AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.181

årsmodell eller första registrering - vilket gäller?

andha45
Som bekant har det förts en diskussion om att ta bort årsmod och istället ersätta med datum (månad/år) för första registrering som gäller, förutsatt att bilen är tillverkad de senaste 12 månaderna. Både det tyska systemet med första reg. och det svenska med årsmod. har för- och nackdelar.

Årsmodell sägs vara på väg tillbaka men vad som förvånar mig är att många bilhandlare använder årsmodell 2001 vid annonsering på en bil som är årsmodell 2002 men uttagen 2001. Detta stämmer inte riktigt med idén om att man ska försöka promota den bil man säljer. Förändringen beror på en rekommendation för bilbranschen. Följden av detta blir ju att 528 årsmod. 98, utt 12/97 ej är 98 utan 97, och S60 7/02 är 02. Det blir då meningslöst att köpa t ex en 11/03 årsmod. 04 530 eller vad det nu är för bil man köper.
Ja vad ska man säga det tidigare systemet var lättare och mindre krångligt nu går det lura på folk en ny 3år Hyundai Sonata utan att lämna någon årsmodellrabatt för den är ju ny! Det gick inte förrut då var gränsen 1år sen fick man tala om att bilen var gammal, både det nuvarande och det tidigare gick ut på att kunna lagra åtskilliga månader gamla bilar utan att behöva tala om det för köparen.

För att det ska bli helt krångelfritt så behövs alla uppgifter på fordonet, tillverkningsdatum, årsmodell och uttagsdatum det vore det allra bästa, för vad kallar man min fars Audi A4 tillverkad nov-99, årsmodell 2000 uttagen feb-00 är den en-00:a eller 99:a?

Problemet med årsmodeller började när några tillverkare tidigarelade brytmånaden för årsmodellbyte så att året inte var speciellt gammalt innan det var dax för ny årsmodell, Volvo bytte årsmodell på V70,S60 i mar-03 till 2004 årsmodell och VW/Audi har bytt i maj under många år, men värsta exemplet som jag vet om är BMW; 1991 års M5 i USA började tillverkas i slutet av 1989!
trots detta fortsätter Amerikanerna med årsmodell dom har inte fått nog och vill sluta med årsmodeller som vi fick?!.

Mvh Stephan
Man måste skilja på årsmodell och modellår. Bilhandlare och konsumenter pratar om årsmodeller, biltillverkare om modellår. Såvitt jag vet är det tillverkningsdatum som gäller i handeln. En bil som är tillverkad december 2004 är, enligt dagens norm, årsmodell 2004, men enligt biltillverkarna är det oftast modellår 2005. Många handlare anonnserar därför ut de bilarna som "-05:or".

För många tillverkare är det sommarsemestern som är brytpunkt mellan modellåren, under semestern ändras/byts delar/produktionen och efter semestern tillverkas nästa modellår, med alla förändingar/-bättringar. En bil som tillverkas i Augusti är alltså (oftast) exakt samma modell som en som tillverkas Juni nästa år. Det är ytterst sällan skillnad på en bil tillverkad i december och en tillverkad i januari, att använda årsskiftet som brytpunkt för värdering är alltså nästan alltid tokigt.

Alltså: vill man ha nyheter/förbättringar etc ska man hellre köpa en bil tillverkad efter semestern än före, även om de i handeln oftast har samma årsmodell. En "04:a" tillverkad i december och en "05:a" tillverkad i januari är däremot samma modell, även om det kan vara svårare att sälja "04:an" begagnad trots att det kanske bara skiljer en vecka i produktionsdatum och absolut INGET i funktion.

Jag har generaliserat ganska mycket, men det stämmer för de flesta biltillverkare och bilhandlare.
andha45
Dali: stämmer, de brukar prata om modellår.

En del tror att de blir lurade när de byter in sin modellår 01 tillverkad o lev. hösten 00 och får den värderad som en 00. Men faktum är att många bilhandlare faktiskt annonserar den som 00.

Stephan 735: håller med om allt du säger men bilen ska vara högst ett år för att få kallas ny. Det finns ganska tydliga regler om detta.

Kan nämna att jag en gång kollade på en 528iA 9/99 dansksåld. Hade jag tur kunde det vara en 00 tänkte jag, men det visade sig vara en 97:a... trist, inga korvairbags o inget fjärrlås.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.