|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
| Det finns kanske kunder som gillar ett sånt här drivestile;-) | |
|
Jag är ingen sådan som är besatt av bara ett märke men alla mina bilar brukar ha gått sönder. Dom enda bilarna jag haft som varit helt problemfria har varit BMW. Men dom vill ju gjärna ha lite å dricka..:( |
|
| finns en hel drös med BMW taxi bilar i sthlm´s området men det finns helt klart flest MB taxi bilar.. | |
|
Min passerar 30000 mil snart så jag hoppas inte den rasar. Och bara för att en motor "rasslar" lite så innebär det ju inte att den slut. Man får som sagt även tänka på att BMW körs hårdare än snittet och att de slutligen hamnar hos ungdomar som inte har råd att laga lika väl. Jag är ju en "ungdom" i och för sig. =) Men en knegande sådan! |
|
| det talas ju så mkt att om att bmws motorer slitar sig snabbare än snittet, toppar o kamaxlar e mkt känsliga.. | |
|
Nej det stämmer inte ! Det skall vara 3000 mil ! |
|
Plumber |
Finns en 523 taxi här i stockholm som hade gått 48.000mil i våras. |
|
Klart att en BMW klarar mer än 30 000 mil, annars hade nog dom flesta importbilar inte varit levande längre... ;) Sjöberg |
|
|
Tror de flesta bilarmärken kalrar 50.000 mil + om de får service enligt föreskrifterna. Ta bara vad tysken kör i snitt om år och kolla hur vad mätarställningen är på de flesta import bilar. Jag kan garantera att många har gått långt över 30.000mil |
|
|
Min 735 gick bara till 299960 km sedan stannade den, så BMW trodde nog inte att det behövdes en odometer som gick längre! Bilen struntar i detta och bara går och går!! Vixit, dum vixit, laetus |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
"det talas ju så mkt att om att bmws motorer slitar sig snabbare än snittet, toppar o kamaxlar e mkt känsliga.." Bumer: Vem är det som talar om detta? |
|
Kan bara instämma det som wolv sa. Vet att Mercedes har förmånligare än många andra märken när dom köps som taxi bil. Bla har dom ruskigt bra service avtal som inget annat märke har. Därav att många taxi bilar är Mercedes "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Efter att ha jobbat som bilmek i 20 år kan jag säga attt BMW inte är nån högkvalitets bil när dom får några år på nacken, det glappar, tickar o knackar både lite här och där, och som alla känner till är inte heller inredningskvaliten den bästa då det alltid i anonnserna står "Lite sliten förar stol" Själv åker jag BMW för att konseptet är rätt: stark, rapp motor i en välbalanserad, bakhjulsdriven bil med rätt ljud !! men kvaliten är ju inte mycket att hänga i julgranen då det mästa hängde på trekvart när jag köpte den med 20300 mil på mätaren, och av alla verkstadskvitton som följde med kan man läsa att den kostat tidigare ägare ganska myckt pengar i reparationer ex vis bränslepump,hjullager, fönsterhissmotor,bakvagnsbussningar, olika leder i famvgnen, vidrutetorkarleder, kretskort till instrumentpanel, bromsrör o slangar, växel lenkage och topplocksrenovering. detta t.o.m 18000 mil, och enligt alla papper är den fullservad till detta miltal Bilen har i dag gått 20800 mil och fönster hiss nr2 är paj, kardanlagringen slut, hål i kylaren och växellådan låter som en spårvagn |
|
|
Isåkare:Jag tycker snarare tvärtom,men alla tycker vi olika. Kan bara jämföra med dom BMW jag har haft och andra bilar jag provat. Tex min bil har gått snart 24000mil,har en granne som har en v70 som gått 16000mil och min känns som ny jämnfört med den. Min brors 328-95 har gått 28000mil och den känns inte alls sliten,inga missljud eller sliten inredning. Ok lite syns på förarstolen men det är lite,den har ju ändå gått 28000mil. Så jag håller inte alls med dig om att BMW inte skulle vara en kvalitets bil. "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Och en bil som "bara" gått 20300mil på mätaren,så ska inte allt hänga på trekvart. Då skulle jag börja misstänka att den gått lite längre än det,eller så har dom föregående ägarna inte varit så noga med bilen. "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
M.Nilsson: Kan bara instämma! Mina stolar i min E34:a är prima! på något ställe är de ltie slitna.. vi pratar en tumspets 1 ställe! Sen har de bara tappat ytterst lite färg.. Antracit har en förmåg att bli lite blekt.. men i övrigt så är det igna som helst problem! Börjar tro att alla som åker E30 bär kniv tame fan ;) hehe.. Sen att man får byta slit delar är väl inte konstigt! åker man BMW får man vara beredd på att sörva monstret! Den behöver ny fin olja och nya delar titt som tätt och det finns väl inte bättre än att få fårt slita vid på mekandet av den där nya delen och sen ut och köra på den nya känslan! Huva, underbart! Näe så 30k+ mil kommer min lätt ha gått nästa Vinter! |
|
|
Isåkare: varför skulle någon behöva byta kretskortet till instrumentpanelen? är det inte enklare att byta ut hela panelen isåfall? |
|
|
Jag råkade faktiskt också fråga en taxichaffis förra veckan varför de mest kör mb. Dels så är det väl så att dieslarna helt enkelt är slistarkare. Han sa att deras mb's går ca 3 år och då upp till 70 000 mil. De servas förstås enligt ett regelbundet schema. Han berättade också att bmw har svårigheter att klara morsvarande då både moterer och växellådor får problem. Han menade nog då bmw med bensinmotorer iofs. Eftersom det bara handlar om typ 3 år gamla bilar så klarar sig nog det mesta typ gummibussningar och så, men som sagt motorer och växellådor får ju en del att göra. Han berättade också att en del bilar stod på motorvärmare även på sommaren för att förlänga livslängden. Själv har jag inga problem med att tro att han ofta kan ha rätt i detta att bmw's nisch inte ligger i taxibranschen. Min 325ix -88 har gått 20400 mil. Den har inga problem med motorn som kamaxel o likn, men visst spindelleder går ju, bromsskivor, belägg etc. o snart får jag väl byta bromsrör och bränsleledningar. Inte så konstigt för en gammal bil som står ute o går på saltvägarna... Svekke |
|
|
jag gjorde reg-besiktning på min 325ix igår (tyskimport) bilen: 87:a 25800mil. besiktnings gubben blev alldeles till sig när han tog avgasprov, han hade svårt o tro att den va så "ren". den enda anmärkningen jag har är att under -ix skärm paketet så var en fram skärm dålig (innerskärmen var inte tätt mot skärmen). Bilen är servad på BMW, sista servicen var för 10månader sen. Inredningen e som "ny" skitig bagage rums matta och förrardörrs handtag. pedaler, stolar, växelspak ser "orörda ut". Jag var mycket tveksam till köpet då den hade gått så långt (min M3:a hade gått 6500mil när jag köpte den, vilket är de mesta en bil gått för mej) men jag är hur nöjd som helst med min -ix. de där med missjud existerar inte. 18år gammal bil & bara servad på BMW : ) |
|
| Har din bil varit servad på BMW, så är den väl okej!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.