|
|
|
|---|---|
Njuren |
Ja var ut en sväng me polarens 540 95:a o vi gled in på BMW för o titta lite. i hoppar in E60 och märker att man direkt får en tunnare känsla av bilen jämfört med E34:an.Samma med 1-serie som kändes lite som en plast-japan? E34 och E39 känns så välbyggda och Sobra! E39:ans dörrar är tunga och ger en känsla av kvalite medans E60;ins känns pappiga. Någon annan som får den känslan? Bara Audi som verkar "hålla" ? bättre byggstandard förr? |
|
Håller inte med dig den här gången heller :) Däremot tycker jag att materialvalen i exempelvis E60 känns lite plastigare än i E39 - framförallt vreden till kliman. 1-serien tycker jag har bättre materialval än E60, och jag tror att E90 kommer vara helt grym när den kommer. För närvarande måste jag nog dock säga att Audi A6 har bättre upplevd kvalitetskänsla än E60. Tur att den är lite sämre på det mesta i övrigt :P Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Har lite dålig koll faktiskt, men upplevde 645:an som betydligt plastigare än min E38:a...mycket kändes faktiskt lite smäckigt och inte lika gediget ihopskruvat... är det åt det hållet BMW är på väg så blir man ju lite besviken...:( | |
|
Har ni sett upphängningen av bagageluckan på nya "femman"? Liknande upphängning hittas på Daewoo Nubira. Håller med era åsikter om inredningsmaterial. Jämför med tex. E46 eller varför inte E36? Har ni kollat in plasten på dörrsidorna nedanför rutorna. Jämför även där med tex. E46. Jag tror ekonomerna i Munchen borde ta ett steg tillbaka. Accepteras det av nybilsköpare i den här divisionen? Bilarna blir ju bara dyrare. kommentarer? Leffo |
|
|
Leffo, Eftersom BMW säljer fler bilar än någonsin tidigare så accepteras det uppenbarligen :) Jag tycker dock att det verkar som om BMW tagit åt sig av kritiken, och lagt ner mer möda på materialvalen i 1-serien och kommande 3-serien (E90). Gånjärnen till bakluckan på E60, E63 och E65 förblir dock ett mysterium...varför har man gjort så? Förmodligen har det att göra med mekanismen till automatiskt stängbara luckor, men det känns väldigt 80-talsmässigt. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Vi får väl hoppas på bättring med E90. Ska syna den i fogarna när den når försäljningshallarna. Ang BMW:s försäljningsframgångar så får vi hoppas att serviceorganisationen hänger med i samma fart som nybilförsäljningen. Vi vill ju inte gå samma öde till mötes som VAG:s kunder gjorde för några år sedan. Leffo |
|
|
Jag tycker att de nya BMW-modellerna känns helt OK i fråga om kvalitetskänslan, än om man kanske kan ana en svag försämring jmf med tidigare modeller, i vissa detaljer. 1-serien tycker jag känns väldigt väl ihopskruvad jämfört med sina klasskompisar, men kanske lite sämre än E46 t.ex. Men jämfört med Golf, A3, Alfa 147 m.fl. så känns BMW:n ljusår bättre. Inga sladdriga plastsjok, trista material och genomtrist design som i VAG-bilarna... Och beträffande serviceorganisationen så verkar BMW sköta sig. I Vi Bilägares "Bil Q"-undersökning så fick BMW:s återförsäljare/serviceverkstäder toppbetyg. Att göra succé med nybilsförsäljningen är en sak, att följa upp framgångarna en annan. Peugeot/Citroën t ex har visst helt glömt bort det sistnämnda. Och att VAG som inte ens har några försäljningsframgångar, utan en vikande nybilsförsäljning, lyckats så illa med sin service är ju nästan en bedrift! Mvh. |
|
|
jag håller med dig bmw_chrille.... men som sagt...."ettan" är "lite"bara lite havsarbete faktiskt...men hur det än går hoppas jag på det bästa för bmws skull... ///325/// |
|
|
Kalle Hannsen -> "Eftersom BMW säljer fler bilar än någonsin tidigare så accepteras det uppenbarligen :)" Det är väl inte så man mäter kvalitetskänslan heller.... på hur många bilar man säljer. Då hade ju tex Toyota legat skyhögt över BMW i kvaliteskänsla eftersom man säljer oändligt fler bilar..... Det brukar ju vara tvärs om, Ju mindre man säljer, ju högre kvalitetskänsla, Det är ju de exlusiva premiumbilarana som skall kännas "icke tunna" dvs feta. |
|
|
Många (grov generalisering?) nybilsköpare av dyrare märken bryr sig inte särskilt mycket om bilens egenskaper eller kvalitetskänsla utan köper oftast (men inte alltid) bilen av skälet att den har en viss prestige eller speglar en persons personlighet (ex. "Här kommer jag i min sportiga Audi TT, jag är en person med aktiv livsstil"). Personligen kan jag hålla med om att nyare BMW, speciellt de Spartanburg byggda, inte håller forna tiders kvalitetskänsla. Vår familj har haft fabriksnya BMW ur samtliga serier sedan början på 80-talet och jag måste medge att e32/e34 är de serier som kännts bäst. E39 var inte dålig på något sätt men den första e39 vi hade (528 sedan -96) lite märkligheter för sig, var dock en mycket tidig bil. Den andra (523 touring -99) hade lite lösa inrednings detaljer som hade en tendens att lossna lite då och då. Dock så faller jag under den kategori människor som tycker om BMW bara för att det är så förbannat roliga bilar, jag har med andra ord en ganska hög acceptansnivå vad gäller kvalitetskänsla så länge bilen uppfyller den primära egenskap jag kräver av den, körglädje! Men, för att ta som exempel, nya X3 känns i mitt tycke som den skulle falla isär om man råkade dra igen dörren lite för hårt, där går definitivt gränsen vad som är acceptabelt för en såpass dyr bil. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
BMW_MAN, Diskussionen gällde inte hurvida kvalitetskänslan är bra eller inte, utan hurvida nybilsköparna ACCEPTERAR det faktum att kvalitetskänslan försämras. Läs "Leffos" första inlägg först och sedan mitt så förstår du nog. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Ok Kalle Hansen I got your point.... En tillverkare kan ju göra olika val. Antingen så behåller man hög kvalite och lägger sina pengar där.... Eller så drar man den på kvaliten och bränner av pengarna på tex massiv reklam för att behålla/öka försäljningen, det kan ju fuka precis lika bra som att bygga bra bilar. |
|
|
Köpare accepterar det just nu men jag tror att det är en kortsiktig lösning som man får betala dyrt för senare. |
|
|
Jag håller med Njuren, E60 känns "pappigare" än äldre BMW. Hade en E46 i tre år och provkörde E60 när den just kommit, känslan var direkt att inredningskvaliteten hade sjunkit och att reglage/dörrar etc kändes plastigare. När jag satte mig i E46:an igen så stärktes intrycken, det var en annan "tyngd" i reglagen på den. Har också provkört nya Audi A6 rätt nyligt och var imponerad, det var dock över ett år sedan jag körde E60 så det är svårt att göra en direkt jämförelse. Intrycket är dock att Audi har klassledande känsla i reglage, inredning och dörrar. |
|
Njuren |
Men de käns som de flesta bilarna går det hållet. Även i sverige: Jämför sista årsmodellen av Volvo 740 med sista årsmodellen av S40...... BMW - i nöd och lust? |
|
Njuren, Jag tycker nog snarare att man kan se en klart uppåtgående trend gällande materialval och kvalitetskänsla, åtminstone bland de europeiska biltillverkarna. Jämför följande bilar: Volvo 440 -90 och Volvo S40 -05 Ford Sierra -90 och Ford Mondeo -05 Opel Vectra -90 och Opel Vectra -05 Volvo 940 -90 och Volvo S80 -05 ...och så vidare. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.