|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan ha fel.. men enligt de uppgifter jag har så är det det som gäller, har bes. Kadett GT -88 med tömd kat, tömde katten på kompisens Citroen AX -87,88 utan probs Det här är just en grej som det tros och hörs mycket om... man får lita på turen när man besiktigar då.. |
|
|
Jo, men vår vän Jesperado har rett ut detta många gånger och han vet vad han pratar om (med tanke på hans jobb är det kanske inte så konstigt! ;o) Men det är som sagt relativt liten risk att det upptäcks om man inte har öppnat och svetsat igen katalysatorn... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| På AXen öppnade jag själv katten och svetsade ihop! | |
|
E36: Att det tros och hörs mycket har du tyvärr rätt i, du hjälper just nu själv på att bidra till problemet. Precis som Johan säger är det samma regler för alla bilar som från fabriken utrustats med katalysator oavsett årsmodell, den ska sitta där och den ska fungera (vid en kontrollbesiktning kan man inte göra någon funktionskontroll utan gör endast en bedömning om den har möjlighet att fungera eller inte)... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Isåfall.. måste ju bilprovningen ha haft svetsglasögon på sig när just denna AX samt Kadett GTn bes. för de var öppnade och svetsade, synligt! Tyvärr.. men jag kan bara uttala mig om egna erfarenheter i detta fall... och det var inga engångsföreteelser, då båda har besiktigats flera gånger i nämnda utförande.. |
|
| Vilken typ av glasögon besiktningsteknikern har vid besiktningstillfället påverkar på inget sätt regelverket. Det svåra ligger i att bedöma om katalysatorn har möjlighet att fungera eller inte... | |
|
Jag åkte på en ombesiktning pga dimljuset på min e46 2004:a för några dagar sedan. Mitt vänstra dimljus var bländande. Tror att den förra ägaren har bytt ut insatsen utan att ställa in den nya ordentligt. Hur gör man när man ställer in ljuset? Hur får man rätt höjd, och var sitter skruven som man ska skruva på? Mvh FlashG |
|
| Vadå blända med dimljus? Man får ju bara använda dem med helljuset eller positionsljus ändå. | |
|
FlashGordon: det sitter en "insex-skruv" på ena sidan av ljuset som reglerar höjden. Jag ställde bilen en meter från en vägg och mätte hur lågt det godkänd lyset lös och ställde in det felaktiga på samma höjd. Gorban: Vad man får är en sak och vad folk gör en annan. Många kör med både halv och dim. Och jag brukar köra park och dim på dagtid som "varselljus". Och visst kan felaktigt dimljus blända lika mycket som ett felaktigt inställt halvljus! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Gnäll, gnäll... HÅLL BILEN I ORDNING så går den igenom besiktningen, dessutom blir det en mycket roligare bil att åka runt i och den upplevs av alla som fräschare. Det är en win-win-situation... |
|
|
Äntligen...) FP |
|
| Håller med enor. Varför klaga på något som man själv borde ha sett till var ok? | |
|
Tack för svaret VillaRosa! Jag försökte justera dimljuset idag, men det gick inget vidare. Antar att justeringsskruven sitter ovanför ljuset på min modell. Försökte lysa in i det hålet med en ficklampa, men jag blir inte klok på vad det är för typ av skruv. Verkar vara nåt mellanting mellan insex och vanlig skruv med en skåra (vet att det låter konstigt...). Det är iofs rätt så svårt att se in i hålet samtidigt som man lyser, så jag kan ha fel. Hursomhelst så försökte jag sticka in ett antal insex och andra skruvmejslar i hålet, men det verkar inte som att jag skruvar på någon justerskruv. Det är möjligt att dimljuset på min bil har varit bytt (förra ägaren mumlade om stenskott i nåt dimljus), så möjligtvis är insatsen felaktigt installerad. Är det meckigt att öppna upp? Hur gör man isåfall? Kommer man in bakifrån genom att ta bort gummiplattan framför framhjulet, eller monterar man bort hela framspoilern? Är det svårt? FlashG |
|
| På din beskrivning verkar det som att det är en Torx-skruv till justeringen! | |
|
Det var en insexskruv. VillaRosa hade rätt... Jag såg dåligt eftersom det var svårt att lysa, och det dessutom var dammigt. När jag hade tvättat lite så kom insexskruven fram. Anledningen till att det inte funkade när jag stack in insexnycklar var att jag använde insexnycklar med en liten boll i ändan (så att man inte behöver hålla den helt rakt mot skruven). Det funkade inte med sådana nycklar (så jag antar att skruvhuvudet var ganska så grunt), men när jag testade en nyckel utan boll så funkade det fint. Bilen gick igenom besiktningen imorse! /FlashG |
|
|
Har fått nedslag på bla vänster dimljus som står för högt. Har ställt ned det så mycket som det går men det är iaf lite högre än det högra. Får jag dimljusposten godkänd om jag sätter dessa ur funktion? Varför välja något annat när man kan åka BMW!! |
|
|
Allt du har på bilen ska funka,tror inte att det hjälper om dem är ur funktion,men jag är inte 100% |
|
|
Riktigt så illa är det inte.. man kan säga att den regeln gäller för obligatorisk utrustning. Dimljus är inte obligatoriskt, MEN om de går att tända så måste de lysa på föreskrivet sätt, ej bländande osv. Dvs sätt dem ur funktion, ta bort säkringen osv. FP |
|
|
Farsan fick underkänt på besiktningen för dimljusen. Eftersom de aldrig nånsin användes så tog jag helt enkelt bort knappen till dem. Godkänt blev det och så slapp man tänka på det mer. ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.