|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att serva bilen och tänker skaffa ett luftfilter. Har alltid servat bilen med det vanliga som kostar runt 140 spenn, men har plötsligen hittat ett på nätet som heter sportfilter och som kostar flera hundra. Vad är skillnaden? Är det bättre för motorn att ha ett sprotluftfilter? | |
|
Du får ett högre insugsljud, låter lite manligare... Vissa bilar märks det ganska stor skillnad på, blir lite rappare på gasen. Men det kan även innebära problem, lätt att få in för mycket skit i motorn... |
|
| så du menar att det finns inte så mkt praktisk användning av sportluftfiltren o de kan även innebära vissa faror för motorn? | |
|
Köp inte öppet filter, vanligt går bra. Dom öppna kan förstöra luftmängdmätaren. |
|
|
Visst kan det de, men å andra sidan körde jag 6000 mil med öppet sportfilter på min Golf VR6:a utan problem... |
|
| tack så mkt för tipsen! kommer köpa ett vanligt | |
|
Med tanke på att det sitter samma filter i M3 som i din 316i, lär inte filtret vara den komponent som begränsar effektuttaget...! Faktum är att BMW har ganska överdimensionerade luftfilter och luftfilterboxar, varför effektökning med sportfilter i princip inte uppstår! Det enda hållbara argumentet för sportluftfilter på en motor som i övrigt inte är mycket hårt trimmad, är att insugningsljudet ökar (vilket är en posititiv effekt enligt någras tycke). Däremot medför sportluftfilter alltid en större risk för mekaniska problem avseende förstörd luftmängdsmätare och allmänt slitage på t ex ventilerna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kunde inte sagt det bättre själv! :] Lycka till med köpet nu. |
|
| O så kostar den här pesten mångdubbelt så mkt:-( | |
svintoleffe |
Men Sportluftfiltret håller än 30000 tusen mil ochså så. Plus at det är tvätt bart så den summan tar man igen fort . På 323 provade jag sportluftfilter av k&n Model insats, blev en bra stor skillnad kan jag säga. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Som nämnt ovan så är den enda "fördelen" insugsljudet, inte effekt. Ljudet kan ju dock ge en placebo-effekt; att man upplever att bilen går bättre. BMWs originalfilter är redan optimerade för motorerna. Om man däremot vill riskera att få in skit i motorn så kan det väl vara trevligt. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
tycker dock motorn varvar ut bättre/snabbare efter 5500rpm me öppet filter + kalluftintag eller d är osså placebo?? |
|
|
spiidi: Ja, troligtvis... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
svintoleffe |
Ett insats filter ger nästan ingen skillnad i ljud. SÅ ska man välja ett bra filter, så ska man skaffa ett insats filter Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Hmm.. samma filter på M3 och 316. Låter inte direkt som att BMW har "optimerat" (annat än kostnaden förstås). Möjligtvis kan sportfilter ge nåt på en M3:a då, men på en 316 är det som sagt överdimensionerat. svintoffle: Länk ;) ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Det viktiga är ju att luftfiltret inte begränsar bilens effektuttag, och det gör det inte på M3:an och därmed definitivt inte på de motorsvagare modellerna heller. Någon annan typ av "optimering" finns inte när det gäller luftfilter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| men om ni som är för sportluftfilter skulle välja filter till eran bil, vilket skulle det bli då? | |
|
Jag gillar BMC... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.