|
|
|
|---|---|
|
Ni som kör smt eller vanlig halmeter eller liknande. Hur gör ni med signalen från lambdan den fladdrar hela tiden.. Enligt kopplingschemat går jorden tilbaka till styrenheten troligtvis jordas lamdan bara när boxen vill vid stadig last verkar det vara. Lär man köra 2st lambdan eller kan man jorda lamdan själv?? Jag har en 525iaT 89a | |
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
lamdan e ju jordan i godset den sitter i om de inte e nån spesiell lambda ha de bra / dan |
|
Du kan ju alltdi dra en extra jord så vet du att det inte är dassig jordning av lambdasonden... sen kan väl en gammal sond bråka en hel del också... Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
de kan vara så att den e kass lambdan åsså ju är de en lambda med varmning ?? eller så e den allt för smalbandig kan bli så då åsså när lambdan kommer under å över vardena lambdan klarar av ha de bra mvh dan |
|
Vad menar du ingetligen med att lämbdasignalen fladdrar? Signalen går upp o ner i volt hela tiden för att reglera syremängden/bränslet, den ska inte ge ett konstant värde! Pendlar normalt mellan 0.2-1.0 volt! ///Magnus |
|
| En liten avstickare kanske... mätte avgasvärden på min vinterbil idag och vi fick fram lambda 0.00 och HC 0 med varm motor! När den var nystartad låg HC mellan 7-3. Den måste gå bra snålt va? Och hur kan lambdavärdet vara 0.00!? | |
|
Nu har jag satt i större spridare och spännt klaffen lite (320cc@3bar). På tomgång reglerar lambdan till 1.0 och på låglast men fullast fetar den ca 11.5. Bilen är lättstartad och pigg lamdan är nästan ny. halmetern pendlar från botten till rich upp och ner trist när man inte är säker avgas tempen har på sin höjd nått 730c kulle vela höjja lite till. E21 ja det är väl därfär man har en lambda sond alvarligt signalen försvinner med jämna mellanrum typ varannan sekund. Jag har en check engine lampa och den har inge felmeddelande på lambda. Lär nog köpa en till lambda som man kan köra konstant. |
|
|
Misano! Du mätte avgasvärdena vad mätte du med? Du skriver lamda 0,00. Ett helt omöjligt värde! Skilj mellan 2 saker. Bilprovningen redovisar lamdavärde som skall ligga mellan 0,97 och 1,03, detta är ett värde som beräknas från värdena på CO, O2, CO2 och HC. Lambdasonden i din bil mäter syrehalten i avgaserna och ger en spänning mellan 0 ch 1 volt beronde på syrehalten skall ligga på ca 0,5V men skall hela tiden snabbt pendla upp och ner mellan 0,2 och 0,8V mvh BLJ |
|
|
Precis som E21-racing säger så vandrar halmetern (tex.) när sonden jobbar. När jag körde med halmeter på min originalmaskin och styrsystem så vandrade mätaren från lean till rich på tomgång och jämn/konstant fart på tex. landsväg. Kallas väl för "closed loop"?... //Ticco www.ticco.com |
|
|
Sikko: Det ska vara så, det är closed loop som ticco skriver. Endast vid fullgas så är det INGEN closed loop. |
|
| Ok fungerar förvånansvärt bra med tanke på att jag har 320cc spridare och spännt klaffen lite ca 12afr laddar max 0.7bar utan spikningar med orginal tändkurva.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.