|
|
|
|---|---|
|
Hej. Varningslampan för bromsarna har börjat lysa så jag kollade hur beläggen såg ut. Är de slitna och behöver bytas? Med tanke på att varningslampan lyser eller blinkar ibland. Ny bromsvätska har fyllts i nyligen.. Länk Länk | |
| Tja!! Vad jag tycker så ser det ut som det är dax med att byta + att fixa glidningen på oket. Ha d | |
| ok :) kanske lika bra att buta backarna bak på samma gång så kanske handbromsen tar bättre.. | |
|
3mm beläggmaterial är gränsen, dina belägg har vad det går att se på bilden mer! Varningslampan kan börja lysa om givarkabeln går av eller jordenkabeln går av, liksom om givaren kommer i kontakt med skivan! ///Magnus |
|
|
hmm nu blev man väldigt osäker när alla säger helt olika saker :/ men hur kan man kolla upp den där givaren.. alltså vart ser man att kabeln brustit? :) |
|
brattwurst |
Beläggen behöver bytas omg, om du har dålig handbroms så byt då även de inre handbromsbackarna. |
brattwurst |
Ursäkta: ser att du har en 320 då är det väl trummor bak ? |
|
Tycker nog det är mer än dags att byta dessa klossar.. Varför fick du fylla bromsvätska? Inget läckage? Bromsvätska förbrukas ju inte, och ska egentligen aldrig behöva fyllas, utan minskar det i behållaren och det inte läcker så kan det vara ett bra tecken på slitna bromsar.. eftersom då oljenivån i cylindrarna ökar allteftesom kolvarna pressas utåt... så håll nu koll på behållaren när du pressar in kolvarna i oken igen... det finns risk att det blir överfullt i behållaren, och bromsvätska är aggresivt mot billack Har du skivor eller trummor bak? Har du skivor så är ju handbromsen separat, med backar inne i skivan, så justera du handbromsen så blir det nog bra... |
|
|
Mät belägg materialets tjocklek så vet du själv..... Kabeln sitter på vänter framhjul, givare i det ena belägget! brattwurst: sen när har bmw handbromsen på framhjulen??? Det verkar gälla en E30 o bromsarna fram enl. bilderna i.a.f. ///Magnus |
|
|
Såg inte inlägget om bakbromsbackarna........ ///Magnus |
|
|
det är trummor bak :) så räcker det med att byta backar för att få handbromsen att funka ? nejdå. bromsvätseknivån var bra men fylldes på lite iaf. eftersom de flesta anser att det är dags att byta så gör jag det. passar även på att byta backar bak då som sagt.. |
|
| Tror nog inte att du behöver byta backarna, det är frambromsarna som tar mest stryk alltid.. byt fram, justera bak.. | |
|
De där framskivorna Måste du ha obalans i annars är livet orättvist. Du har ju inte bromsverkan på hela skivan heller ( rostkant på skivan ). Den yttre klossen verkade ju ha lite kvar på nacken, den inre var det svårare att se. Du skulle tagit ett foto framifrån. Jag har kört 5000 mil på ett belägg som ditt yttre. |
|
| hmm. vad är det jag ska justera bak? :) | |
|
Nu vet jag inte om du har automatisk justering bak.. jag tror inte det.. Isåfall justerar du ut backarna så att de nätt och jämnt nuddar trumman Antingen finns det en sexkantskalle bakom bromsskölden eller ett stjärnhjul som du antingen når genom ett hål i trumman eller bromsskölden Släpp gärna handbromsjusteringen först, sitter förmodligen alldeles vid spaken under damasken, efter bromsjustering så justerar du handbromsen till önskad effekt |
|
| Backarna ska alltså precis nudda trumman då handbromsen inte är i? | |
| Just precis, jag brukar göra så att jag justerar ut de så hjulet är låst, sen lossar jag "lagom" precis så att de tar i trumman, så de ligger på ytterst lätt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.