|
|
|
|---|---|
|
Hej någon som har samma problem som jag?Vid minus grader ute går det ej att stänga dörren.Då får man snällt vänta tills det har blivit varmt i bilen,sen går det hur fint som helst stänga dörren. Har haft samma problem på tidigare bmws.Kanske finns någon bra olja att spruta in eller nåt? | |
|
Hadde det problemet igår när det blev minusgrader och jag hade tvättat bilen. Men idag verkade den ok igen. Skulle också vilja veta om det finns något sätt att förebygga detta. (Förutom att inte ta ut bilen i minusgrader efter tvätt) |
|
| alltid.. | |
|
Ja, det är hopplöst...spelar ingen roll vad man gör - tvätta eller inte tvätta - smörja lås eller inte smörja. Det är bara mina framdörrar som vägrar, bakdörrarna har alltid funkat. Har plockat loss dörrsidorna för att försöka förstå vad som felas, utan större framgång. Det är som "Touring perra" skriver; man får snällt vänta tills bilen fått upp värmen, eller hålla igen dörrjä---n samtidigt som man låser c-låset inifrån:-) /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
| Det där med att låsa dörren när man håller i den brukar jag oxå köra med, men den jäkla innerbelysningen tänds ju så fort man svänger. Finns det något sätt att stänga utav innerbelysningen helt? | |
|
Det problem som ni beskriver har bl.a. sin orsak i att länken mellan dörrhandtag och låset går igenom en "plastslang". Med tiden så blir det smuts och fukt som då det är kallt fryser, då man öppnar handtaget utifrån så går denna länk inte tillbaka utan fastnar, lossar så småningom vid värme. Lossa insidan av dörren så syns denne länk tydligr, det kan också vara så att länken lossat i dörren och på så sätt försvårar tillbakagång. God Jul på Er alla. mvh Tommy NoFear |
|
|
Oki! Får prova igen - såg dock ingen plastslang när jag hade isär dörren sist... /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
| hehe jag hade samma problem med höger bakdörr på min 528 -97:a, hyfsat irriterande när man hade bråttom till jobbet :-p | |
|
Jag vet inte om det var exakt samma problem jag hade, men min dörr studsade alltid upp igen vid minusgrader. Som att hela låsmekanismen inte "öppnade sig" för att klicka tag i dörren. Om ni kan få igen dörren genom att låsa verkar det ju snarare som att mekanismen fastnat i öppet läge. Hur som hellst löste jag mitt problem genom att spraya i ordentligt med WD-40 både i låsen, in i själva låsmekanismen på "insidan" av dörren, under/i handtagen (de gnisslade). Kort sagt överallt man kommer åt att spraya. Mina dörrar har skött sig problemfritt sedan dess. Det borde gå lika bra med 5-56 men jag har blivit lite rädd för det sen jag fått veta att det är såpass aggesivt mot plast. Elektronikprylar gillar visst inte alls 5-56. Om ni använder vanlig låsolja så läs vad det innehåller. Vissa av dem innehåller mest vatten och alkohol vilket visserligen löser ett igenfruset lås så du kommer in, men sen fryser vattnet och du har ett större problem. Mvh micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.