AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.468

Byta motor i M5!

Nu vet jag att många tycker att jag är helt ute och cyklar:-),men jag måste fråga!!!
Är det mycket man måste ändra på om man sätter i en 3,6l istället för 3,8l i en M5 93"????.Min motor har nämligen havererat:-(,och 3,8l motorer växer inte på träd,och jag börjar bli lite trött på att inte kunna köra.

mvh
Hagge
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det ska nog inte vara så svårt att byta till en 3,6 motor, men det blir nog svårare för dig att bli av med den en vacker dag. Det är ju inte många som vill ha en M5 -93 med 3,6-motorn. Köper man en -93:a så vill man ju gärna ha originalmotorn som har 340 hk. Annars kan man ju lika gärna köpa sig en -92:a med 3,6 motorn. Det är ju tråkigt att 3,8-motorerna är så få och när dem väl finns så kostar dem så mycket. Om jag vore dig så skulle jag ändå vänta och se om jag hittade en 3,8-motor och lägga pengarna på den, även om det kostar 40k kr.

//Schnitzer

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Här finns en beg 3.8 motor om du skulle ändra dig...
Fick göra så här vet inte hur man länkar...

Sjöberg

BMW 5 E34 88-96 -92
BilAnm: M5 92/05 S38 3,8
ChassiNr: HC91050GD62910
Årsmodell: 1992
Mil: 17760
FörstaReg: 1997-12-23
Motor bensin
Lgnr: 180122
Anm1: 11001401349
Anm2: S38 3,8 6 CY
BoschNr: 592053838
Harrys Bilskrot
Telefon: 040382200
Telefax: 040382205
Adress: VINKELGATAN 2
PostNr: 211 24
PostAdress: Malmö
Lagret uppdaterat: 2004-12-18

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Den kommer nog någon att slå till på inom en snar framtid.

//Schnitzer

Hej igen!!
Finns det någon som vet om det är stora problem att sätta i en 3,6l istället för 3,8l.
mvh
Hagge
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag tror inte att det överhuvudtaget finns någon här som gjort den ombyggnationen, och har de det så vill de nog inte säga det rakt ut för det är det ju inget att skryta med direkt om att man satt in fel motor.
Men rent generellt borde det ju inte innebära några stora problem tekniskt, växellådan kommer ju att passa rakt på, kopplingen bör passa (ren gissning från min sida dock), motorfästen bör vara samma, de sakerna kan man ju kolla med ETK eller en BMW-handlare.
Kylaren är samma och luftburk och databoxar sitter ju monterat på samma plats som i en 3,8 så det borde bara vara att byta ut till 3,6 spec och montera in i din 93:a. Om kabelhärva och sådant passar rakt av har jag ingen aning om, men det finns ju bra bilelektriker som kan lösa den saken, om det inte skulle vara "bolt on" så att säga.
Sen har du ju den ekomiska baksidan om du nu tänkt att sälja den bilen nån gång framöver, den blir i princip värdelös och jag tror inte att en komplett ombyggnation med en 3,6 motor och alla kringkomponenter blir så mycket billigare än att vänta på en begagnad 3,8-maskin, de få kronor man sparar in på fel motor förlorar man direkt i form av en gigantisk värdeminskning. Jag förstår att du kanske inte vill höra det snacket men det kan ju vara bra att tänka på, om du är rädd om dina pengar vill säga. Skulle tro att du tappar ca 30-40k jämfört med en 93:a med rätt motor och i övrigt liknande skick och utrustning.

Det finns en svart 3,8 92:a på bytbil.com just nu som har en 3,6 ltr motor inbyggt och den står osåld för 75k, och lär göra det ända tills de sänkt ner den till 40-45k, om någon överhuvudtaget orkar ta sig an den bilen.

-M5 E34 Limousine register Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, den bilen skulle jag inte köpa för den summan av följande anledningar:

1. Bilen har en originalmotorn som satt i från fabrik, m.a.o. inte någon bil i original skick och den hamnar i kategorin "söndermekade" eller "oseriösa exemplar".

2. Vem skulle vilja köpa en M5 3,8 som har en 3,6-maskin. Mindre hästkrafter, mindre vrid osv. Finns massor att rabbla upp!

3. Bara veta att man kan åka på ombesiktning och måste sätta igång att leta efter en 3,8-maskin som troligtvis kostar 20k kronor i billigaste fall (om man har riktigt tur). Montera in den, ha bra värden till besiktningen så man inte åker på en ombesiktning igen etc. Mera utgifter!

Slutsats: Jag kan förstå om folk skiter fullständigt i vad man skriver eftersom det bara handlar om pengar för många. Vad mer kan man säga mer än att det inte är några direkta entusiaster som skulle göra så. Dessutom få mindre för bilen när de säljer den. Om läget skulle vara så, tror jag att man tjänar mer på att sälja bilen med originalmotorn (med motorskada) än att få lägga ut flera 10.000 lappar på att den ska fungera, och dessutom med en annan motor.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Korrigering:

"1. Bilen har inte originalmotor som satt från fabrik"

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.