|
|
|
|---|---|
|
Vet at dette problemt er tatt opp her før. Min 94 525 Tdsa er vanskelig å starte, spesielt hvis den står i litt oppoverbakke. Må gløde 2-3 ganger. Har byttet alle glødepluggene for et år siden. Fødepumpen i tanken er byttet, dieselfilter er byttet, og har byttet "spridorna" (returslagene under plastdeksel). Kjører med KCR boks. Ellers går bilen bra. Hva kan problemet være ? Trekker den inn luft et sted ?. På Alfa Romeo 155 td er det en magnetventil på dieselpumpa som hindrer at diesel renner tilbake til tanken, er det noe tilsvarende på BMW. Noen som vet hva feilen kan være ? | |
| Det är ett typiskt recken på att pumpen i tanken inte går om den är svår att starta om du stått i uppförsbacke..vad gäller backventil så kan du montera en så långt bak som möjligt | |
|
Nå har jeg sjekket at releet til fødepumpen (og fødepumpen er ny) funker (det hvite releet), videre kommer det diesel ut av dieselfilteret når jeg tar drar på startmotoren, og tar av slangen som kommer ut fra dieslefilteret. Kan jeg montere backventil på returen ved torpedoveggen ? Eller hvor skal den monteres ? Noen tips om hva slags backventil ? |
|
|
Backventilen brukar man montera på en av slangarna vid luckan i kofferten. Den luckan som öppnas när man ska byta pumpen. Där går de 2 slangarna ner i tanken, sätt en backventil där. /Per |
|
|
Ok, men skal backventilen monteres i tanken ? eller på utsiden av sku-lokket , der hvor slangene kommer inn ? |
|
|
På själva locket, på utsidan. /Per |
|
|
Testa motorvärmare, startar den då byt stift. För att du bytte ifjol betyder inte att de är hela i år. För är det luft behöver man inte glödga flera gånger utan bara nöta på. Och tror att trippel glödga är ett utmärkt sätt att döda stift. W |
|
|
Det finnes vel en grei måte å sjekke om gøldepluggene virker. Er det ikke noe med å tykke gassen inn når man skru på tenningen, og se hvor mange ganger "dyse" lampen blinker. Er Biltema glødepluggene bra ? |
|
| Nej..gaspedaltest det är inget som funkar..det gällde visst bara en del bensinare som gick till USA marknaden..och Biltemas stift har inte hört någon som provat..men se det så här Biltema skulle inte ha de i lager om ingen köpte ...men du skriver ju att den är svår om du stått i uppförsbacke..och glödstiften bryr sig inte om hur bilen lutar,det låter ändå som bränsle problem..och det ska inte komma diesel bara när du drar runt startmotorn det skall komma bara du vrider på strömmen för då ska den bygga ett tryck | |
|
Demontera reläet och enligt schema skall du mäta på reläets plats, stift 1,2,3,7,8 och 9. Borde vara under 2ohm. Tror att pedaltestet funkar på diesel, men om man jan lita på det är en annan sak. Fick nämligen felkod efter bytet sist, och jag bytte alla 6 stiften, och fråga mig inte hur man gör för det har jag glömt. W |
|
|
Relet er nytt, så det bør funke. Jeg tror ikke at fødepumpen starter når jeg skrur på tenningen, bare når jeg drar på starteren. Hvis jeg tar ut fødepumpen fra dieseltanken, og skrur på tenningen, da skal den starte (uten at jeg drar på starteren) ? Jeg får prøve dette, og muligens montere en backventil. Takk for hjelpen. |
|
| Ta bort inkommande slang till filtret sen vrid på nyckel då skall det komma för då finns ingen motstånd i slangen..har för mig att ena kontakten på filtret talar om för pumpen om det är tryck eller inte | |
|
Tok av slangen som kommer inn til filteret, og skrudde på tenningen. Da kommer det diesel ut. Kan jeg ha ødelagt noen glødeplugger ved og gløde 2-3 ganger på rad ? Nå starter ikke bilen selv om den står flatt. |
|
| Ok då vet du det kommer soppa fram ..nu går iofs inte glödstiften sönder bara för du glöder några ggr. på rad..och den ska dessutom starta utan glödning om det inte är för kallt med då får man gnida länge..så det återstår för dig att kolla stiften..eller om du har läcka från filtret till motorn...går den bra annars då när den väl startat,,tänkte om du har dålig komp..när du böt filtret gjorde du det själv så du såg om det fanns gummipackning i centrum också..de flesta filtertillverkare har slutat med den och då gör filtret ingen nytta..tror bara det är Mann samt Wix som har komplett packning med idag.. | |
|
Hmmm? Har du motorvärmare? Har du det så sätt på den, och startar den lätt mät stiften annars fortsätt fråga. Men det brukar vara ett samband när dieslar blir trögstartad när de är kallt. Och enklast är om du mäter som det är beskrivet i tidigare post. Och då är det inte reläet du skall mäta på utan punkterna där reläet suttit, då är det stiften du mäter. 1 Börja med stiften 2 Allt annat. W |
|
|
Hej där ,provade med pedaltestet på min 525 tds -93,o se, jag fick ett antal blink(kommer ej ihåg hur många) som enligt länk här indikerade:fel på glödstiften.Är nu bytta till nya ,Biltemas, fick inte tag på andra i brådrasket och den startar hur lätt som helst.Jag mätte de gamla stiften o det var bara 2!! som var riktiga....... HBK |
|
|
Hei igjen. Filteret har jeg byttet selv, filterprodusenten heter Mahle. Bilen går ellers veldig bra (når den først starter). Den har gått 190 k km, og jeg har skiftet olje hver 10k. Pedaltesten gir først et blink, deretter 29 korte blink. Har ikke motorvarmer. Neste blir vel å sjekke glødestiftene. Når man bytter glødstiftene må ta bort innsuget for å komme til, må man bytte noen pakninger eller O-ringer etter at manifolden har vært av ? Vel nå er det julaften, jeg får så på dette etter jul. God Jul alle sammen. Kalle, Oslo. |
|
| Ja du ska byta packningar i insuget...när du bör filtret var det 2 packningar på det nya vet att Mahle slutat sända med den inre..jag har provar detta så kallade pedaltest några ggr. min ger också 29 blink och jag har inget startproblem..enl.en mycket välrenomerad fristående BMW verkstad så säger detta pedaltest inte något alls | |
|
Glødepluggene er målt. Alle glødepluggene virker. Enten er reelet ødelagt, dvs at den ikke gløder lenge nok. Det var en som nevnte at dieselpumpen kan trekke inn luft. |
|
|
På min farssas 318 tds -96 bytte vi förpump och filter när stackaren började jvlas på samma vis utan resultat. Då var det tätningarna på ingående axel på diselpumpen som torkat sönder, därpå rann det ut lite diesel och kom in lite luft så varje start fick pumpen lufta sig själv. Ställ bilen i utförsbacke så startar den lättare eller byt tätningar! Detta är väldigt dyrt, 3-400 för packboxarna och 5000-5500 för arbetet så kolla allt annat först. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.