AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
888

Vems försäkring täcker?

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
När jag för ca ½timme sen låg som tredje bil bakom en lastbil, alltså lastbil, v***o, pickup och sen jag, så släppte något från lastbilen antingen en sten eller iskocka med inbäddade stenar. Det som händer är att den släpper och studsar på v****von över till mötande körbana där den krossar spoilern på en mötande bil som skickar den med full kraft in i min högra flygel och lämnar en buckla på ca 20x40cm med häääärliga skrapmärken efter stenar.
kör ikapp lastbilen men precis då jag skall försöka stoppa honom så svänger han in på en skogsväg till en arbetsplats (den är i så dåligt skick att jag inte kan följa efter).
Som tur är så lyckades jag se hans reg.nr och nu är frågan vem kommer få stå för vad? Täcker hans försäkring mina skador eller täcker hans försäkring min självrisk?

/Fredrik - som funderar på att ta sig en JÄTTEgrogg och bara försöka glömma detta....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att du kan bevisa att det gick till som du säger eller att föraren av lastbilen erkänner så är det hans försäkring som täcker dina skador...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Jaha,
lurad som vanligt då, hur skall man kunna "bevisa" detta och erkänner gör väl inte chaffören, han har väl inte ens märkt att stenen/iskockan släppt...

det var den julen det....

/Fredrik
Dmi:

Det finns en liknande tråd om detta, där jag tror att man tog det på chaffisens fb. Dock hände det i finland med det bör inte skilja något från Sverige.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Var det fler bilar inblandade borde väl även dessa vilja ha ersättning, och finns det flera vittnesmål som styrker händelsen anses nog bevisningen klar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Dmi:

Dra ett mejl alias:bayerischemotor det var han som skrev det inlägget som jag syftade på. Kan ha fel 99% säker
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Tack för alla svar...

Jag har pratat med en kille jag känner som själv är lastbilsåkare och enligt honom skulle det antagligen gå på lastbilens försäkring.

För intresserade finns en dålig men ändå en bild på skadan här:
Länk

Jesperado:
Trots att de andra två bilarna bara fortsatte så borde väl försäkringsbolagen kunna knyta ihop vilka bilar som var med? De har väl en gemensam databas där alla skador registreras?

starre:
Jag ska leta upp tråden och kolla, har jag några frågor efter detta så mailar jag trådskaparen.

/Fredrik
Ajaj ingen liten skada det där, Hoppas det löser sig!!
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Uppdatering....

Har idag pratat med mitt FB och de skulle prata med lastbilens försäkringsbolag, den skadereglerare som jag pratade med sa ochså att det troglitvis kommer att gå på lastbilens försäkring.
Så nu får mitt FB sköta detta med det andra FB.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.