|
|
|
|---|---|
| Har någon prövat att byta olja på m52 m h a av en sådan där klurig elpump som suger upp oljan genom hålet för oljestickan? Fungerar det verkligen, får man ur all olja? | |
|
Nja...Jag skulle iaf låta oljan gå ut "den naturliga vägen" och låta det rinna en stund,man får aldrig bort all skit med oljesug...dvs suga ur gammal olja via oljesticksröret kan aldrig vara "rätt". Men ok!,ett "latmansfix" är det ju hur som helst....fungerar väl "hyffsat", men inte någonting jag skulle rekommendera iaf.. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ser det som "leksaker" ///MVH Hasso Länk |
|
Nackdelen är som sagt att man inte får ut lika mycket olja som när man tappar ur den ur oljepluggens hål. En elektrisk eller mekanisk oljepump kan dock vara den enda lösningen för t ex båtmotorer (inombordsmotorer) som sitter moterade så att det är omöjligt att komma åt oljepluggen. När det gäller bilar, är det ju en lätt sak att hissa upp dem och tappa ur oljan via oljepluggen - så varför ens strula med dylika tingestar i de fallen? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med föregående,finns plugg så ta den.Samtidigt kan jag inflika att det går att bli bra på en oljesug om man lyssnar och fiskar efter oljan.Jag har använt sug(på båt o bil) snart 20år och visst är det en suverän grej.Brukar den på bilarna åxo men tar alltid pluggen ändå.Har du använt den rätt så kommer ca 1dl ut den naturliga vägen:) mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
En lösning som finns på stridbåt 90 bland annat är annars en kulventil i botten på oljetråget till scania v8orna istället för en plugg. När man vill pumpa ut oljan så vrider man på vredet och vips kan man pumpa ur all olja med en elektrisk pump. Grymt smidigt, men kanske lite overkill på en bil. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan, det är en handjagad klaffpump på STRB 90H-motorerna (Scania DSI14). Men det är helt riktigt en kulventil i botten av tråget. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK, tack alla för bra svar - får bli GDS hallen och avtappning "den naturliga vägen". |
|
|
Köp nån liter billig mineralolja på OK när du ska byta och häll i halva när det mesta av den gamla oljan runnit ut så får du ut den mesta skiten som är kvar... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.