|
|
|
|---|---|
|
Hej! Haft problem med "motorolja lampan" lyser nämligen vid 2000 mil efter senaste service. Enl BMW är det ok om bilen drycker 7dl var 1000:e mil Har 3 lampor kvar till servicen. Jag fyllde med ca 3 dl för 1 månad. Igår lyste lampan så fort jag har stannade bilen? Borde jag serva bilen då? 520T -01 gått 12000 mil Tacksam förslag | |
|
Är det serviceintervallsindikeringen som lyser eller ligger lampan nån annanstans? Gul/röd färg? Nyare BMW ska in på service efter 2500 liter bensin, inte 2500 mil. Boka tid för servicen. Mvh |
|
|
7dl olja/1000mil är inget att oroa sig för! BMW anger likt de flesta andra biltillverkare att upp till 1% oljeförbrukning är ok (dvs 1liter olja på 100 liter bensin), men det är nog egentligen för mycket! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Att du får fylla på lite olja, är väl inte direkt ovanligt nån liter på 1000 mil är inte alls onormalt. Vissa BMW drar lite olja en del inte alls, orsaken är okänd vad jag vet. Motoroljelampan du syftar på bör väl vara oljenivåvarning vad jag förstår. Du ska kunna kör upp 500 liter bensin på varje grön servicelampa' och har du kört 2000 mil och bara lyckas släcka 2-3 dioder verkar väldigt lite du kan ju ligga på gränsen för 1500 liter bensin men då skulle bilen bara ha förbrukat 0,6 vilket inte är troligt. lite märkligt. Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
Det är oljenivåvarning lampan som lyser verkar vara känslig för det minsta sänkning på oljenivån. Ska kolla en gång till i serviceboken angående antal milen jag har kört sedan senaste service Jag vill tacka allla er som har tagit er tid för att svara på min fråga |
|
|
Nu har jag kollat mätaren . Inspektion 2 gjordes förra året nu har det gått 1200 mil. Låter lite onormalt på en ny bil att behöva fylla i olja efter bara 1200 mil..... |
|
|
Ny?? Den hade ju gått 12000 mil! Det är inget onormalt att en modern motor drar upp till flera liter under serviceintervallet! Alla motorer drar lite olja. Vissa drar så lite att man inte behöver fylla på oljan mellan serviceintervallen, andra drar ganska mycket. Hur det kommer sig är väl ingen riktigt säker på, men troligen har inkörningen av motorn ganska stor inverkan på senare oljeförbrukning. Även mekaniska toleransskillnader vid tillverkningen lär göra en hel del... Val av olja gör även en del. Vissa oljor tenderar att "förbrukas" snabbare än andra. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.