AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.239

val av batteri-är originellt BMW batteri bäst?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Batterier med högre amperetal skiljer sig bara på ett sätt; det tar längre tid att ladda upp dem, och naturligtvis ska man kolla att elektrolytnivån inte är för låg innan man börjar ladda.

"Överladdning" i egentlig mening existerar inte på vanliga blybatterier förutom följdskador på blyplattorna av att vattnet i elektrolytvätskan avdunstat då laddningen genererar värme...

Rekombination- (slutet system) och gelbatterier ska man definitivt vara försiktigare med och inte ladda mer än nödvändigt och BARA med lågströmsladdning.

Mvh
Burner: hehe ok, trodde de va standard att ha batteriet i bakluckan, iofs kanske de skiljer sig åt på compact, sedan, toring m.m..

Men iaf. batteriet sitter nere i högra hörnet, precis bakom bakre lyktan..under ett litet plasthölje där man kan förvara lite småkraft..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De fyrcylindriga modellerna har batteriet i motorrummet, sexorna har det i bagaget (höger sida bakom hjulhuset). Detta handlar om två saker:
1. Det är ett större batteri till sexorna, varför det skulle vara svårt att få plats med det i motorrummet.
2. Sexorna har tyngre motorer, varför tyngdpunkten flyttas framåt. Detta kompenseras genom att placera det tunga batteriet långt bak i bilen, varför man återfår en jämnare viktfördelning mellan fram- och bakaxeln.

Att bygga om batteriplaceringen från motorrummet, till placering i bagaget lär kosta en del! Huvudkabeln från motorrummet bak till batteriet kostar säkerligen mer än 1000kr och kabeldragningen är inte helt lätt!

Låter som ett krånglig och förhållandevis dyr ombyggnad som inte ger någon egentlig fördel i förhållande till att ha kvar batteriet i motorrummet!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
mitt problem är att jag vill köpa ett nytt batteri men det gamla sitter fast som in i h..e

antar att det kommer mkt fukt in i motorrummet o pga detta har bulten rostnat o d går inte att ta loss den

tänkte att det hade varit mer praktiskt att ha det därbak för att slioppa all fukt som kan komma tilk batteriet..

det var därför jag undrade
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen är det läckande batterisyra från batteriet som gjort att det börjat rosta!

Med andra ord lär du få precis samma problem oavsett var batteriet är placerat, om det läcker ut lite syra och man inte håller rent runt batteriet...

Mvh

E3
1.828
E36
USA bilar
Nej, Ah på batteriet är ett mått på hur stor "reservoar" du har, så om du mot förmodan har en klen generator som inte klarar av att hålla din bil med ström när duu eldar 5 extraljus, elstolar jazzlådan osv.. då kan du köra lite längre fast laddlampan lyser innan bilen slocknar.. ;)

Ah är ett mått på hur länge man kan belasta batteriet med 1Ah inan det sinar, laddströmmen i generatorn är ett mått på hur många ampere det laddar

Tänk dig en vattenbalja (batteriet) även om du har en väldigt klen slang (generatorn), så kommer du att fylla baljan till slut, sen tar det längre tid att tömma den stora baljan jämfört med om du haft en mindre
E3
1.828
E36
USA bilar
Att montera batteri i skuffen är väl inga större problem
Hitta lämplig placering och fäste för batteriet, förläng kablarna SKYDDA de ordentligt gärna avsäkrat!! Klart!
E3
1.828
E36
USA bilar
Ursäkta mina två sista inlägg... som egentligen är repriser på tidigare svar... missade liksom att det var svarat redan... glömde att bläddra.. sorry!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
tack så mkt för alla inlägg!! generatorn vet jag inte om den håller-men alla remen e spännda i alla fall
Det sitter ett äckligt Volvo 110 Ah-batteri i min bil (skall bort). Uppenbarligen verkar det inte vara något problem för generatorn.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
vet ej-volvo reservdelar verkar vara inte några kvalitéprodukter..

hade inte vågat installera något från volvo till min bil, faktiskt..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med stor sannolikhet är det samma tillverkare av BMW- och Volvobatterier...
Bara olika märkning!

Mvh

Intressant läsning om startströmmar och lysande varningslampor osv, många skrönor blir det...:) Några extra Ah är ju alltid bra att ha i de fall man står stilla och spelar stereo t.ex. Så fort man startat så är det generatorn som lämnar all kraft, man kan gärna ha dubbelt så stort batteri osv, inga problem, inga lampor som varnar, men det är generatorn som levererar all energi eftersom spänningen stiger över batteriets tomgångsspänning. Startström och Optima: Detta är ett s.k.spiralcellsbatteri med bunden elektrolyt, precis som plattcellsbatterier av AGM-typ. Alternativ till Optima är t.ex Exide Maxxima som har samma uppbyggnad och egenskaper. De kostar mer än vanliga plattcellsbatterier men har mindre kapacitet ifh till vikt och volym. Helt riktigt att de har något lägre inre resistans än andra batterier med samma kapacitet, men väljer man ett större plattcellsbatteri så kan detta mycket väl ha ännu lägre inre resistans. Kolla noga på specarna där Optima anger sin CCA, de är inte helt jämförbara med europeiska normer vad gäller temperaturen när CCA är uppmätt osv. Normal startström är runt 150-300A beroende på temp osv, den blir inte högre för att man har ett batteri som kan ge mera ström. Däremot kan spänningen under startögonblicket ligga något högre vilket givetvis är bra. En fördel med spiralcellstekniken är bra djupurladdningsegenskaper, vilket man givetvis víll undvika att utnyttja om man vill ha bra livslängd och prestanda. Om denna teknik vore bäst ur alla synpunkter så fanns det inga plattcellsbatterier, det finns rätt många andra parametrar att ta hänsyn till.
Viktigt att tänka på om man laddar extra är att ha en spänningsstabiliserad laddare, inga billiga garageladdare hur elektroniska eller automatiska de än sägs vara. Blybatterier av alla slag, oavsett vad fabrikanten skriver, kan egentligen aldrig snabbladdas, efter 6-10 timmar har man fått in runt 80%, (bulkladdning), top-off laddning upp till 95-100% tar sin tid, gärna ett dygn eller mera. Alla värden är givetvis beroende på batteriets status, grundladdning, temp osv.

FP
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Burner: När jag skulle köpa ett ville de ha 1100:- nått minns ej redigt men nått på 11 var det. och då skulle jag har ett 75 Amp som det satt innan.

GOD JUL PÅ ER ALLA FÖRESTEN!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
folke:

Äntligen kom du och berättade hur det låg till!

Mvh
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Vad tycker ni alla-är det lönt att köpa ett nytt batteri? Eller kan man sätta ett nytt liv i det "gammla" batteriet (1,5 årsgammal Statoil batteri?

Har ingen lust att betala tusenlappar för märkesbatterier.. Bilen startar än, men känner att det är snart dags att göra något
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Tycker du ska leta upp ett fint på skroten.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Ett fint batteri från skroten.. oki

vad skall man tänka på isåfall? på bäst före datum o märket?
E3
1.828
E36
USA bilar
Köp nytt! Ett från skroten kan ju vara lika kasst som ditt....
Ett nytt med 2 års garanti 61Ah ca 500:-
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Burner: Den skroten jag köper av får jag iallafall en garanti utav och de kollar ju upp dem innan också. och 200:- är inga stora pengar. BMW batteriet som satt i min hade förvisso suttit i sedan den var ny Bilen 10 år nästan. det får man ju inte klaga på heller direkt,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.