AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.368

Går dåligt efter att ha använt motorvärmare!

si
123
silwer
325IC -94
Skulle åka hem från jobbet idag. Drog ur kontakten till motorvärmaren, startade bilen, hela bilen ruskar lite och lägger av. Startar igen och den ruskar lite men orkar hålla sig igång. sen efter 10 sekunder va allt normalt igen. Märkte att den ruskade lite igär kväll med när jag hade kört med motorvärmare. när bilen ruskar menar jag att det nästan verkar som den går på 5 cylindrar. När jag startar den utan att ha använt motorvärmare startar den klockrent. Min termostat är lite dålig oxå, den blir inte riktigt varm när det är minusgrader ute, kan det har nått med den att göra? nån som vet?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen två separata problem, byt termostaten så snart som möjligt. Om det var länge sen som (4år+) kylvätskan byttes ut så gör det samtidigt.

Ruskandet beror antagligen på nåt tändrelaterat, fukt nånstans kanske?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är väl så att i vissa fall luras kallstartssystemet av motorvärmare och det blir så att kallstarten inte aktiveras beronde var givaren sitter trots att den behövs, kan vara orsaken till dina startproblem.
Du bör byta termostaten också., det kan ha en inverkan även på motorvärmarens funktion eftersom om den står öppen så värms även kylaren upp, vilket inte är önskvärt.

Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Prova att byta den blåa tempgivaren under insuget framtill på toppen, den är till motorstyrningen och om den börjar bli dålig och ge fel värden så kan den lura motorn till att inte använda någon kallstartanrikning.
Kan vara så att den har fått en annorlunda motsåndskurva än den ska ha så att de 30-40 graderna som motorvärmaren ger blir 80 i motorns värld.
Byt kylarvätska, använd BMW original glykol och destillerat vatten!
Förebygger rostangrepp på toppackningen = money well spent!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.