|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på Er. Funderar på om det bara är jag som uppfattar det som att min bil inte alltid hittar så bra som man skulle kunna önska. Har Navigator och senaste programvaran och nyaste kartorna. Trots detta hittar bilen dåligt på vägarna utanför städer. Och i städer är det ofta som man trots val om kortaste vägen blir kringkörd på omvägar för att nå målet. Vad beror detta på egentligen? Ett par bekanta till mig köpte sig ett par nya bilar nyligen och uppfattar navigationskartorna som så bristfälliga att dom valt att skriftligen reklamera dom till BMW. Dock har inget svar ännu kommit på detta. Vad tycker ni ?! KJ | |
|
Hej ,du kan ju välja väg val, snabbaste vägen kortaste vägen o största vägen.o mindre vägar. Länk |
|
|
Jo fast som jag skrev så är det ju redan gjort. För att ta ett exempel så var jag på väg ut ur stan mot E4 och hade ca 1 km kvar till påfarten via en större anslutningsväg. Då tyckte bilen att jag skulle söka mig tillbaka till ringleden i city, följa den till södra motorvägspåfarten ca 7-10 km längre bort och ansluta där. det var kortaste vägen tydligen. lurigt... KJ |
|
|
vad är den inställd på minor road eller major road. Länk |
|
|
Huvudvägar KJ |
|
|
åk till bmw o uppgradera programvaran. Länk |
|
|
Till vad ? Den senaste som BMW har släppt har jag redan. KJ |
|
|
De är inte nav cd jag menar utan programvaran ,gå in på set så ser du längst upp i högra hörnet vad du har för programvara,typ 3-1/63. Länk |
|
|
ja ursäkta jag ser att du skriver att du har senaste programvaran. Länk |
|
|
Låt mig få spinna vidare på samma tema. Har ni (eller någon annan) erfarenhet av BMW original navi vs Destinator eller Navman? |
|
|
Så är det. Har i andra inlägg talat om en del brister jag sett, men om någon klagar på Windows så har man inte kört BMW-Navin. Den är inte i närheten av t.ex. TomTom. Toson |
|
| Intressant, stämmer verkligen detta? Vad exakt är det som inte är bra? Mer synpunkter tack! | |
|
Jag hade liknande problem med vägval när jag körde med BMWs navi skiva bytte till VDOs skiva då hittar den och väljer väg på ett i mitt tycke smartare sätt. |
|
|
Tycker BMW:s navi är grymt bra! Navin i vår M5 -03 hittar alltid perfekt. Dock har jag inte lyckats hitta inställningen för Mayor Roads eller Minor Roads ännu. Vi har iofs DVD Navi med senaste DVD-skivan i denna bil, det kanske skiljer på CD o DVD? /Per |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har köpt en pocket PC och har kört både TomTom och Destínator. De båda är betydligt bättre på vägval än BMWs navi. Likaså är de betydligt snabbare. Däremot är gränssnittet klart bättre på BMWs än de två nämda. Sedan fick man på BMWn alltid upp vägbyggen, köer och dyligt. Något liknande får jag inte på Pocket PCn (eller finns den möjligheten?). Det är verkligen en funktion som jag saknar. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Just det här med vägbyggen är intressant. Jag har både Destinator 3 och Navman och saknar detta. Kan man få in vägbyggen? | |
|
Min erfarenhet stämmer med Per's, jag är också mycket nöjd med min Mk3 1.63 navi som jag förser med färska Navteq kartor. Jag kan ju ifs bara uttala mig om hur det funkar i England och Frankrike men den är klockren till nästan 100%. Fast man får vara noga med att uttrycka sina önskemål tydligt för den. Ber man om snabbaste väg blir det just vad som borde vara det, inte kortaste och tvärtom. Ibland på rent skoj brukar jag ställa den på kortaste väg när man är mitt inne i en stad så man trixar sig fram på trånga bakgator, ibland får man vika in speglarna för att komma fram :) men rätt blir det och mycket får man se. :) En av de få saker jag skulle kunna klaga på är att uträkningen av ankomsttid är direkt primitiv jämfört med min Garmin GPS V vars först uträknade ankomsttid nästan alltid stämmer på minuten när vilket Navins aldrig gör. Om bilen "hittar dåligt" så är det ju kartorna det är fel på, är det Navteq skulle jag prova Tele-Atlas eller tvärtom. Det finns ingen som helst anledning enligt min åsikt att betala extra för kartorna för att det står BMW på dem. Vägbyggen, köer etc låter väldigt mycket som TMC-funktionen som finns som tillval, det är RDS-radion som finns i en version som tar emot TMC-data och skickar det till navin. Visste inte att det sändes i Sverige. Jag håller på och jagar en sådan radiomottagare sedan en tid för att uppgradera med denna, vad det verkar, förträffliga funktion. Mera info om TMC här: Länk Mvh Björn |
|
|
TMC funktionen fungerar, varnar för vägarbeten o haltväglag har jag sett. Länk |
|
| Jo TMC fungerar i Sverige också, fast det verkar inte lika omfattande som i Tyskland, där även små autobahnköer kommer upp i navin. Jag hade dock hjälp av TMC för några veckor sedan då en rejäl kö på E4 söder om Kista, som uppstått på grund av en olycka, kunde undvikas tack vare varningen på skärmen. | |
|
Jo, men för att TMC skall fungerar så måste två kritierier vara uppfyllda; * RDS mottagaren måste innehålla TMC-funktionen, långt i från alla gör det * Kart-skivan måste innehålla TMC-data för vägarna ifråga Har man dessa båda är det bara att gratulera! Mvh Björn |
|
Mr Magic |
Har nyss köpt en E39 -00!! supernöjd skall ja stajla för polarn och köra hem honom via navin... knappar in hans adress och åker, märkliga vägval och ett horibelt slut framför en trappa som iofs leder upp till hans gata!!! Har även problem med "Correct destination guidance not possible" som det finns en del skrivet om på detta forum. Någon som har färska tipps????? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.