AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
762

Oljebyte på automatlåda

Jo
5
Johan Revemark
BMW 525ia Touring -92
Jag ska byta automatväxelolja på min BMW 525 iA touring från 92 men kan varken hitta oljesticka eller fundera ut hur jag ska fylla på ny olja när jag tömt ut den gamla.
Kan jag med någon enkelhet kontrollera oljanivån i lådan och hur fyller jag på?
MG
Det går att göra själv men är inte värt besväret lämna in den det är det värt. kostade ca 1000lappen då ingick olja,renssil i lådan nollning av körprogram och arbete. och det finns för övrigt ingen mätsticka på 525 orna , man pumpar in olja via nivåpluggen.kladdigt och besvärligt.
Hej
oljestickan är gul och sitter upp mot torpedväggen
(väggen mot kupen)
Du tappar oljan under vid lådan och fyller på vid oljesticks röret som är till lådan.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Någon måtsticka som på de gamla hederliga lådorna existerar inte. Allt arbete måste skötas underifrån bilen. Det finn en avtappniongsplugg och en påfyllnadsplugg (som på de manuella lådorna).
Det ät inga problem att byta oljan själv, det knixiga kan dock vara att få i oljan.
Jag har själv löst problemet genom att ta en vanlig sportdricksflaska. Bottat ett hål genom korken. Trä ett plaströr genom korken ner till botten av flaskan. Tätat med silikone mellan rör och kork. Skruva sedan av korken med röret och fyll på olja i flaskan. Har du gjort rätt kommer oljan att spruta ut genom plaströret, som du kan fylla på lådan med. De hela underlättas av att du har värmt oljan genom att ställa oljedunken i varmvatten.
Du fyller på olja tills det rinner ut genom påfyllningshålet. Därefter startar du och har bilen på tomgång (efter att alla körprogram gåtts igenom) och oljan återigen rinner ut genom påfyllninshålet. KLART
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Kanske skall förtydliga och säga att efter du startat bilen och den står på tomgång fyller du IGEN tills oljan åter rinner ut. Brukar behövar en knapp liter, beroende på typ av låda
Jo
5
Johan Revemark
BMW 525ia Touring -92
Bra...

Finns det någon skruv jag ska leta efter på ovansidan av växellådan?
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
På min bil sitter avtappningspluggen på höger sida i framkant (bilen färdriktning) på tråget. Påfyllningen sitter mitt på tråget. Det kan inte vara svårt att hitta dessa. Finns nog bara två byltar på tråget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.