AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.130

ngn som kan mkt el på E28

Pillade lite på 528an igår, drog ljud åsådär

tyvärr va två kabel avskalad från sin isolering ordentligt pga att lampfoten hade lossnat och klantigt nog råkade jag dra ihop dom två kablarna

när jag startade bilen upptäckte jag att endast hastighetsmätaren och laddningslampan funkade

vilket relä kan jag ha brännt, nån som har nått tips var det kan sitta å hur jag testar

dom avskalade kablarna ska gå till belysningen av symbolerna ovanför dimljus och dimbakljusknapparna(till höger om halvljusreglaget)

mkt tacksam för ideer funderingar å förslag

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla säkringarna först.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
gjort
kom igen nu, nån måste ju veta var alla relän sitter

sitter dom i motorrummet eller under brädan?

hur testar man om ett relä e paj??

//Calle
Det låter konstigt att ett trasigt relä skulle ge de där felen, men ål rajt.

Om inte 528:an med L-jetronic (för det antar jag att du har) skulle ha någon annorlunda placering av reläena än en E28 med M30 och motronic har, så sitter de vitala kring säkringsboxen. Det sitter väl också något under panelen ovanför pedalerna. Exakt vad just de reläena styr minns jag inte.

Du kollar ett relä genom att

#1.a
Lyssna på dem (klickar de?)

#1.b
Känna på dem (samma princip som ovan)

Bygla dem

Och hur byglar man ett relä? Jo, man plockar bort lilla relät, tar fram lilla ståltråden, kollar lilla kopplingsschemat på lilla relät och byglar de kontakter i sockeln som relät skall sluta. Om funktionen som relät styr (t ex vindrutetorkare, bränslepump etc) då fungerar, kan man dra den logiskt korrekta slutsatsen att relät är den felande länken. Man skulle också kunna säga att relät då sannolikt är trasigt.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
okej om inte ett relä kan va felet, vad kan det bero på då?

det är ungefär hälften av allt det som går via den säkringen som har slocknat

till exempel bara en av 2 kabelhärvor som går in i instrumenthuset(belysn+hastighetsmätare funkar fortfarande)trasig, spolarvätskenivåvarning på checkkontroll funkar mm

kan det va SI-batterierna eller servicekortet eller nått sånt som har brunnit upp?
mvh/Calle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.