AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.053

Skall allt detta braka samman på en E46 efter 6år?

Min bil fick sig ett rejält spel idag på motorvägen. Vattenpump, termostathus och generatorrem sa upp sig och det vara bara bärgning till BMW som gällde.

Nu till min fråga: Jag vet att bilen är lite till åren och har gått ca 12500mil men skall inte dessa delarna inte hålla längre?

Annars får jag för en gång skull berömma BMW Göteborg för mycket god service som fixade allt under dagen.

Tack på förhand.
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
går vattenpumpen vilkent inte är onormalt på 6 år och 12t mil så byter man ju termostathus och generatorrem samtidigt..

mvh evers
Okay, tack för svaret. Det var en tung måndag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generatorremmen är troligen en direkt följd av att vattenpumpen sa upp sig...

Med andra ord var det egentligen bara ett fel (vattenpumpen) som sedan ledde till de andra.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Grattis min 528 pump höll bara 7500 mil innan det skar ihop.
Länk
Du fick dubbel utdelning nästan se det som positivt istället.:)

///MVH Hasso
Länk
bole
Vad blev kostnaden för att fixa detta Red_wings?
Glädj det med att på Audi A4 håller vattenpumpen bara 6300mil och knappt 5år dock blev det inga följd skador på den, men inte är det direkt bra på polarens 540 pajade pumpen en bit efter 20000mil som en jämförelse

Mvh Stephan.
bole det gick på strax över 6000kr hos BMW Gbg.

Sen har jag en följdfråga. Jag hade bilen inne på ett M-test för ca 4v. sen. Är detta inget som man skulle kunna ha sett då? Har inte kört mer än max 150mil sen dess.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara svårt att förutspå att pumpen håller på att ge upp. Kan med andra ord komma som en blixt från en klar himmel...

Oljud från pumpen är iofs ett ganska tydligt förebud om uppsägningen, men det är inte alltid det kommer sådant innan haveriet.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
6000 spänn tycker jag låter dyrt...

Jag bytte vattenpump på min 523 för ett par veckor sedan, kostade 2000kr hos en BMW-mek (dock ej aukt) här i stan. Då byttes även rem, men ej termostat eftersom den är förhållandevis nybytt.

/Micke
bole
Att byta termostat kostade mig 500kr för den på BMW och 200kr för jobbet hos en av mekonomens verkstäder i malmö

---
Min:
Länk Länk
Min pump hade inga oljud för sig alls innan den gav upp. Funkade jättefint ända tills den plötsligt gav upp (skovelhjulet separerade från axeln) med följd att tempen steg fort. Tur jag inte satt och sov utan han slå av innan den kokade...

/Micke
bole
Tyvärr Red_wings du verkar ha betalat det dubbla...

---
Min:
Länk Länk
st
351
stoffe69
328ci -00
360 rem

570 thermostat

765 vattenpump

max 150 glykol

arbetskostnad beroende på verkstad.

men max 2000kr borde det kosta.

blir 3845:-kr
så vad kostade bärgningen?
att den ska kosta 2155:-kr tycker ja låter dyrt. men d e klart. beror ju på hur lånt ifrån verkstaden den var.

bole
stoffe jag tror inte att han inkluderat bärgningen...han skrev "6000kr hos BMW i gbg"

när jag skulle byta thermostaten...så ville bmw ha 500kr för den och 1200 !!! för jobbet .ringde lite runt och fixade en tid hos mekonomen ... att byta den och lufta systemet...250kr som sagt...medan grabbar på BMW i gbg sa aaa men det kan ta allt från 1-2 timmar osv osv...skitsnack

---
Min:
Länk Länk
st
351
stoffe69
328ci -00
Ja men vad en icke auktoriserad tar i timmen e ju en jävligt stor skillnad.
det är 1,42 timmar i anslagen tid för att byta vattenpump inkl luftning kylsystem. (e46 328)
den tid det tar i verkligheten kvittar, det är vad man får betala är ju den tiden dom går på i sina tidslistor.
st
351
stoffe69
328ci -00
Dom har haft lite prishöjningar på delarna, det vet jag. för det är precis samma thermostat i din bil som i 328,330 o s v. och den kostar ju 570 idag iaf.
Jag vet att det är dyrt, jag hade tänkt göra det hos min lokala bmw verkstad (inte auktoriserad men han har jobbat där i 15år). Men jag fick inte bilen bärgad dit, de bärgar till närmsta verkstad annars hade de tagit rejält betalt, jag frågade.

Och det är som vissa säger delarna var inte så farligt dyra utan det är jobbet de tar rejält betalt för.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
k1mzo, Nja inte säkert, pumparna har förhoppningsvis blivit bättre på nyare modeller än upp till 98.
De första årsmodellerna var inte bra.
Jag köpte en mekonomen pump och den var det både metallhjul och kraftigare lagerhus. än -96 pumpen.
Länk

Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.