AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.240

val av batteri-är originellt BMW batteri bäst?

Sida 1 av 2
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Är originellt BMW batteri bäst? Alla är välkommna att dela med egna erfarenheter. Funderar på att skaffa ett nytt, men har tyvärr ingen aning vilket..

Har ett ganska nytt Statoil-batteri (1,5 år gammal) men det duger inte. Bilen startar inte ibland pga strömbrist. Både generatorn o remmet e helt okej.
Jag hade köpt original. Sitter för tillfället ett Volvo-batteri i min 325i :( och det går ju inte för sig. Blir nytt BMW-batteri till våren. Bara det att det sitter BMW-logon på motiverar ju ett köp :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Vilket loggo sitter där bryr jag mig inte om. Jag vill ha ett RIKTIGT bra batteri. E BMW batterier dugliga rent tekniskt?
Det enda jag kan säga är att jag har goda erfarenheter. Hade ett originalbatteri i min fd 320ik -88. Det var 8 år gammalt och gick perfekt. Fungerade felfritt det år jag hade bilen, bilen startade alltid under vinterhalvåret även då den stått stilla långa perioder. Behövde aldrig ladda det.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan köpa vilket kvalitetsbatteri som helst av de välkända fabrikaten vilket motsvarar de Tudor/Exide som BMW monterar som exempel. Se bara till at du får rätt ampertal eller högre.
Varta Blue dynamik är ett utmärkt val det också.

///MVH Hasso
Länk
Var inte frågan "ett orginellt batteri"? ;-) Vet inte om standardvalen är så orginella... spraylacka det rosa med guldpläterade poler kanske? Då blir det garanterat orginellt :-)

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Hasso:

är prisskillnaden stor mellan BMW-markerade batterier och exempelvis Varta Blue som du nämnt?
brattwurst
Ett mkt kompetent batteri är Optima Yellow-top. Satsar man på ett sådant tåligt kraftbatteri så behöver man ej byta på minst tio år. Detta batteri tål upprepade djupurladdningar tillskillnad mot de klenare standardbatterierna. Kostar visserligen ca 1600:- vid det billigaste inköpsstället, men de slantarna tjänar man in i det långa loppet. Har kört med mitt yellow top i snart sex år. Innan fick jag byta batteri en gång om året.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har hört mycket positivt om Optima, men har själv aldrig provat.

BMW´s batterier har ett litet "fönster" som ändrar färg beroende på laddningsgrad (så att man vet när det bör laddas).

Men alla nya batterier behöver laddas minst 1 dygn för att uppnå full kapacitet. Tyvärr räcker inte det heller i längden för blybatterier som är "stenålder", helst ska de laddas 1 dygn (beroende på storlek) minst 1 gång om året - företrädesvis på hösten innan kylan - men ändå hellre 2-3ggr/år, men då räcker det med bulkladd över natten (9-12 timmar).

Mvh
brattwurst
Det är nog betydlig säkrare att använda sig av en modern batteriladdare med sk automatladdning den känner utav exakt när batteriet är fulladdat. Överladdar man batt så går det sönder eller i bästa fall bara förlorar i kapacitet.

En bra tumregel kan vara att ladda max: 8 timmar. Låt sedan batteriet stå ca tre timmar. Mät med en multimeter ett fulladdat batt visar: 12,72v. Ett halvladdat: 12,32v. Ett som är slut: 11,92v.

Den vanligaste orsaken till att batteriet går sönder är p.g.a att man så gärna vill överladda. (Dyrt)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Prisskillnaden är nog inte så stor om man inte har några bra rabatter, men jag vet att Varta är billigare i år än det var förra säsongen och det är visst så överlag att även kvalitetsbatterier
som fått sänka sina priser pga alla lågprisvarianter.

Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Vilket batteri (vilket ampertal) skall jag köpa? Har hört talas om att det finns olika sorters beroende på elsystem.

Min bil är en E36, -93, 316 med M40 motor.
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
En 316i E36 ska ha 55-60 Ah. Kolla i instruktionsboken för att vara på säkra sidan, ska finnas under tekniska data.

E3
1.828
E36
USA bilar
Det skadar aldrig att ha många Ah i ett batteri, bara en extra reserv!

Till din bil är std batteri 54Ah (55426) ett alternativ är 61Ah (56112)
Parentesrena är batterinr som är standardiserade

M.
60
M.Eriksson
330i Touring M sport -06
525 tds -95
Jag har ett Optima Red Top batteri i bilen, det som är grejen med Optima är ju den väldigt höga startströmmen man får och den kan inte jämföras med nåt annat batteri i samma eller till och med större storleksklasser.
Det satt tidigare ett Exide på 65Ah och 640A i startström vid 0 grader, om jag inte minns fel och nu har jag 50Ah men 1050A!!! i startögonblicket, man riktigt hör skillnaden på startmotorn.
Det känns tryggt att alltid ha gott om kraft när det börjar krypa ned mot -40 (givetvis motorvärmare).
M.
60
M.Eriksson
330i Touring M sport -06
525 tds -95
Har man mycket stereo prylar som förbrukar mycket effekt så ska man leta batterier med höga Ah tal det är ju inte ovanligt med 100Ah.
Men har man inte det så tycker iallafall jag att hög startström är viktigare.
E3
1.828
E36
USA bilar
Mycket Ah behöver ju inte utesluta hög startström, eller hur?

Optima är ett bra batteri, MEN tycker de är överreklamerade, och det finns ju de som hävdar att de har väldigt skiftande kvalitet
är de inte så att om man har högre amperetal än vad som e standard så klarar inte generatorn att ladda upp den för fullt och man får en lampa som lyser i inst.panelen?
Har för mig de, så va de på min gamla 325i när den hade ett Audi batteri i bakluckan..den va på 70 eller liknande, standard till min då var 60 ungefär..aja, de va den info ja fick av killen på bilelfirman som fixade lite saker på den =)
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Mert:

hur installerar man batteriet i bakluckan? Har sett sånt ett par gånger o blev intresserat.. Kan vara rätt så praktiskt
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Jag köpte ett 120 Amp 1 år gammalt på skroten för 200:- då det var lite nöd. Ett nytt BMW batteri kostar en hel del tyvär och jag måste säga att det jag har nu funkar jäkligt bra då det också sitter en hel del andra strömslukande saker i bilen.

Kan inte se att detta skulle vara sämre än ett BMW batteri så jag tycker du ska ringa och höra. det skiljer ju rätt mycket i Pris mot ett nytt hos BMW.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Ste:

vad kan ett nytt batteri kosta hos BMW? Nån tusenlapp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.