AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
932

M-bilar / Alpina-bilar / Mäta Hästar

Pa
124
Palm
325i 87:a Rieger-cab
Schnitzer S3 94:a baserad på M3
Hej kära BMW-fanatiker.

I sommras åkte ja å en polare E4:a i hans E36-3,2 och fick besök bakifrån av en Alpina b3 E36. Vet ju att dom ska ha en +60 häst mindre. Men vet oxå med mig att dom ska mäta hästar på olika ställen. Fast det hade varit kul att få reda på hur det exakt ligger till.
Tex E36 B8 som har 333hk. Hur många hk hade det varit om man räknat med samma metod som på M-Bilarna.
Har förövrigt kört en B8 coupe ..... Herrejösses vikken kärra :P

Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD
Pa
124
Palm
Ahh
glömde skriva att vi hade problem med den Alpinan när vi rejsade med han i sommras.

Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
jo hastighetsmässigt skiljer det väl inte så mycket på 3.2 och b3.
250 sen fartspärr!!

Alpina Power!
Är det verkligen olika sätt som de mäter på då?
Jag har alltid fått för mig att Alpina ger ganska realistiska siffror medan vanliga biltillverkare alltid ger väldigt optimistiska siffror.

Så är det inte bara skillnaden mellan verklighetsuppfattning och inte? :)

/Marcus
Pa
124
Palm
Hehe jo Ärligheten kanske skiljer.

Fast ja var nere i Halmstad för ett par år sen me min gamla M3 E36, å snubben i affären ja kollade lite i hade en del Aplinor, å han snacka nått om mäta på bakhjulen vs. motorn.

Och när vi rejsade me Alpinan i somras så tyckte jag den va snabbare än den vi satt i när vi axade från 100 - 200 å uppåt.

Ja menar om det hade varit som på paprena om hästar så borde vi dragit den ganska enkelt.

kan börja med att alla biltilverakare alltid anger effekten i motorn. en e36 m3 3,2 har sällan 321 hk utan det rör sig om ca 300-310hk orginal. Bmw har helt enkelt varit för optimistiska. Finns flera mätningar som tyder på detta. Vad det gäller alpinas motorer generellt så är effekten oftast en bit över det som anges.

MVH // Harris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.