorna, för vad ni än säger så har BMW den del prylar att se upp med när milen börjar gå. God Jul på er. |
|
|
Om vi nu ändå ska spåra ur... Det där med glapp verkar vara något mer eller mindre gemensamt för alla moderna bilar... HAr en Mustang fastback -65 med 400+ hkr :) Bytt spindelleder o sånt krafs? NIX! Sitter original från 1965. De försöker varenda gång hitta massa glapp på besiktningen misslyckas varenda gång!! :) Grejerna på dessa bilar tål helt enkelt ohyggliga krafter samt har förstås smörjnipplar ... :))) Sorry, kunde inte låta bli. God hjul på Er! Svekke |
|
|
Min BMW har gått 28 000 mil. Bara gubbkörd innan mej. Hållit helt okej tycker jag. Däremot så tickar ventilerna och den börjar låta som en diesel traktor. Inte särskilt tilltalande. Många gamla BMW bilar låter så. Det tycker jag är illa. Det ger väla tt den inte borde hålla särskilt mycket längre. Inte över 30 000 mil iallafall som den tickar och låter. Någon som har något tips vad man kan göra åt det? Även min bror som har en 87 har tickande motor. Stående fel hos BMW motorer vilket ger att de inte borde kunna orka gå mycket längre än 30 000 mil. |
|
Plumber |
Svekke: 523:an som rullat över 48.000 mil med orörd motor vad säger du om den? |
stefannorr |
Plumber> Hur vet du att motorn är orörd? enligt rykten eller har du checkat den själv? |
|
Min motor är helt orörd som har gått 28 000 mil. Har bara bytts tändstift i den. Inte ens fördelare eller rotor har bytts. Kopplingen har gått några gånger men det är allt. Bra kvalite på grejjorna kan man ju tien förneka. Sen att ägarna tenderar köra skiten ur dem är en annan sak. |
|
|
Min har gått nästan 30 000 och är också orörd i motorn. Har en hel pedantpärm sen bilen var ny med diverse kvitton men inte ett enda på att motorn lagad på nåt sätt. Jag har bara bytt tändstift, några packboxar och kamrem på motorn. Nåväl, motorn är nästan orörd då... |
|
|
Det rullar en eller två E38 730D här i stan som jag åkt med i ett par ggr. De hade inte haft några problem alls när jag frågade, bilarna har synts till ett par år så de lär ha rullat ganska långt också. Jag åkte senast med en förra helgen, den gick hur silkeslent och fint som helst. Det enda negativa var den j-a chauffören som drog dubbelt på mitt visa-kort :) ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
andha45 |
MrVain; tyskar kör 1300 mil/år i genomsnitt och tendensen är nedåtgående, snart 1200. Så glöm det där med att alla importbilar har gått jättelångt. |
andha45 |
M. Nilsson: det där med V70 o BMW tror jag ej är generellt. min bror har en V70 -00 som gått 17 000 mil (satt i den idag), den är fräschare än alla bmw vi har som gått mer än 10 000 mil... tror inte de är vakren bättre el. sämre, bara att det beror på vem som haft bilen o hur den använts. Men jag har inte sett någon bmw som är så fräsch efter 17 000 mil. Tror att det finns fler skäl till att taxi inte kör bmw: - bmw har relativt dålig öppningsvinkel på dörrarna - bred mittkonsol - ej förmånliga serviceavtal - dyr försäkring - svåra att sälja med många mil De som vill köra bmw-taxi får helt enkelt pröjsa själva! |
| Det går ganska många BMW taxis nu men har å göra med att de nu är för dyra i inköp (e61 dåliga rabbater). Men även att de saknar drivline garanti (MB 45 000mil tex). Och att de saknas vettiga serviceavtal. (e 270cdi 1300kr/mån) Sen beror det på att många BMW handlare inte vill se märket som taxibilar. Fel image. | |
| Det jag har fått för intryck av BMW är att det är bilar med körglädje som bekostas av utrymme mm. Men Annan sak med BMW är att de är mkt känsliga om de miss sköts tex utebliven service. De tar mkt stryck av sånt o många små fel som dycker upp redan efter 2-3 år. Samtdigt höga drivkostnader såsom dyra servicar och försäkring mm. En annan sak att de har inga bra erbjudanden som mb och inte lika stort utbud av dislar heller men MB har stor erfarenhet av dislar de har haft de bästa dislarna men inte nu kanske vem vet, den slutsatsen får vi dra om några år go jul på er o gott nytt år | |
|
Jag har åkt en del BMW taxi här i Sthlm. En 525iT. Han bytte maskin efter ca 30000mil, en 728i, han fick renovera maskin vid ca 28000mil, en 523i hade rullat ca 22000mil om jag inte minns fel, han hade precis renoverat automatlådan. Jag pratade med en Merca åkare sokm sa att de dels får ca 15%? i rabbat när de köper Merca, sen i taxiutförande är det tjockare gods i växellåda, kraftigare fjädrar, säkert en del annat som är förstärkt oxå. Han sa att han kör ca 70000mil (disel)relativt problemfritt med sina bilar. Endast service enligt boken. Jag vet att Volvo 740-940 taxibilarna gick att få med större kylare och kraftigare hjulupphägning. |
|
|
Jag har hört precis tvärtom, mycket missnöje med nyare Mercedes taxibilar nu på sistone...Mycket växellådor som bytts både en,två och tre ggr på förhållandevis kort tid+en hel del småfel "hela tiden". Nu pratar jag Mercedesmodellen E-Klasse som kom 96. Mvh Janne. |
|
|
Ofta inbjuder BMW till hårdare körning, växla snabbt en gång med en Merca så fattar du varför man inte håller på med det i längden. Tror f.ö. att det är slut med Merca's överdimensinerade grejer numera. Fanns ju en anledning till att en 300D från 80-talet med 80hk på 3 liter och 5 cyl. höll ihop ett tag... Idag om du köper en taxiutrustad 4-cyl. C-klass diesel så får du samma motor som i 220cdi (2,2 l.) men de kallar den 200cdi och har sänkt effektuttaget via motorstyrningen, undrar varför... Detta är nu inget angrepp på Mercedes, det är fina bilar på alla sätt, men lite olika klientel/användningsområde ger skillnader i hållbarhet, beroende på modell också givetvis |
|
stefannorr |
Service är ju A och O..men orörd när de kommer till kritan stämmer nog föga... |
| Finns taxibolag som åker Ford också, så hållbarhet och kvalite är nog inget argument när man köper en taxibil hursomhelst.... | |
|
andha45:Jo det är sant,det jag igentligen ville få fram är att varken det är Volvo eller BMW så ska det inte hänga på tre kvart allting bara för att den gått 20000 mil. Men det kan ha stor betydelse vem som haft bilen och skött om den. Som kanske är fallet mellan min granne och jag "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
En sak som är mycket viktig på BMW (precis som på de flesta moderna bilar) är att man sköter servicen. Särskilt motoroljan är viktig - jag har ägt ganska många 'långmilade' BMW (min 518i -87 närmar sig 26.000 mil och är oförskämt frisk i motorn, helt orörd i maskin!) och ingen har låtit illa i motor eller drivlina. Högkvalitetsolja - då menar jag absolut syntetolja av minst den kvalitetsklass som står i serviceboken - bytt med rätt intervall är receptet att få maskinerna att hålla! De flesta slitna topplock på BMW kan härledas till igensatta oljekanaler. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.