AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
795

ska det vara en automatfläckt framför kylaren?kan den bli varm igen?

tjena grabbar ja har en bmw 325i e36.i sommras va det varmt jag körde runt med ac på
effter en stund steg termostatmätaren så jag stängde av bilen. kom en kille på macken o hälde kallt vatten i kylaren så den sprack o börja tjuvläka detta upptäckte jag effter att bilen gått varm några gånger jag stängde av den så fort den blev varm.
lämna in den o fick en ny vattenpump o kylare men den fläckt som satt på förr på den gamla kylarn va sönder så den funkade inte togs bort..

här kommer frågan...ska det vara en automatfläckt framför kylaren? jag har hört att den är för ac"n?vågar jag köra omkring uten en automatflckt på sommar då det blir varmt? toppen kan ju spricka på dem här 24v när dem går varm?skulle vara tacksam för svar om någon vet
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan överhuvudtaget inte använda AC anläggningen utan denna fläkt, enbart någon kort stund,systemtrycket blir för högt och då tömms systemet via säkerhetsventilen eller någon del tex kondensorn spricker.
Elfläkten är också till för att kyla motorn som komplement till ordinarie kylfläkt. Så se till att få dit en ny, det kan kosta betydligt mera i slutändan om du vill ha en fungerande AC.anläggning och rätt kylning på motorn.
På nyare BMW så används "AC fläkten" mera än ordinarie slirkopplingsfläkt för att kyla motorn.

Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
tack så mycket godjul o gottnåttår---
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hasso:

För att spinna vidare i en lite annorlunda riktning: om ac fläkten går hela tiden även när nyckeln är ute? Detta har tömt batteriet ett antal gånger för mig

Med vänliga hälsningar Patrik A
"mr-bear" Du skrev bara typ 2år för sent, men va fan bättre än inget. =)
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Dubilidu!: Jo.. När jag fick min 320 E36 den 22 december så kunde jag ju inte ställa frågan innan.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tycker faktiskt mr-bear ska ha en eloge för att ha sökt så grundligt och hittat en 2 år gammal tråd! =)

mr-bear:

Det enklaste är att göra en manuell avstängning; antingen med relä och brytare i kupén eller direkt på ledningen, men då gäller det att komma ihåg att sätta på den när du kör!

Du har väl laddat batteriet länge och ofta när det tömdes helt?

Mvh
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
rob_t_j72: Tackar. Jodå.. Laddat och klart. Men det ska finnas något relä eller morstånd har jag hört som ska styra detta har jag hört. Något du känner till`?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.