|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket skiljer det komfortmässigt? Har M-stolar i min och tycker att man sitter som en gud! Sitter mins lika bra i min gamla e34 som jag gör i pappas V70 från -01. Tycker för övrigt att e34 är helt underbar att ta ut på landsvägen! Går tyst och ligger stabilt på vägen trots "vinter"-halkan :) Tycker att mina kusiners 9000cs 2.0 lever om mer. Både däcksljudet, vindbrus och motorn. Pappa hade en 2.3t förr, men då var jag lite så jag minns inte så mycket! Skulle vara skoj med lite mer krut under huven, men frågan är om det är värt att offra BMW-sexan mot en 2.3 liters fyra med respirator? | |
|
Det bästa du kan göra e att testa nån 2,3T och tänka efter om den extra effekten väger tyngre än känslan i 520:in. Första känslan efter att man har kört en bil med lite mer pulver än man e van vid brukar ju vara att man får ett "vill ha" begär. Sedan finns ju fördelen med saaben att den e lätt o chippa när man har ledsnat på den och då blir den som en ny bil igen ;) Men du kan ju kompromissa E34+effekt = 535i. |
|
|
Citat från stcs, insänt för några timmar sedan i en tråd som handlar om 100-150 km/h. "Den här tråden måste ha rekordmånga svar. Har inte orkat gå igenom alla svaren men blev nyfiken och var tvungen att prova med min bil. 9000 cs 2,3 Turbo -92 original + automat. La i 3:an och började gasa vid ca 90km/t, kickdown till 2:an och startade klockan vid 100km/t. 5,79s senare var jag uppe i 150km/t. Ganska bra tror jag för origanal 200HK med automat. Nästa gång ska köra fler vändor och räkna ut ett snitt. Tack för mig! /SF" |
|
|
Effekt+komfort=E38 ...så behöver du inte kompromissa... |
|
| Jag har nu en 520-E34, har tidigare kört mycket Saab 9000/9-5. Min slutsats: vill du bara ha en massa motoreffekt, och kan stå ut med en okultiverad motor och ryckig växellåda, välj Saaben. Vill du däremot ha en underbart harmonisk bil, välj BMW:n. Det gjorde jag, och jag har inte ångrat mig. Aldrig mer Saab! Inte ens 9-5 har så värst mycket chans mot en E34, faktiskt. | |
|
Vill bara tillägga att saaben inte är så dålig som vissa vill framställa. Jag har haft en saab och inte faan åkte jag omkring och störde mig på att lådan är lite okänslig i jämförelse med bmw-lådona. Jag tyckte den bilen var skitkul att köra. Mycket roligare än den 320 e46 jag hade tidigare. Självklart kändes bmw:n mer välskruvad och välbalanserad. Mycket bättre motor och låda. Men när jag körde saaben så infann sig en glädje som man inte kunde uppnå i bmw:n, just beroende på den enorma effektskillnaden. För mig var den avgörande. Det var därför jag sålde bmw. Jag klarade inte av att byta ner mig så mycket i fråga om motor effekt. Och mina krav på ny och snabb bil gjorde att jag fick se mig om efter ett annat märke. Nu är jag kanon nöjd igen med min Peugeot och har ett jätte smile när jag kliver in i bilen tråtts en lite "grötig" låda och lite knirr o knarr från den styva karossen. Det jag egentligen ville säga var att med mycket effekt så saknar man inte den där exaka lådan och underbara 6:an lika mycket. Men har du råd så bör du satsa på en motorstarkare bmw ;) |
|
|
Jag har ägt 1 saab, det räcker för mig... 9000 cs -92. Taskig låda och mycket skramligare än den något äldre BMW jag äger idag, trots samma miltal. |
|
|
Har ägt 7 saabar alla med turbo. Både 900 och 9000. Vanliga turbo och Aero. Min slutsats är följande: Saab gör snabba bilar, trimmar man de lite går de ännu bättre. Men sedan går ALLTID något sönder. Det kan ju inte vara någon slump att alla 7 saabar jag ägt har strulat! Komforten är OK i 9000 och 95 men inte i 900/93, en riktig burk. En positiv sak är att de är snåla nästan alltid under litern trots över 250 hk, det är bra. Tjejen fick ha en Saab 95 som hyrbil i sommras efter en viltolycka. Då slogs jag av att en ny "premiumbil" med bara 1500 mil på mätaren kunde vara så skranglig och fattig jämfört med min M5 E34 med det 10 dubbla antalet mil körda. Saab är en ganska snabb "svennson bil" men ingen BMW... |
|
|
BMW och SAAB kan man väl jämföra med F1 och Indycar. Av svenska märken väljer jag SAAB klart före Volvo. Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
|
Håller med LexCom i fråga om motoreffekt. Du får mycket mer hk och framförallt vrid för pengarna i en Saab. Kan stå ut med att den känns något sämre ihopskruvad och betydligt mindre harmonisk än BMW, så är den inget dumt val. Håller med M-femman i fråga om Saab 9-5. Den är betydligt mindre "premium" än de flesta andra premiumbilar, t ex BMW. Och det är ju inte så konstigt, med tanke på prisskillnaden skall BMW vara en bättre bil. Vilket den är. Ett problem med Saab - och jag har kört många - är att de är 4-cylindriga. Problem, hur då? Jo Saab-motorerna är okultiverade! Anser jag. De är döda till 2000 rpm, då kommer turbon och vridet slungar iväg dig riktigt bra. Men motorn rycker vid gaspådrag respektive -uppsläpp, vridmomentskurvan känns ojämn (på 185-hästaren). Du har inte alls den lugna gång samt den jämna effekt- och vridmomentkurva som BMW kan stoltsera med. Men visst, stampa full gas bara och titta på hastighetsmätaren, då går det undan även i en Saab. Personligen, nu efter frälsningen :-) åker jag hellre en undermotoriserad men kultiverad 520-24v-E34 än en motorstark men okultiverad Saab 9000. Även om jag blir frånkörd rakt fram. Jag har vant mig vid BMW:ns harmoniska motorgång, underbara växellåda, härliga balans, fina komfort och överlägsna kvalitetskänsla. Freude am Fahren! PS. Vill tillägga att jag ändå gillar Saab lite grann. De är ju mycket bättre än Skoda flera junkmärken. DS. |
|
|
ErikBerg: Håller med Dig, i det mesta. Jag har dock en viss förkärlek för gamla 900 Turbo 16 Aero från tex. 1986! (C-uppgraderingen, med det lilla lackade kjolpaketet) En riktigt fin tvådörrars sådan, i Pärlemorvit metallic över Oxblodsrött helskinn, samt all utr. man kunde få i SAAB-rackarn... Manuell är ett måste :) Litet fix o trix med chip och wastegate, samt avgassystem och väghållning, så är det inte många som hänger med... En Svensk klassiker :) Akilleshälen är ju den förbenade framhjulsdriften... Suck.. :( Man får väl byta namn till : Inge Fäste ;oDDDD När man blir frånåkt vid rödljusen, av någon trevlig E34 535i, eller så.... GOD JUL på Er alla förresten! Hoppas Ni får många trevliga klappar, (innehållande BMW grejjor :-), samt en massa god mat! Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Jag håller också med ErikBerg! Saab 9000 turbo är en av världens snabbaste bilar att göra landsvägsomkörningar med. Stolarna är bekväma och bilen är i CD-utförande EXTREMT rymlig. Den enda BMW som kan mäta sig med en 9000 CD skulle jag tro är 7-serien E65. Jag har åkt och kört åtskilliga tusen mil i en 9000 CDE 2,3 (utan turbo) och det är en fin bil på många sätt och vis, men den är inte ens i närheten av E34 när det gäller körkänsla! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kalle Hansen: Du har "LJUVLIGA" fälgar!!! Jag bara älskar dem! Bland det snyggaste i fälgväg som någonsin tillverkats... Din bil verkar i övrigt vara väldigt fin :) Särskilt inredningen! God jul, Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Jag kanske skall klargöra lite tydligare: Jag tar betydligt hellre en svagare motor i en BMW än en SAAB med fläkt och "jättemycket kraft". Att SAABS växellåda känns (och är) "Lite sämre" än BMW är en grov underdrift :))) Anders, Tack skall du ha! Det är med sorg jag måste berätta att fälgarna är sålda. Håller med om att de är våldsamt snygga, men till våren kommer de att sitta på "E38B12"s 540iA -93. De är helt enklelt för mycket 80-tal för min -93:a. Hoppas att jag kan äga en M5 3,6 någon gång med likadana fälgar. Kommer att sakna dem mycket. Tröstar mig med att montera en Volleder-inredning från en M5 istället :) God jul! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Jaha, där ser man... Hoppas Du får tillfälle att äg en M5 3.6... En härlig bil :) Jag är för övrigt helt "torsk" på 80-tals-stuk... Kanske beror det på min ålder (snart 35)...ojoj.. E34 är ju iofs. en 80-talare i design, så de gör sig bra, ändå, tycker jag :) Man skall betänka att BMW ALLTID är 10 år före "sin tid", sas., så Du kan ha rätt :) Mvh, och "mer" God Jul... Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Man sitter väldigt skönt i 9 CS. Man gör det i dom flesta Saabar. Sen har ju inte en 520 E34 en sportkeps mot en 9k CS 2.3 T. ErikR: Om du byter mot Saaben kommer du inte vilja byta tillbaka till en 520. Du kommer få ett ökande effektbegär, och då passar inte en 520 in riktigt :) Saaben däremot kan du få riktigt snabb för en rimlig slant. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Tack, jag har kört många Saab 9000. Jag tänkte köpa en sådan, men de är ju ofta dyrare än en E34:a! (Fantasipriser...) Visst, jag är impad av Saabarnas rakt fram-effekt, men det enorma vridmomentet i framhjulen tar ju verkligen bort mycket vägkänsla! Visst, 520 är lite klen, men egentligen inte; effekten räcker till för vardagsbruk, fast man får varva lite. Men det finns ju botemedel, en 525:a hade troligtvis varit det perfekta valet, som definitivt hade skåpat ut Saab 9000. En annan sak jag upptäckte när jag jagade Saab 9000-bilar var; vad mycket fel de har! Växellåda (t o m -93), droppande vattenpump, spruckna topplock (2,3-litersmotorn)...jag har sett mycket. Okej, rätt exemplar är säkert bra, men man blir ju lite skeptisk. |
|
andha45 |
Jag vet hur det känns att byta från motorstark Volvo till motorsvag 520... Det är grymt mycket mer vrid, effekt och körglädje i en 525 än en 520. 9000 skulle jag hålla mig ifrån. Vissa exemplar funkar hyfsat men många håller faktiskt jättedåligt. Det är problem med både rost, växellådor, motorer, el, ACC:n (inte minst) + den känns plastig. Trevlig, rymlig, bekväm och krocksäker bil, men för dålig och ojämn kvalitet. Köp hellre en Opel Omega B (som någon frågade om på en annan länk)! |
|
Fick köra kusinernas 9000 CS 2.0 under julhelgen. Måste säga att jag blev besviken! Upplevde precis det som ErikBerg beskriver, den var okultiverad! Sen satt jag inte så bra heller, stolen hade för få inställningsmöjligheter och ratten gick inte att ställa in alls! När jag sen kom hem till min 520 så lekte livet igen! =) Antar att en 2.3t är samma bil som 2.0i fast med större motor? |
|
|
Saab 9000 debuterade 1984 och hängde i grund och botten kvar till 9-5:s premiär 1997. Så det är inte så konstigt om ni blir besvikna om ni provkör en sådan bil år 2005 (snart). Den gamla Omegan som nämns är ju tom 10 år yngre plattformsmässigt än Saaben. |
|
andha45 |
Vilka snälla kusiner du har =) Ja, det är samma bil. Det finns förstås en massa saker som är bra med 9000 också - den är rymlig och man sitter bra etc. - men jag håller med, de känns okultiverade och kvaliteten övertygar inte. e34 är en mkt stabilare bil och sannolikt inte dyrare att äga totalt sett, åtminstone inte om man får en hyfsad försäkringspremie. Kör man mkt grejer i bilen är bagaget i 9000 att föredra. Har själv aldrig haft en bil med rymligt bagage men vissa familjefäder skulle gråta om de fick se kofferten på en e34... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.